Dilara Kahyaoğlu
2011
Bir
kavram haritası, belli başlık veya tema
ile ilişkili kavramların birbirleriyle ilişkisini gösteren bir şemadır.
Öğrenme, öğrencinin kendi çabası ile oluşur. Öğrenci kendi başına veya
başkalarıyla birlikte kavramları düşünebilmeli ve onları ilişkilendirebilmelidir.
Bu nedenle daha çok etkin öğrenme için kullanıldığı gibi ölçme ve kavram
yanılgılarını saptama da dahil olmak üzere öğrenme süreci içinde bir çok olanak
sağlamaktadır.
Kavram Haritası birkaç biçimde yapılabilir
1. Belli bir tema veya
kavram üzerinde çalışma…
*Kavram
haritası yapılırken, eksikliği hissedilen kavramlar ilave edilebilir.
Elde
hazır bir metin olmadığı için bu çalışma daha fazla kişisel beceri, bilgi
birikimi gerektirir. Önceden iyi çalışılmış veya araştırılmış bir konuda sınıf
çalışması ve/veya ölçme değerlendirme aracı olarak da kullanılabilir. Bu tür
çalışmalar kavram yanılgılarını, eksik ve hatalı bilgileri çok net bir şekilde
ortaya çıkarır. Kavram listesinin çok uzun olmaması gerekir, yoksa her şey
birbirine karışır.
2. Önceden seçilmiş,
belli kavramlarla çalışma
Kavram
haritası çalışmasının (öğrenmenin) ilk aşaması olabilir. Liste öğretmen
tarafından verilir. Aralarındaki ilişkiyi göstermesi öğrencilerden istenir.
3. Belli bir metin
üzerinde çalışma…
Metin
okunur, kavramlar seçilir ve listelenir.
Bu
metin, kavramların yeterli sayıda kullanıldığı, bir tür kavramsal çerçeve sunan
metin olmalıdır. Her metnin kavram haritası çıkartılamaz.
Metin okunur. İlgili kavramlar seçilir ve listelenir.
Bunlar,
konuyla doğrudan ilgili olan, olmazsa olmaz yani anahtar kavramlardır.
İstenirse
eksikliği hissedilen, metinde olmayan kavramlar da listeye ilave edilir.
***
Uygulama Örneği
Okuma Metni: Sanayi Devrimi ve Sömürgecilik
“Sanayi Devrimi ile birlikte,
sanayileşen ilk ülkeler; geleneksel üretim yapılarını koruyan ülkelere göre öne
çıktı. Batı Avrupa’daki birkaç devlette başlayan bu gelişme sonucunda “Batı” dünyanın geri kalan yoksul ülkelerine karşı büyük bir
üstünlük kurdu. Sanayileşmiş ülkeler,
hızlı üretim artışlarının
sonucu ortaya çıkan; hammadde ihtiyacını
karşılamak ve ürettiği malları
satabilmek (pazar) amacıyla dünyanın
geri kalanının siyasal, ekonomik ve toplumsal koşullarını, gerektiğinde zor
kullanarak değiştirmeye girişti. Bu bölgelerin önemli bir kısmı Batı’nın sömürgesi haline geldi.”
20.Yüzyıl
Dünya ve Türkiye Tarihi, Tarih Vakfı Yayınları, s:2
I. adım: Yukarıdaki metin içinden kavramlar seçilir,
listelenir.
Metinden
Seçilmiş Kavramlar
- Sanayi Devrimi
- Üretim (Artışı)
- Hammadde (İhtiyacı)
- Pazar
- Batı
- Sömürge
- Sömürgecilik
·
“Yoksul
Ülkeler”
·
(Eski
Sömürgeler)
II. adım:
Temel,
kapsayıcı kavram merkeze yerleştirilir veya belirginleştirilir. Diğerleri bu
ana kavramla ve birbirleriyle mantıklı bir ilişki kuracak bir şekilde
yerleştirilir. Bunun için önceden düşünmek, tasarlamak gerekir. Tasarım
uygulama esnasında farklılaşabilir. Yap boz gibi çerçevelerin yerlerini
değiştirip, daha mantıklı bir sıraya sokabiliriz.
III. adım:
Kavramlar
arasındaki ilişkiyi oklarla gösteririz. Aynı kavram için birden çok ok
kullanılabilir. Okların gidiş yönü önemlidir. Harita bunlardan yararlanılarak
okunacaktır.
IV. adım:
Okların
üzerine iki kavram arasındaki ilişkinin niteliğini belirten kısa sözcükler
yazılır. Bunlar genellikle yüklem türünde sözcüklerdir. Bunun dışındakiler
parantez içinde gösterilir (şart değil). Soru sözcükleri de olabilir.
Böylelikle haritayı tıpkı bir cümle gibi okuyabiliriz. Eğer düzgün bir cümle
kurulamıyorsa ya aradaki bağlantı sözcüklerinde problem vardır ya da kavramlar
arasında mantıklı bir bağlantı kurulmamıştır. O zaman haritayı revize etmek
gerekir.
Sanayi
Devrimi, üretim artışına yol açtı bu da pazar ve hammadde ihtiyacını ortaya
çıkarmıştır. Bu durumu çözümlemek için sömürgeciliğe başvurdular ve birçok yeri
sömürge yaptılar. Sömürgeleştirilen ülkeler genellikle eskiden
sömürgeleştirilmiş olan yoksul ülkelerdi. Bütün bunları yapanlar sanayileşmiş
Batı ülkeleriydi.
Şimdi de aşağıdaki örneği inceleyiniz.
Şimdi de aşağıdaki örneği inceleyiniz.
Konuya uygun olarak geniş zaman kipi kullanılmıştır. |
Yazar adı belirtilmeden, link verilmeden kullanılamaz, alıntılanamaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder