Dilara Kahyaoğlu
2009
*Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz.
2009
1. adım: (Sınıf Çalışması)
”Güdümlü Okumayla Metin Analizi”
Genetik ve
Ayrımcılık kartı, güdümlü okuma yöntemiyle okunur. Bir kişi veya öğretmen metni
yüksek sesle okurken diğer öğrenciler de ellerindeki kartlardan bunu takip
ederler. Gerektiğinde okuma yer yer kesilerek sınıftan gelen sorular
tartışılabilir veya öğretmen gerekli açıklamalarda bulunur, böylelikle metnin
içeriğiyle ilgili ön çalışma yapılır. Bu çalışma, öğrencilerin ilgili metinde
yer alan kavramlarla ilgili ortak bir görüş oluşturmasına yardımcı olan bir
yöntemdir. Sınıfta tartışma öncesi temel noktalarda/vazgeçilemeyecek konularda
ortak bir “dil” oluşturulması, sağlıklı bir tartışma yürütmek için önemli ve
gereklidir. Öğretmenin gelebilecek soruları önceden tahmin etmesi ve hangi
konularda açıklama yapacağını önceden saptayarak hazırlık gelmesi de önemlidir
(örnek 1).
Örnek 1 Gelebilecek Sorular ve Açıklama Yapılacak Noktalar
SORU
Kartın
başındaki soruyu sorabilirler veya tartışmak isteyebilirler…
|
Bu
sorunun tartışılmasını sonraya bırakmak iyi olur. Zaten kartın amacı bunu
tartıştırmaktır…
|
SORU
Kısırlaştırma
yöntemlerini sorabilirler…
|
Bu
konu vesilesiyle fen bilimleri ile ilişki kurulmak isteniyorsa ve öncelikli
görülüyorsa fen bilgisi öğretmeni kaynak kişi olarak sınıfa gelerek ve başka
bir yöntemle bilgi verebilir veya öğrencilerden araştırmaları istenebilir.
Bana göre önceliği olan bir konu değildir…
|
AÇIKLAMA
“Bilimsel
teorileri temel alarak geliştirilen yasalar” konusunda…
|
Soru
gelmese de öğretmen bu konuda araştırma yaparak kısa bir bilgi verebilir. Bu
bilgi “bilimsel teoriler”in, yasalarla ilişkilendirilmesi konusunda tartışma
malzemesi sağlayacaktır. Sözü edilen bilimsel teoriler nedir? Bunlar bugün
geçerli olmadığına göre o bilimsel teorilere ne oldu? Demek ki bazı şeyler
değişebiliyor… Demek ki bilimsel
teoriler, ayrımcılık konusunda bir zamanlar bir dayanak oluşturmuş. Peki
şimdi? Bütün bu sorular, akılda kalarak ama metnin okunması bittikten sonra
tartışılabilir. Akla gelen sorular sonradan tartışmak üzere aynı anda tahtaya
yazmak yararlıdır?
|
SORU
“ırk
ıslahı” nedir? diye sorulabilir…
|
Bunun
açıklaması metinde var. Kendileri çıkartabilirler. Bunun cevabını
öğrencilerden beklemek gerekir. Ama daha sonra, Nazi Almanya’sından da
örneklerle mesele somutlanabilir.
|
SORU
İnsanın
evrimini yönlendirmek mümkün müdür? Sorusu gelebilir
|
Bu
sorunun cevabını sonraya bırakmak iyi olur. Bazı soruların tek bir cevabı
veya kesin bir yanıtı olmayabilir veya şu an için olmayabilir. O zaman bunu da açıkça söylemekte yarar
vardır….
|
“Moleküler
Biyoloji”, “Alzheimar”, “Akdeniz Anemisi” nedir? diye sorulabilir.
|
Bu
konu vesilesiyle fen bilimleri ile ilişki kurulmak isteniyorsa ve öncelikli
görülüyorsa fen bilgisi öğretmeni kaynak kişi olarak sınıfa gelerek ve başka
bir yöntemle bilgi verebilir veya öğrencilerden araştırmaları istenebilir. Bu
konuyu ilgilendiren bir tartışma yapılacaksa kısa bir bilgi girişi yararlı
olacaktır.
|
AÇIKLAMA
Sigorta
şirketlerinin anlamı ve önemi…
|
Bu
konu tartışmayla ilgiliyse (ben öyle düşündüm) bilgi vermekte yarar vardır.
İnsanlar için sigorta şirketlerinin neden hayati önemi olduğuna dair örnekler
verilirse daha mesele somut olarak daha iyi anlaşılır.
|
2. adım (Sınıf Çalışması)
Metinden Tartışma Sorularının
Çıkarılması Yoluyla Tartışmaların Amacının Belirlenmesi
Birinci
adımda yapılan çalışma esnasında ve sonrasında tartışılması gereken konuları
öğrenciler ve öğretmen önerir. Bunlar tahtaya yazılır. Öncelik sırasına göre
veya içlerinden en önemlileri yine sınıfça seçilerek tartışılır.
Bunlar
şunlar olabilir ki ipuçları birinci adımda da vardı.
Örnek 2 Tartışma Konuları
Tartışma
konuları
|
Açıklamalar
|
Bilimsel
teoriler, sosyal, ekonomik ve siyasi sistemi etkilemekte midir? Nasıl? Neden?
|
Örneğin
yasalara dayanak teşkil etmesinin gerekçeleri neler olabilir? Daha başka ne
gibi örnekler verilebilir? Özellikle psikoloji ve ölçme değerlendirme
alanındaki çalışmalar, öğrenme kuramları, tüm eğitim sisteminin değişmesine
nasıl etki ediyor? Öğrenciler bunu kendi yaşantılarından da çıkartabilirler.
Bir zamanlar el yazısı zorunlu değildi ama üç yıldır zorunlu olarak
öğretiliyor. Bir zamanlar zeka testleri vardı, neden, hangi “bilimsel”
iddialardan yola çıkılarak bunlar uygulamaya konulmuştu.
|
Ayrımcı
yasalara etki eden bilimsel teoriler bugün geçerli olmadığına göre, onlara ne
oldu?
|
Bu
başlık aslında yukarıdaki tartışma sorusunun alt başlığıdır. Zaten tartışma
esnasında bu konuya gelinecektir ama “tartışmanın akışı başka yöne kayarsa”
diye düşünerek bu tür önemli başlıkları not etmekte yarar vardır.
|
Bilimsel
teoriler, ayrımcılık konusunda bir zamanlar bir dayanak oluşturmuş. Peki
şimdi? Günümüzde durum nedir? Buna benzer uygulama örnekleri veya girişimler
var mıdır?
|
Bu
çok önemli bir tartışmadır. Öğretmenin de öğrencilerin de önceden araştırarak
gelmesi tartışma esnasında güçlü argümanların gündeme gelmesini olanak sağlar.
Bu konuda benzer girişim ve uygulamalar vardır. Örneğin son olarak Fransa’da
üç yaşına kadar olan çocuklara televizyonun tamamen yasaklanması gündeme
geldi. Bu yasak, bilimsel araştırma sonuçlarından ve bir ön kabulden
kaynaklanıyor.
|
İnsanın
evrimini yönlendirmek mümkün müdür? Doğru mudur?
|
Burada
iki aşamalı tartışma konusu var. Mümkün olup olmadığı genetik biliminin bugün
geldiği noktadan örnekler verilerek somutlanabilir. Muhtemelen “mümkündür”
görüşü ağır basacaktır. Ama arkasından doğru mudur tartışmasını açmak gerekir
ki bu da bizi “etik” konusuna getirir. Bu noktada “etik” kartını okumak
için tartışmaya ara verip, daha sonra devam etmek iyi olabilir.
|
Bu çalışma, Düşünme Eğitimi dersine kaynak kitap hazırlama projesi kapsamında, "Genetik" teması için yapılmıştı. Basılmadı.
*Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder