Dilara Kahyaoğlu
2007
Resimdeki gibi... https://www.printableworldmap.net/preview/middleeast_fill-in_p |
II.Dünya Savaşı öncesi
Avrupa’sına ait, devletleri ve sınırları gösteren bir harita bulunur. Haritanın
sadece sınırları gösteren çizgilerinin kopyası çıkartılır, böylece bir dilsiz
harita hazırlanmış olur. Bunu öğretmen de hazırlayıp dağıtabilir ama öğrencilerin
kendilerinin hazırlaması iyidir, böylelikle; devletler, sınırlar,
bölgeler hatta fiziksel şekillerle yakınlık kurmaları sağlanır.
Dünya haritası da
kullanılabilir ama ayrıntıları işlemek daha zor olur, ayrıca savaşın çekirdek
bölgesi Avrupa olduğuna göre sadece Avrupa üzerine çalışmak daha yerinde
olacaktır.
Sınırları gösteren buna benzer
çalışma II.Dünya Savaşı sürecinde ve sonrasında da yapılacağı için, çalışılmış
her bir haritanın saklanmasında yarar var çünkü daha sonra karşılaştırmak ve
tartışmak üzere kullanılacaklar.
I.
Adım
İlk dilsiz haritalar bireysel veya
grupça hazırlanır… Daha sonra aşağıdaki çalışma yapılır.
a. Dilsiz harita üzerindeki sınır çizgilerini dikkate alarak devletlerin
isimlerini yazın.
b. Hangi devletlerde, hangi tarihlerde diktatörlüğe geçiş
olduğunu harita üzerinde gösterin (bu konuda ana-metindeki bilgilerden de
yararlanabilirsiniz).
c. Bulduğunuz tarihleri haritanın bir köşesine açıklayıcı
küçük bir notla kronolojik olarak sıralayın.
d. Diktatörlük altındaki ülkeleri aynı renge boyayın.
II.
Adım
İkinci Dünya Savaşı sürecini
gösteren harita bulunur ve ikinci dilsiz haritalar hazırlanır. Daha sonra
aşağıdaki çalışma yapılır…
a. Almanya’nın ele geçirdiği yerleri tarihleri ile birlikte
harita üzerinde gösterin.
b. Bulduğunuz tarihleri haritanın bir köşesine açıklayıcı
küçük bir notla kronolojik olarak sıralayın.
c. Almanya’nın denetimine giren yerleri aynı renge boyayın.
III.
Adım
İkinci Dünya Savaşı sonundaki devletleri ve sınırları
gösteren harita bulunur ve bundan da bir dilsiz harita elde edilir. Daha sonra
aşağıdaki çalışma yapılır.
a. Dilsiz harita üzerindeki sınır çizgilerini dikkate alarak
devletlerin isimlerini yazın.
b. Almanya’yı ve İtalya’yı belirgin bir renkle boyayın,
isterseniz diğerlerini de renklendirin.
IV.
Adım
Üç dilsiz harita çalışması (birey ve grupça) yan yana
konulur ve karşılaştırılarak, aşağıdakilere benzer sorular yardımıyla
yorumlanır.
a. Devletlerin sınırlarını dikkate alırsak, neler değişmiş,
neler değişmemiş
b. Almanya açısından süreci özetleyen bir paragraflık yazı
yazınız.
c. Yok olan devletler var mı? Ortaya yeni çıkan devletler? İsmi
değişen devletler?
d. SSCB açısından süreci özetleyen bir paragraflık yazı
yazınız.
V.
Adım
Sınıf
tartışması yapılarak elde edilen bulgular karşılaştırılır, genel, ortak bir
izlenim ortaya çıkartılmaya çalışılır…
Kaynak: 20.Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi için Öğretmen Kitabı, "Ditatörlükler" içinde, Tarih Vakfı Yayınları, Ekim 2007, s. 116-117
NOT: Bu çalışmayı; 20 yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi kaynak kitabına ek olarak yazılan Öğretmen Kılavuz Kitabı için hazırlamıştım. Bu kılavuzdaki yazılarımı, kullanmayı kolaylaştırmak amacıyla uygun parçalara bölerek ve biraz da bağımsızlaştırarak bloguma aldım.
*Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder