10 Ekim 2017

Dilsiz Haritalarla Mekanı ve Siyasal Süreci Algılama

Dilara Kahyaoğlu
2007

Resimdeki gibi...
https://www.printableworldmap.net/preview/middleeast_fill-in_p
II.Dünya Savaşı öncesi Avrupa’sına ait, devletleri ve sınırları gösteren bir harita bulunur. Haritanın sadece sınırları gösteren çizgilerinin kopyası çıkartılır, böylece bir dilsiz harita hazırlanmış olur. Bunu öğretmen de hazırlayıp dağıtabilir ama  öğrencilerin  kendilerinin hazırlaması iyidir, böylelikle; devletler, sınırlar, bölgeler hatta fiziksel şekillerle yakınlık kurmaları sağlanır.
Dünya haritası da kullanılabilir ama ayrıntıları işlemek daha zor olur, ayrıca savaşın çekirdek bölgesi Avrupa olduğuna göre sadece Avrupa üzerine çalışmak daha yerinde olacaktır.
Sınırları gösteren buna benzer çalışma II.Dünya Savaşı sürecinde ve sonrasında da yapılacağı için, çalışılmış her bir haritanın saklanmasında yarar var çünkü daha sonra karşılaştırmak ve tartışmak üzere kullanılacaklar.


I. Adım
İlk dilsiz haritalar bireysel veya grupça hazırlanır… Daha sonra aşağıdaki çalışma yapılır.
a. Dilsiz harita üzerindeki sınır çizgilerini dikkate alarak devletlerin isimlerini yazın.
b. Hangi devletlerde, hangi tarihlerde diktatörlüğe geçiş olduğunu harita üzerinde gösterin (bu konuda ana-metindeki bilgilerden de yararlanabilirsiniz).
c. Bulduğunuz tarihleri haritanın bir köşesine açıklayıcı küçük bir notla kronolojik olarak sıralayın.
d. Diktatörlük altındaki ülkeleri aynı renge boyayın.

II. Adım
İkinci Dünya Savaşı sürecini gösteren harita bulunur ve ikinci dilsiz haritalar hazırlanır. Daha sonra aşağıdaki çalışma yapılır…
a. Almanya’nın ele geçirdiği yerleri tarihleri ile birlikte harita üzerinde gösterin.
b. Bulduğunuz tarihleri haritanın bir köşesine açıklayıcı küçük bir notla kronolojik olarak sıralayın.
c. Almanya’nın denetimine giren yerleri aynı renge boyayın.

III. Adım
İkinci Dünya Savaşı sonundaki devletleri ve sınırları gösteren harita bulunur ve bundan da bir dilsiz harita elde edilir. Daha sonra aşağıdaki çalışma yapılır.
a. Dilsiz harita üzerindeki sınır çizgilerini dikkate alarak devletlerin isimlerini yazın.
b. Almanya’yı ve İtalya’yı belirgin bir renkle boyayın, isterseniz diğerlerini de  renklendirin.

IV. Adım
Üç dilsiz harita çalışması (birey ve grupça) yan yana konulur ve karşılaştırılarak, aşağıdakilere benzer sorular yardımıyla yorumlanır.
a. Devletlerin sınırlarını dikkate alırsak, neler değişmiş, neler değişmemiş
b. Almanya açısından süreci özetleyen bir paragraflık yazı yazınız.
c. Yok olan devletler var mı? Ortaya yeni çıkan devletler? İsmi değişen devletler?
d. SSCB açısından süreci özetleyen bir paragraflık yazı yazınız.

V. Adım

Sınıf tartışması yapılarak elde edilen bulgular karşılaştırılır, genel, ortak bir izlenim ortaya çıkartılmaya çalışılır…


Kaynak: 20.Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi için Öğretmen Kitabı, "Ditatörlükler" içinde, Tarih Vakfı Yayınları, Ekim 2007, s. 116-117

NOT: Bu çalışmayı; 20 yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi kaynak kitabına ek olarak yazılan Öğretmen Kılavuz Kitabı için hazırlamıştım. Bu kılavuzdaki yazılarımı, kullanmayı kolaylaştırmak amacıyla uygun parçalara bölerek ve biraz da bağımsızlaştırarak bloguma aldım.


*Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz.

Hiç yorum yok: