Dilara Kahyaoğlu
2007
Sonuç olarak şöyle bir tablo ortaya çıkar… (sadece bazı örnekler verilmiştir)
(Sınıf tartışması) Aşağıdaki sorular çerçevesinde sınıf tartışması yapılır ve çalışma sonlandırılır.
2007
Görsel: http://scrapsfromtheloft.com/2017/01/28/artful-propaganda-fords-grapes-wrath/ Gazap Üzümleri filminden bir sahne. Yönetmen: John Ford Yazar: John Steinbeck |
Karşılaştırmalı
Metin Analiziyle ABD’de Büyük
Bunalım’ın Analizi
Kaynak Kitap, s. 107 |
I. Aşama
Gazap Üzümleri’nden
alıntılanan bölüm ev çalışması olarak verilir veya sınıfta okunur. Aşağıdaki
yönerge kullanılarak analizi yapılır. Çalışma bireysel veya grup çalışması
olarak organize edilebilir.
yönerge: “Anlatılan dönemde insanlar
gündelik hayatlarını sürdürürken, ne tür sorunlarla karşılaşmaktalar?
Listeleyin.”
Sonuç
olarak şöyle bir tablo ortaya çıkar…
Örnek 1 Gündelik Hayatta Karşılaşılan Sorunlar (Gazap Üzümleri'nden)
Sorunlar
|
İşsizlik
|
Göç
|
İş elde etmek için çıkan kavga ve çatışmalar
|
Emek sömürüsü, ücretlerde büyük düşüş, boğaz tokluğuna çalışma,
bir tür köleliğe düşüş
|
Perişan, hasta, sefil çocuklar
|
Malların yüksek fiyata satılması
|
Çok ucuz hammadde
|
Tarım arazilerinin yok oluşu
|
Fabrikaların, şirketlerin açgözlülüğü, dolu dizgin yükselişi
|
İnsanların sosyal statülerini kaybetmeleri
|
Eski toplumsal ilişkilerin yok oluşu, yalnızlaşan, her şeyini
kaybeden insan…
|
II. Aşama
Kaynak Kitap, s. 106 |
“Yeni
Düzen” (mercek) bölümü ev çalışması olarak verilir veya sınıfta okunur.
Aşağıdaki yönerge kullanılarak analizi yapılır. Çalışma bireysel veya grup
çalışması olarak organize edilebilir.
yönerge: “Yeni Düzen yazısında
anlatılan dönemde meydana gelen problemleri çözmek için ne gibi tedbirler
alınmıştır. Listeleyin. Bu listeyi Gazap Üzümleri’nde çıkarttığınız liste ile
karşılaştırın. Roosevelt’in bunlara ilişkin doğrudan veya dolaylı çözümleri
var mı? Varsa neler? Sorunlar tablosunun sağına bunları yazın.”
Sonuç olarak şöyle bir tablo ortaya çıkar… (sadece bazı örnekler verilmiştir)
Sorunlar (Gazap Üzümleri)
|
Roosevelt’in çözümleri (Yeni Düzen
Metni)
|
İşsizlik
|
İnşaat ve orman işletmeleri alanında
geçici veya sürekli iş olanakları yaratıldı. İşsizlik sigortası…
|
Göç
|
İş bulununca göç sorunu da çözümlenmiş
olur.
|
İş yüzünden çıkan kavga ve
çatışmalar
|
|
Emek sömürüsü, ücretlerde büyük düşüş,
boğaz tokluğuna çalışma, bir tür köleliğe düşüş
|
Ücretler, çalışma saatleri, toplu
pazarlık konuları yeni yasalarla yeniden düzenlenir. Sendikalar güçlenir.
|
Perişan, hasta, sefil çocuklar
|
Devlet eliyle yapılan okul, hastane
yapımı, hem iş olanağı yaratır hem de sağlık ve eğitim işleri düzenlenir.
|
Malların yüksek fiyata satılması
|
|
Çok ucuz hammadde
|
|
Tarım arazilerinin yok oluşu
|
|
Fabrikaların, şirketlerin açgözlülüğü,
dolu dizgin yükselişi
|
|
İnsanların sosyal statülerini kaybetmeleri
|
|
Eski toplumsal ilişkilerin yok oluşu,
yalnızlaşan, her şeyini kaybeden insan
|
(Sınıf tartışması) Aşağıdaki sorular çerçevesinde sınıf tartışması yapılır ve çalışma sonlandırılır.
1. Gazap
Üzümleri’ne göre sözü edilen durumların ana nedeni nedir?
2. Yeni
Düzen’e göre problemlerin kaynağı nedir? Alınan çözümler ana nedeni ortadan
kaldırmaya dönük radikal tedbirler midir?
Sonuç olarak, iki metne
birlikte bakarsak ikisi de problemlerin esas nedeni konusunda hemfikirler mi?
Kaynak: 20.Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi için Öğretmen Kitabı, "Büyük Bunalım" içinde, Tarih Vakfı Yayınları, Ekim 2007, s. 111-113
NOT: Bu çalışmayı; 20 yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi kaynak kitabına ek olarak yazılan Öğretmen Kılavuz Kitabı için hazırlamıştım. Bu kılavuzdaki yazılarımı, kullanmayı kolaylaştırmak amacıyla uygun parçalara bölerek ve biraz da bağımsızlaştırarak bloguma aldım.
*Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz.
1 yorum:
Gazap Üzümleri ister filmi olsun ister romanı, öğrencilerin okumasını/izlemesini tavsiye edeceğimiz eserler. Büyük Bunalım dönemi Amerika'sı çarpıcı bir şekilde anlatılır ve bizlere de üzerinde düşüneceğimiz/tartışacağımız ipuçları sunar.
Yorum Gönder