Dilara Kahyaoğlu
2007
Giriş Çalışması
Türkiye:
İmparatorluktan Ulus-Devlete
sorunsal
Birinci
Dünya Savaşı Osmanlı ülkesinde ne tür siyasi sonuçlara yol açmıştır? Milli Mücadele sürecinde ana hedefler ve sorunlar neydi? Cumhuriyetin ilk yıllarında ana hedefler ve
sorunlar neydi? sorularını çözümleyecek tarzda çalışmalar düzenlenir.
kilit
kavramlar/İsimler
Ermeni
Tehciri
Pantürkizm
Silah
Bırakışması (mütareke)
Ulus-devlet
Kongre
Ulusal
egemenlik
Milli
mücadele (kurtuluş Savaşı)
Misak-ı
Milli
Mübadele
Laiklik
Tek
Parti Yönetimi
Devletçilik
Tevhid-i
Tedrisat
Seçilmiş
Olgular, Dönemlendirme ve Ana Metnin Analizi
Öğrenciler
seçilmiş olguları toparlayarak örneklerdekine benzer bir çizelge
hazırlayabilirler. Bu çalışmanın amacı, sözü edilen dönemin geniş bir zaman
dilimini içermesidir. Dönüm noktası olabilecek olguları sınıflandırıp, belli
dönemlerle ilişkilendirme ve o dönemleri tanımlayacak nitelikteki birkaç
saptama; bilgilerin anlamlı hale gelmesini sağlar, çıkarımda bulunmayı
kolaylaştırır, perspektif kazandırır. Aynı anda kilit kavramların ve olguların
niteliği ile ilgili çalışma da yapılmalı, yoksa belli bir alt yapı olmadan
çizelgedeki sorular yanıtlanamaz…
Ana
metin, bütün bir sınıfla böyle bir çalışmayı yürütmek açısından oldukça uzundur,
bu nedenle öğrenciler gruplara ayrılabilir ve önceden saptanan dönem isimleri
onlara dağıtılır. Böylece her grup kendi dönemine yoğunlaşacaktır. Öğrenciler
ön hazırlık yapmalı, ama çizelgeyi grupça sınıfta hazırlamalıdırlar. Her grup, çalışmasını
sınıfla paylaşır, tartışır, birlikte öğrenme gerçekleştirilmeye çalışılır.
Aslında
buradaki konuların hepsi, hem 8. hem de 11.sınıflarda okutulan T.C. İnkılap
Tarihi ve Atatürkçülük derslerinde okutulan konulardır, öğrencilere yabancı
değildir. Bu durum çalışmayı en azından olgusal düzeyde kolaylaştıracaktır.
I. Adım
Hazırlık ve çizelgelerin
hazırlanması
(ev ve grup çalışması)
ilk
aşamada aşağıdakine benzer (boş) bir çizelge öğrencilere verilir ana metinden
yararlanarak tamamlamaları istenir. Büyük boy kağıt olursa çok iyi olacaktır.
Ben
ilk iki çizelgeyi örnek olsun diye nispeten ayrıntılı olarak tamamladım ama
diğerlerine aynı şeyi yapmadım, sadece şablon olarak yerleştirdim. Ayrıca farklı
isimler altında ve farklı tarihleri içeren başka türlü dönemlendirmeler de
yapılabilir elbette. Şablon verilmeden kriterler verilerek öğrencilerin kendi
düşünce ve birikimlerine uygun bir çizelge hazırlamaları da istenebilir, o
zaman başlıkları da kendileri bulurlar böylece bambaşka örnekler ortaya
çıkabilir.
Örnek 1 I. Dönem: I. Dünya
Savaşı Yılları (1914-18)
DÖNEMİN
TEMEL NİTELİĞİ
|
SAVAŞ
doğrudan
savaşla ilgili
seçilmiş olgular
|
KİŞİLER,
ÖRGÜTLER, POLİTİKALAR…
|
İÇ
POLİTİKA
daha çok iç politikayı
ilgilendiren
seçilmiş olgular
|
|||
I.DÜNYA SAVAŞI YILLARI (1914-18)
Dönemin temel
özellikleri
Bu döneme İTC’nin
politikaları yön veriyor. Padişah etkili değil.
Almanya, Osmanlı Devletinin
müttefiki, onun yanında savaşa giriyorlar.
Osmanlı Devleti aynı anda
bir çok cephede birden savaşmak zorunda kalıyor. Çanakkale savaşları hariç
diğer cephelerde yeniliyor.
Bu gelişmeler, Osmanlı
Devleti’nin sonunu hazırlıyor.
Bunun ardından yeni bir
dönem başlayacak: Milli Mücadele ve Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluş süreci…
|
Enver
Paşa’nın girişimi ile 2 Ağustos 1914’te Almanya ile gizli savunma antlaşması
imzalandı.
|
Enver
Paşa
Talat
Paşa
Cemal
Paşa
İTC
Teşkilat-ı
Mahsusa
Taşnaksütyon
İTC
ne yapmak istiyor?
Neden?
…..
|
Kapitülasyonlar
ve gümrükleri sınırlayan ticaret antlaşmaları İTC tarafından tek taraflı
olarak kaldırıldı.
|
|||
İki
Alman savaş gemisinin Osmanlı tarafından satın alınmasının ardından, 11 kasım
1914’te Rusya, İngiltere ve Fransa’ya savaş ilan edildi.
|
Türk
kökenli tüccarların sermaye birikimine olanak verecek düzenlemeler yapıldı.
|
|||||
Enver
Paşa’nın komutasındaki ordu 1915’te yenildi, daha sonra da soğuk yüzünden yok oldu. Doğu
cephesi çöktü.
|
İstanbul’un
ihtiyaçlarını gidermek isteyen cemiyet, hem kendisi şirketler kurdu hem de
kurulmasını özendirdi.
|
|||||
Kanal
Harekatı yenilgiyle sonuçlandı.
|
Şeyhülislamın
hükümet üyesi olmasına son verildi. Şeriye mahkemeleri adalet bakanlığına,
medreseler de maarif bakanlığına bağlandı.
|
|||||
1915
Şubat’ında Çanakkale Savaşları başladı. 18 Mart deniz savaşında İtilaf Devletleri
yenildi. 25 Nisan’da karaya asker çıkardılar, burada da yenildiler. Her iki
taraf büyük kayıplar verdi.
|
Miras
ve aile hukuku alanında görece laik
düzenlemeler yapıldı.
İlköğretim
kızlar için zorunlu oldu.
|
|||||
Osmanlı
ordusu Azerbaycan’a kadar ilerledi.
|
Talat
Paşa’nın girişimiyle “Ermeni Tehciri” olarak isimlendirilen göç ettirme
politikası uygulandı (1915).
|
|||||
Bulgaristan,
30 Eylül 1918’de teslim oldu.
|
1916
yılı sonunda Anadolu’da Ermeni nüfus, sürgün, ölüm ve başka ülkelere sığınma
nedeni ile büyük ölçüde azalmıştı.
|
|||||
İTC
hükümeti, ateşkes istedi ve istifa etti.
|
İTC kongresi toplandı ve örgütü dağıtma kararı
aldı.
|
|||||
Yeni
hükümet 30 Ekim 1918’de Mondros Ateşkes Ant’nı imzaladı
|
İTC
liderleri yurt dışına kaçtı.
|
Örnek 2 II. Dönem: Mütareke Yılları ve Milli Mücadele (1919-1922)
DÖNEMİN
TEMEL NİTELİĞİ
|
İTİLAF
GÜÇLERİ VE YUNANİSTAN İLE İLİŞKİLER
seçilmiş olgular
|
KİŞİLER,
ÖRGÜTLER, POLİTİKALAR…
|
İÇ
MÜCADELE
seçilmiş olgular
|
|||
MÜTAREKE YILLARI
VE MİLLİ MÜCADELE (1919-1922)
Dönemin temel
özellikleri
…
|
İtilaf
güçleri Anadolu’nun çeşitli yerlerine asker çıkarmaya başladı.
|
Mustafa
Kemal
Vahdettin
Rauf
Orbay
Halide
Edip Adıvar
İsmet
İnönü
Anadolu
ve Rumeli Müdafaa-i Hukuk Cemiyeti
|
Vahdettin
meşruti yönetimden vazgeçti. Meclis kapatıldı.
|
|||
Yunalılar
İzmir’e asker çıkardılar. Ege bölgesinin işgali için yönetim oluşturdular.
|
Anadolu’nun
yerel önderleri kongreler düzenlemeye başladı ve hatta yerel hükümetler
kurdular.
|
|||||
Güneydoğu
Anadolu bölgesinde yerel direniş
başladı.
|
Mustafa
Kemal 19 Mayıs 1919’da Anadolu’ya geçti.
|
|||||
İtilaf
kuvvetleri 16 Mart 1920’de İstanbul’u işgal etti.
|
Mustafa
Kemal davet üzerine Erzurum Kongresine katıldı. Ondan önce askerlikte istifa ettiğini açıklamıştı.
|
|||||
İşgal
sırasında, İstanbul’daki Anadolu ve Rumeli Müdafaa-i Hukuk Cemiyeti’nin önde
gelenleri tutuklandı.
|
Eylül
başında ulusal Sivas Kongresi toplandı. Bu kongrede Anadolu ve Rumeli
Müdafaa-i Hukuk Cemiyeti kuruldu.
|
|||||
İstanbul’un
işgali üzerine meclisin çalışmasına süresiz olarak ara verildi.
|
İstanbul-Ankara
mücadelesi başladı. İstanbul ile iletişim kesildi. Ankara’da yeni bir yönetim
oluşturuldu.
|
|||||
TBMM
denetiminde ulusal ordu İnönü savaşlarında başarılı oldu.
|
İstanbul
Hükümeti M.Kemal ile görüşerek, seçimlerin yapılması ve meclisin açılması
kararını aldı.
|
|||||
TBMM
kuvvetleri 1921 temmuzunda Yunanlılar karşısında geri çekildi.
|
M.Kemal Ankara’da meclis açmak için çağrı yaptı.
Büyük Millet Meclisi 23 Nisan 1920’de açıldı.
|
|||||
Sakarya
Savaşı’nı Türk ordusu kazandı..
|
Anadolu’da
TBMM’ye karşı ayaklanmalar başladı, bastırıldı.
|
|||||
1922
yazında Türk orduları Yunan kuvvetlerini Anadolu dışına çıkardı.
|
1921
Anayasası ilan edildi. Buna göre
şimdiye kadar padişaha ait olan bütün yetkiler meclise aitti.
|
|||||
1922 yılında Mudanya Mütarekesi ile Ateşkes ilan
edildi.
|
Sakarya
Savaşı öncesi M.Kemal başkomutan seçildi. Meclisin bütün yetkileri kendisinde
toplandı
|
|||||
1
Kasım 1922’de TBMM saltanatlığı kaldırdı.
|
Örnek 3: III.Dönem: Lozan, Yeni Türkiye Devleti ve İç
mücadele (1923-1928)
DÖNEMİN
TEMEL NİTELİĞİ
|
ULUSLARARASI
İLİŞKİLER
seçilmiş olgular
|
KİŞİLER,
ÖRGÜTLER, POLİTİKALAR…
|
İÇ
POLİTİKA
seçilmiş olgular
|
|||
LOZAN, YENİ TÜRKİYE DEVLETİ VE İÇ MÜCADELE
(1923-1928)
Dönemin temel
özellikleri
…
|
24
Temmuz 1923 Lozan Barış Antlaşması imzalandı.
|
Halk
Fırkası
Terakkiperver
Cumhuriyet Fırkası
….
Cumhuriyet’in kurucu kadroları ne yapmak istiyor?
Neden?
….
|
29
Ekim 1923 Cumhuriyet’in ilanı
|
|||
….
|
3
Mart 1924 kanunları
|
|||||
…
|
…
|
|||||
Örnek 4: IV. Dönem: Tek Parti Yönetimi
(1929-1937)
DÖNEMİN
TEMEL NİTELİĞİ
|
ULUSLARARASI
İLİŞKİLER
seçilmiş olgular
|
KİŞİLER,
ÖRGÜTLER, POLİTİKALAR…
|
İÇ
POLİTİKA
seçilmiş olgular
|
|||
TEK PARTİ YÖNETİMİ
(1929-1937)
Dönemin temel
özellikleri
…
|
1929
Ekonomik Bunalımı
|
Kadro
Dergisi
…
Cumhuriyet’in yönetici kadroları
ne yapmak istiyor?
Neden?
|
1931
CHF 3.kurultayı ile parti ilkelerinin altıya çıkarılması
|
|||
…
|
||||||
…
|
||||||
Örnek 5: V. Dönem: II.Dünya Savaşı’nda Türkiye (1938-1945)
DÖNEMİN
TEMEL NİTELİĞİ
|
ULUSLARARASI
İLİŞKİLER
seçilmiş olgular
|
KİŞİLER,
ÖRGÜTLER, POLİTİKALAR…
|
İÇ
POLİTİKA
seçilmiş olgular
|
|||
II.DÜNYA SAVAŞI’NDA TÜRKİYE
(1938-1945)
Dönemin temel
özellikleri
…
|
Stalingrad
Kuşatması
|
Celal
Bayar
İsmet
İnönü
…
Cumhuriyet’in yönetici kadroları
ne yapmak istiyor?
Neden?
…
|
1942
varlık vergisi uygulaması
|
|||
…
|
Savaş
ekonomisi uygulandı
|
|||||
…
|
…
|
|||||
…
|
||||||
II. Adım
Dönemlendirme çalışmasında
ortaklaşma sağlama (sınıf
veya grup çalışması)
Grupların
büyük boy poster çizelgeleri görülebilecek yerlere asılır. Her bir dönem
sınıfça tek tek ele alınarak tartışılır,
yanlış başlık altına girenler veya eksikler saptanır. Sonuçta sınıfın ortak bir
tablosu ortaya çıkar. Bu kağıtlar sınıfın bir köşesine asılı bırakılır,
herkesin incelemesi, fikrini söylemesi ve bu ortak tabloyu kendi defterlerine
not almaları sağlanır.
III. Adım
Dönemlendirme Çalışmasının
Değerlendirilmesi (bireysel
çalışma)
Örnek
6’ya benzer bir çizelge öğrencilere dağıtılabilir. Öğrencilerin bu aşamada
bireysel çalışma yapmaları, sorular ile baş başa kalmaları açısından önemlidir.
O zamana kadar fark etmedikleri bir çok şeyi fark edebilirler, akıllarına o
zamana kadar gelmeyen çeşitli sorular gelebilir, çünkü grup çalışmalarında bir
çok şey kolayca gözden kaçırılabilmektedir.
Örnek 6: Dönemlendirme Çalışmasının Değerlendirilmesi
Bu
çalışma sırasında hiç bilmediğiniz olay-olgu-kavram ve isimlerle (vb.)
karşılaştınız mı?
|
olay-olgu
|
kavram
|
isim
|
|
Bunlardan
hangilerini artık bildiğinizi düşünüyorsunuz?
|
||||
Bunlardan
hangilerini daha fazla araştırmanız gerektiğini düşünüyorsunuz?
|
||||
Olguları
başlıklara göre sınıflandırırken zorluk çektiniz m? Çektiyseniz neden, hangi
konularda?
|
||||
Dönemleri
tek tek düşündüğünüzde,
İç
politikayı temsil eden kişi ve örgütlerin ortak ve farklı yönlerini birkaç maddede özetleyebilir misiniz?
|
ortak yönleri
|
farklı yönleri
|
||
Dönemleri
kıyasladığınızda, yaşanan olgular bakımından birbirine en fazla benzeyen ve
benzemeyen dönemler hangileridir?
Neden?
|
benzeyen dönemler
Çünkü…
|
benzemeyen dönemler
Çünkü…
|
Kaynak: 20.Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi için Öğretmen Kitabı, "Türkiye: İmparatorluktan Ulus-Devlete" içinde, Tarih Vakfı Yayınları, Ekim 2007, s. 134-139
NOT: Bu çalışmayı; 20 yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi kaynak kitabına ek olarak yazılan Öğretmen Kılavuz Kitabı için hazırlamıştım. Bu kılavuzdaki yazılarımı, kullanmayı kolaylaştırmak amacıyla uygun parçalara bölerek ve biraz da bağımsızlaştırarak bloguma aldım.
*Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder