17 Ekim 2017

Paragraflara Başlık Verilerek Analiz Edilmesi

Dilara Kahyaoğlu
2007

20 Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi, s. 131
I. Adım (bireysel)

Bölümler dikkate alınmadan paragraflar tek tek numaralandırılır. Herkesin aynı numarayı vermesi önemlidir.

II. Adım (grup çalışması)

Gruplar kendi içlerinde çalışarak numaralandırılmış paragraflara, bağlama en uygun, onu ifade eden, yaratıcı başlıklar vermeye çalışırlar. Bunun için gözetilmesi gerek kriterler şunlardır.

*Başlık paragraftaki bağlama dair ipuçları taşımalı, içerikle ilgili fikir vermelidir.
*Mümkün olduğu kadar az sözcükten oluşmalıdır (tek sözcük de olabilir ama daha çok anlam barındıran bir cümle olmalı, tek sözcükle paragraftaki anlam ifade edilebiliyorsa sorun yok).
*Yaratıcı ve çarpıcı olması için çaba harcanmalıdır ama öncelik bu kriterde değildir.

Şöyle örnekler olabilir

II. Paragraf
Osmanlı, Almanya ile gizli antlaşma yapıyor
III. Paragraf
Osmanlı savaş ilan ediyor
IV. Paragraf
Savaş sırasında modernleşme hareketleri
V. Paragraf
Sarıkamış’ta facia, Kanal Cephesi’nde yenilgi

III. Adım (sınıf çalışması)

Grupların örnekleri üzerinden tek tek tartışma yapılır, en uygun başlığın hangisi olduğu konusunda ortak bir kanı oluşabilir ama oylama veya kesin olarak belirleme işine girmemek gerekir. Burada önemli olan tartışmaktır. Tartıştıkça, doğru argümanların sayısı artacak bu da “bilgi”yi anlamlı hale getirecektir.

Eğer süre yeterli değilse ana metinle ilgili sadece bu çalışma da yapılabilir



Kaynak: 20.Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi için Öğretmen Kitabı, "Türkiye: İmparatorluktan Ulus-Devlete" içinde, Tarih Vakfı Yayınları, Ekim 2007, s. 141

NOT: Bu çalışmayı; 20 yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi kaynak kitabına ek olarak yazılan Öğretmen Kılavuz Kitabı için hazırlamıştım. Bu kılavuzdaki yazılarımı, kullanmayı kolaylaştırmak amacıyla uygun parçalara bölerek ve biraz da bağımsızlaştırarak bloguma aldım.

*Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz.


Hiç yorum yok: