Dilara Kahyaoğlu
2007
2007
[1] |
Sadece
haritalar kullanılarak ikinci dünya savaşının gidişatı grup veya bireysel
çalışmalar yoluyla incelenebilir. Bu çalışmaya bağlı olarak yeni çalışmalar da
yapılabilir.
Bu çalışmaya
başlamadan önce, “tarih yazmak” bölümünde bulunan “savaş haritası nedir?”
çalışmasının (bkz. **) yapılması sağlanır, daha sonra aşağıdaki çalışmaya geçilir.
I. Adım (grup çalışması)
Yönerge: “Haritaları[1]
kullanarak “siyasi sınırlar açısından neler oluyor” sorusunun yanıtını bulmaya çalışınız
(örnek 1).
Örnek 1 1938-45 Yılları Arasında Siyasi
Sınırlar
tarih
|
siyasi sınırlar açısından durum
|
1938
|
…
|
1939
|
…
|
1940
|
…
|
1941
|
(örnek cevap) Almanya
SSCB’ye girmiş, Moskova’ya bir kaç yönden girmeye çalışıyor. Kuzey-güney
hattı boyunca çok uzun bir cephe oluşmuş. Fransa’nın yarısı işgal altında,
sadece Vichy yönetimindeki bölge işgal edilmemiş. Balkanlar ve Orta Avrupa
tamamen Almanya’nın denetimde, işgali altında. vb.
|
1942
|
…
|
1943
|
…
|
1944
|
…
|
1945
|
…
|
II.
Adım (grup
çalışması)
Yönerge: “Haritaları kullanarak
belirtilen tarihlerdeki “savaş bölgeleri”ni saptayınız.
Örnek 2 1938-45 Yılları Arasında Savaş
Bölgeleri
tarih
|
Savaş
bölgeleri ve sonuçlar
|
1938
|
…
|
1939
|
…
|
1940
|
…
|
1941
|
|
1942
|
…
|
1943
|
…
|
1944
|
(örnek cevap) Temmuz 1944 yılında
ana savaş bölgesi Minsk-Vitebsk-Bobruisk (SSCB) olarak görülüyor. Nitekim
Almanya bu bölgede ciddi bir yenilgi alır. 20 Ağustos 1944 haritası bu durumu
göstermektedir. Almanya geri çekilmiş, Polonya’nın yarısını kaybetmiş.
|
1945
|
III.
Adım (grup
çalışması)
Yönerge: 13 Temmuz 1943 haritasına göre
Nazilerin/Faşistlerin işgali veya denetimi altındaki ülkeler ile bunun dışında
kalan ülkelerin isimlerini saptayıp yazınız (örnek 3).
Örnek 3
İşgal veya denetim altında
|
İşgal veya denetim altında değil
|
Norveç, Finlandiya,
Danimarka, Almanya, Ostland, Ukrayna, Polonya, Romanya, Bulgaristan,
Macaristan, Slovakya, Bohemya, Hırvatistan, Sırbistan, Karadağ, Arnavutluk,
Yunanistan, İtalya, Hollanda, Belçika, Fransa
|
Birleşik Krallık,
İrlanda (Eire), İspanya, Portekiz, İsviçre, İsveç, Türkiye, Kuzey Afrika
ülkeleri, Doğu Akdeniz toprakları, Türkiye, SSCB (Kuzey – güney doğrultusu
boyunca Batı sınırları hariç)
|
IV.
Adım (bireysel
çalışma)
Yönerge: “Haritaları kullanarak aşağıdaki
sorulara yanıt veriniz (haritalarda yer alan açıklamalar kullanışlı ve
işe yarardır onları ve genel başvuru kaynaklarını hızlı bir araştırma için
kullanabilirsiniz).”
- İşgal veya
denetim altındaki
bazı bölgeler/ülkeler için açıkça “işgal altında” notu varken bazıları
için bu not yoktur? Bunun nedeni ne olabilir? Düşün ve araştır... (Ayrıca :
kitabınızda s: 128’de bulunan anlatılan dönemde yazısını da okuyunuz.)
- İşgal veya
denetim altında olmayan
ülkeler açık renkle belirtilmiştir. Bunlar Nazilere/Faşistlere karşı savaşan
“müttefikler” grubunu mu göstermektedir? İsveç, İsviçre, İspanya ve
Portekiz’in siyasi konumunu
araştırıp bu soruyu yanıtlamaya çalışınız.
- Almanya için savaşın kaderini değiştiren olgular
nelerdir? Haritaları incele, araştır…
V.
Adım
Yönerge: 1953 haritası ile 31 Aralık
1938 haritasını karşılaştırarak benzerlikler ve farklılıklar tablosu
oluşturunuz (örnek 4). Bunun için
şunlara dikkat ediniz:
*Sınırları
değişenler var mı? Hangileri? Nasıl?
*Yeni
kurulan devletler var mı?
*Yok
olan veya uluslar arası alanda siyasi konumu değişmiş devletler var mı?
*Almanya,
siyasi sınırlar vb. açısından ne durumda?
*SSCB,
siyasi sınırlar vb. açısından ne durumda?
*1953
haritasındaki koyu çizgiler neyi ifade etmektedir? Bu sembolik duvarların
içinde kalan devletler hangileridir?
*Haritayı
incelerken Kuzey Afrika ile Doğu Akdeniz’i ihmal etmeyiniz. Orada değişen bir
şeyler var mı?
örnek 4
1938
|
1953
|
|
Benzerlikler
|
||
Farklılıklar
|
Kaynak: 20.Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi için Öğretmen Kitabı, "İkinci Dünya Savaşı" içinde, Tarih Vakfı Yayınları, Ekim 2007, s. 129-132
NOT: Bu çalışmayı; 20 yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi kaynak kitabına ek olarak yazılan Öğretmen Kılavuz Kitabı için hazırlamıştım. Bu kılavuzdaki yazılarımı, kullanmayı kolaylaştırmak amacıyla uygun parçalara bölerek ve biraz da bağımsızlaştırarak bloguma aldım.
*Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz.
NOT: Bu çalışmayı; 20 yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi kaynak kitabına ek olarak yazılan Öğretmen Kılavuz Kitabı için hazırlamıştım. Bu kılavuzdaki yazılarımı, kullanmayı kolaylaştırmak amacıyla uygun parçalara bölerek ve biraz da bağımsızlaştırarak bloguma aldım.
*Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz.
[1] Söz konusu haritalar,
Sabancı Üniversitesi’nin Türkçe olarak yayımladığı Penguen Yayınları
haritalarıdır. Yakınçağ Tarih Atlası, 1815’ten
2000’e Avrupa, Colin Mc Evedey,
Çev: Ayşen Anadol, 2003, İstanbul
1 yorum:
Çalıştığım haritaların daha büyüklerini koyamadım. Telif açısından sorun olur diye düşünüyorum. Bu seriyi almanızı tavsiye ederim, gerçekten çok özel haritalar, tek başlarına bile çok şey öğretiyorlar.
Yorum Gönder