Dilara Kahyaoğlu
2007
Burada üç tane çalışma var, birbirine bağlı olduğu için hepsini bir araya topladım.
1. Kavram Çalışması
Aşağıda
geçen kavramlar çeşitli başvuru kaynaklarından ve kitaptan yararlanılarak
araştırılır ve tanımlanır. Bu çalışmanın
arkasından öğrenciler bireysel veya grup olarak kavram haritaları
hazırlayabilir.
topyekun
savaş, mihver devletler, müttefikler, yıldırım harekatı, yatıştırma politikası
soykırım,
savaş suçlusu
Öğrenciler
çeşitli gruplara ayrılır ve belirtilen temalarda internetten ve çeşitli
kaynaklardan yararlanarak bir araştırma
ödevi yaparlar. Bu ödevler yıllık projeler kapsamında da verilebilir.
Öğretmen
burada belli bir çerçeve çizmeli ve araştırmayı yönlendirmelidir. Öğrenciler bu
çerçeveyi destekleyecek kendi buldukları soruları da kullanarak bilgi ve
malzeme toplayabilir. Çerçevede istenen bilgilerin çoğuna ulaşılamayabilir,
burada soruların peşine düşmek, o soruları akılda tutmak belki daha önemlidir…
Gruplar
için ideal sayı iki veya üç kişidir. Sınıf mevcuduna göre bu sayı artabilir
veya temalar arttırılabilir. Hazırlık
yapan gruplar sunumlarını, onbeş dakikayı aşmayan bir süre içinde yaparlar.
Aşağıda belirtilen sırayı bozmamakta yarar vardır. Örneğin sayısal veriler ve
görseller ilk önce sunulanlar arasında olursa iyi olur.
temalar
|
araştırılacak noktalar
|
araştırma kaynakları
|
sayısal
veriler
|
Savaşta
ölenler, ölenlerin ülkelere göre sınıflandırılmış hali; kamplarda ölenler,
sağ kalanlar, kampların isimleri, sayıları, içinde ne kadar insan
barındırdığı, bunların dinsel ve etnik kökenleri; ülkelerini terk edenleri
sayısı; yasaklanan kitaplar, isimleri ve diğer yasakların ve yasaklıların
listesi; harcanan para; imal edilen silahların sayısı ve cinsi, güçleri,
bunların nerelerde ne nicelikte kullanıldığı, etkilerinin sayısal ifadesi;
savaşan ülkelerin asker sayısı, yaşları….
|
…
[Bu linkler 10 yıl önceye aittir, bir kısmı ölmüş olabilir. ]
|
görseller
|
Kamplar,
gettolar, cepheler, ölenler, yaralılar, göçenler, törenler, etnik gruplar,
liderler, yasaklı ünlüler, yasaklı kitaplar, mahkemeler…
|
|
hukuksal
belgeler
|
Mahkeme belgeleri,
sözleşmeler ve antlaşmalardan dikkat çekici hükümler. Özellikle soykırım ile
ilgili hukuksal belgeler, bu konudaki tarihsel gelişimi gösteren kayıtlar,
belgeler, küçük notlar vb.
|
|
belgeseller
|
II.Dünya
Savaşı’nı anlatan yazılı ve görsel
belgeseller, isimleri, içeriği; bunları kimler hazırlamış, malzeme
gerçek mi? vb.
|
|
propaganda
afişleri
|
Savaş
esnasında kullanılan çeşitli ülke ve gruplara ait afişler, bunların hedef
kitlesi, içerdikleri mesaj, tahmin edilebilir etkileri…
|
|
anılar
|
Basılmış
anılar, yazarları, kısaca içerikleri, hangi dönemleri kapsadığı, en ünlüleri;
bunlardan alıntılar, içlerindeki görsel malzemeler, varsa belgeler…
|
|
biyografiler
|
Bilinen en
önemli biyografiler, kısaca içerikleri, hangi dönemleri kapsadığı, bunlardan
alıntılar, içlerindeki görsel malzemeler, varsa belgeler…
|
|
edebi
eserler (şiir, roman vb.)
|
Dönemi konu
edinen romanlar ve şiirler; yazarları, yazarlara dair kısa bilgi; eserlerin
içeriğine dair kısa değinmeler; etkileri, en ünlüleri vb.
|
|
sanat
filmleri
|
Dönemi konu
edinen filmler; senaryo yazarları ve yönetmenleri; yönetmenlere dair kısa
bilgi, eserlerin içeriğine dair kısa değinmeler, etkileri, en ünlüleri
|
3. Deneme veya sınıf tartışması
Yönerge: İkinci Dünya Savaşı’ndan çıkartacağımız
dersler neler olmalıdır ki “bu tip savaşların bir daha olmaması için neler
yapılabiliriz” sorusunun yanıtını verebilelim?
Bu konuda yazı yazdırılabileceği
gibi sınıf tartışması da yapılabilir. Bu çalışma sırasında öğrencilerin bu konuda
edindikleri bilgileri kullanmaları, örnekler vermeleri, görüşlerini bu örneklerle
temellendirmeleri istenmelidir.
Kaynak: 20.Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi için Öğretmen Kitabı, "İkinci Dünya Savaşı" içinde, Tarih Vakfı Yayınları, Ekim 2007, s. 132-133
NOT: Bu çalışmayı; 20 yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi kaynak kitabına ek olarak yazılan Öğretmen Kılavuz Kitabı için hazırlamıştım. Bu kılavuzdaki yazılarımı, kullanmayı kolaylaştırmak amacıyla uygun parçalara bölerek ve biraz da bağımsızlaştırarak bloguma aldım.
*Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz.
1 yorum:
Yıllık veya dönem ödevi ve projelerde kullanılabilecek konu ve alt konu başlıkları var.
Yorum Gönder