16 Ekim 2017

Savaşı, Soykırımı ve Nazi kamplarını Araştırmak

Dilara Kahyaoğlu
2007

Burada üç tane çalışma var, birbirine bağlı olduğu için hepsini bir araya topladım.


1. Kavram Çalışması

Aşağıda geçen kavramlar çeşitli başvuru kaynaklarından ve kitaptan yararlanılarak araştırılır ve  tanımlanır. Bu çalışmanın arkasından öğrenciler bireysel veya grup olarak kavram haritaları hazırlayabilir.

topyekun savaş, mihver devletler, müttefikler, yıldırım harekatı, yatıştırma politikası
soykırım, savaş suçlusu

2. Araştırma: Savaş, Soykırım ve Nazi kampları (grup çalışması)

Öğrenciler çeşitli gruplara ayrılır ve belirtilen temalarda internetten ve çeşitli kaynaklardan yararlanarak bir  araştırma ödevi yaparlar. Bu ödevler yıllık projeler kapsamında da verilebilir.
Öğretmen burada belli bir çerçeve çizmeli ve araştırmayı yönlendirmelidir. Öğrenciler bu çerçeveyi destekleyecek kendi buldukları soruları da kullanarak bilgi ve malzeme toplayabilir. Çerçevede istenen bilgilerin çoğuna ulaşılamayabilir, burada soruların peşine düşmek, o soruları akılda tutmak belki daha önemlidir…
Gruplar için ideal sayı iki veya üç kişidir. Sınıf mevcuduna göre bu sayı artabilir veya  temalar arttırılabilir. Hazırlık yapan gruplar sunumlarını, onbeş dakikayı aşmayan bir süre içinde yaparlar. Aşağıda belirtilen sırayı bozmamakta yarar vardır. Örneğin sayısal veriler ve görseller ilk önce sunulanlar arasında olursa iyi olur.

temalar
araştırılacak noktalar
araştırma kaynakları



sayısal veriler
Savaşta ölenler, ölenlerin ülkelere göre sınıflandırılmış hali; kamplarda ölenler, sağ kalanlar, kampların isimleri, sayıları, içinde ne kadar insan barındırdığı, bunların dinsel ve etnik kökenleri; ülkelerini terk edenleri sayısı; yasaklanan kitaplar, isimleri ve diğer yasakların ve yasaklıların listesi; harcanan para; imal edilen silahların sayısı ve cinsi, güçleri, bunların nerelerde ne nicelikte kullanıldığı, etkilerinin sayısal ifadesi; savaşan ülkelerin asker sayısı, yaşları….


[Bu linkler 10 yıl önceye aittir, bir kısmı ölmüş olabilir. ]

görseller

Kamplar, gettolar, cepheler, ölenler, yaralılar, göçenler, törenler, etnik gruplar, liderler, yasaklı ünlüler, yasaklı kitaplar, mahkemeler…


hukuksal belgeler

Mahkeme belgeleri, sözleşmeler ve antlaşmalardan dikkat çekici hükümler. Özellikle soykırım ile ilgili hukuksal belgeler, bu konudaki tarihsel gelişimi gösteren kayıtlar, belgeler, küçük notlar vb.


belgeseller
II.Dünya Savaşı’nı anlatan yazılı ve görsel  belgeseller, isimleri, içeriği; bunları kimler hazırlamış, malzeme gerçek mi?  vb.



propaganda afişleri
Savaş esnasında kullanılan çeşitli ülke ve gruplara ait afişler, bunların hedef kitlesi, içerdikleri mesaj, tahmin edilebilir etkileri…


anılar
Basılmış anılar, yazarları, kısaca içerikleri, hangi dönemleri kapsadığı, en ünlüleri; bunlardan alıntılar, içlerindeki görsel malzemeler, varsa belgeler…


biyografiler
Bilinen en önemli biyografiler, kısaca içerikleri, hangi dönemleri kapsadığı, bunlardan alıntılar, içlerindeki görsel malzemeler, varsa belgeler…


edebi eserler (şiir, roman vb.)
Dönemi konu edinen romanlar ve şiirler; yazarları, yazarlara dair kısa bilgi; eserlerin içeriğine dair kısa değinmeler; etkileri, en ünlüleri vb.


sanat filmleri
Dönemi konu edinen filmler; senaryo yazarları ve yönetmenleri; yönetmenlere dair kısa bilgi, eserlerin içeriğine dair kısa değinmeler, etkileri, en ünlüleri


3. Deneme veya sınıf tartışması
Yönerge: İkinci Dünya Savaşı’ndan çıkartacağımız dersler neler olmalıdır ki “bu tip savaşların bir daha olmaması için neler yapılabiliriz” sorusunun yanıtını verebilelim?

Bu konuda yazı yazdırılabileceği gibi sınıf tartışması da yapılabilir. Bu çalışma sırasında öğrencilerin bu konuda edindikleri bilgileri kullanmaları, örnekler vermeleri, görüşlerini bu örneklerle temellendirmeleri istenmelidir.


Kaynak: 20.Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi için Öğretmen Kitabı, "İkinci Dünya Savaşı" içinde, Tarih Vakfı Yayınları, Ekim 2007, s. 132-133

NOT: Bu çalışmayı; 20 yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi kaynak kitabına ek olarak yazılan Öğretmen Kılavuz Kitabı için hazırlamıştım. Bu kılavuzdaki yazılarımı, kullanmayı kolaylaştırmak amacıyla uygun parçalara bölerek ve biraz da bağımsızlaştırarak bloguma aldım.

*Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz.

1 yorum:

Dilara Kahyaoglu dedi ki...

Yıllık veya dönem ödevi ve projelerde kullanılabilecek konu ve alt konu başlıkları var.