Dilara Kahyaoğlu
2009
NOT: Bu çalışma ile "Genetik" temalı çalışmalarımın sonuna gelmiş oldum.
*Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz.
2009
Araştırma ve Tartışma Sorularının Saptanması
1. adım: (Grup Çalışması)
Öğrencilerin
Genetiği Değiştirilmiş Organizmalar kartını grupça okuyarak örnek 1’de yer alan
çizelgeye göre çözümlemeleri istenir.
Örnek 1 Araştırma ve Tartışma Sorularının Saptanması
ARAŞTIRMA
SORULARI
|
TARTIŞMA
SORULARI
|
Genetiği
değiştirilmiş tarım ürünlerinin insan sağlığı açısından saptanmış tehlikeleri
nelerdir? Çevrecilerin iddiaları doğru mudur?
|
Tarımda
verimliliğin artması açlık sorununa bir çözüm değil midir?
|
Yaşam
alanı, ekolojik denge, biyoçeşitlilik nedir?
|
İnsanlar
yeni ekolojik durumlara uyum sağlayamazlar mı? İnsanın evrimi bu anlamda da
gerçekleşmiyor mu?
|
Ekolojik
dengenin bozulması sadece günümüze has bir durum mudur? Tarihsel ve
arkeolojik kayıtlar bunun cevabını nasıl veriyor?
|
|
Genetiği
değiştirilmiş tohumları hangi şirketler üretiyor? İsimler, istatistikler…
|
Çok
uluslu şirketlerin kazanma kaygısı dünyamızda tek belirleyici unsur mudur? Bu
konularda kim, nasıl, neye göre karar verecek? Dünyanın geleceğini “kim”
belirleyecek?
|
Avrupa
Gıda Güvenliği otoritesi nedir? Neler Yapar? Nasıl karar alır? Üyeleri
kimdir? Etkisi var mıdır? Türkiye üye midir?
|
|
Gıda
sektörü dışında hangi alanlarda, hangi canlıların yapısı değiştirilmektedir?
Neden? Veriler….
|
Bu
çalışmalar insanın ve dünyanın geleceğini nasıl değiştirebilir,
dönüştürebilir? Gelecekte neler olabilir?
|
2. adım (sınıf çalışması / bireysel
çalışma)
Araştırma
konularını her bir grup sınıfla paylaşır. En önemli görülen konular
araştırılmak üzere seçilir. Öğrenciler araştırmalarını yaparak bir sonraki
derse gelirler.
3. adım (sınıf tartışması)
Öğrenciler
araştırma sonuçlarını sınıfla paylaşmaz ama öğrencilere araştırmaları sırasında
-bağlama uygun olarak- akıllarına yeni sorular, tartışma konuları gelip
gelmediği sorulur. İlk saptanan tartışma konularına ek olarak söylenenler varsa
onlar saptanır ve toplam liste içinden en önemli görülenler tartışılmak üzere
seçilir ve tartışılır. Öğrenciler araştırma sonucu elde ettikleri bilgileri
görüşlerini desteklemek için argüman veya bir fikri çürütmek için karşı argüman
olarak kullanırlar. Araştırma sonuçları önceden paylaşılırsa canlı ve doğal bir
tartışma olamayabilir.
2. Metin İçi Sorular Yardımıyla
Analiz Yapma, Araştırma,
Soruşturma, Düşünme, Tartışma
(bireyse
çalışma / sınıf çalışması)
“Doğal
Kaynak” kartı örnekte yer alan sorular (vb.) yardımıyla analiz edilir. Bu
soruları öğretmen hazırlar ve çoğaltarak öğrencilere dağıtır. Öğrenciler bir ev
çalışması (?) olarak bu sorular eşliğinde metni okur, gerekiyorsa araştırma
yapar, kendi içinde düşünüp, tartışarak soruların cevaplarını yazar. Cevaplar sınıf
içinde birlikte değerlendirilir, analiz edilir.
Örnek 2 “Doğal Kaynak” kartının metin içi sorularla
analizi
SORULAR
(öğrenciler için)
|
AÇIKLAMALAR
(öğretmen için)
|
Bulunduğunuz
bölgeyi biyoçeşitlilik açısından değerlendiriniz…
|
Biyoçeşitlilik
kavramı daha önceden de geçmişti. Bu çalışmada örnek vermeye zorlanan öğrenci,
kavramı tam olarak anlayıp anlamadığını da kavrayabilir. Veya getirdiği
örnekler üzerinde yapılan geri bildirimler sırasında da anlayabilir.
|
Ülkemizin
belli başlı doğal kaynakları nelerdir? Araştırarak yazınız…
|
Bu
konuda sosyal bilgiler derslerinden de bilgileri olabilir. [1]
|
Ülkemize
özgü yaşayan canlıları araştırarak yazınız…
|
Sosyal
bilgiler ve / veya fen bilgisi derslerinde de bu konuda çalışmış olabilirler…
|
Bizim
ülkemize özgü olmayan başka ülkelerden bize gelmiş olan hayvan veya bitkilere
birkaç örnek vermeye çalışınız…
|
Öğrenciler
bir çok bitki ve hayvan türünün başka bir yerden geldiğini, anayurtlarının
başka yerler olduğunu bilmiyor olabilirler. Bu konuda farkındalık sağlanması
açısından küçük bir araştırma yapmaları yararlı olabilir.
|
Metinde
geçen şu tartışma ile ilgili siz ne düşünüyorsunuz? Tartışınız…
“Türkiye’ye
özgü canlıların genetik özelliklerinden faydalanmak, Türkiye’nin doğal
kaynaklarından faydalanmaktır. Bu durumda Türkiye’nin bu faydalanma üzerinden
‘ticari hakkı’ doğar.” Görüşlerinizi argümanlarla destekleyerek savununuz.
|
Esas
tartışma konusuna öğrenci böylelikle gelmiş olur…
Burada
doğru veya yanlış görüş yoktur. Önemli olan görüşlerin örneklerle, kanıtlarla
desteklenmesidir.
|
Bize
özgü hangi türler yok olmuş… Araştırınız…
|
Sosyal
bilgiler ve / veya fen bilgisi derslerinde de bu konuda çalışmış olabilirler…
|
Ülkemizde
hangi canlı türleri yok olma durumuyla karşı karşıya? Araştırınız…
|
Sosyal
bilgiler ve / veya fen bilgisi derslerinde de bu konuda çalışmış olabilirler…
|
Canlı
türlerinin yok olma nedenleri nelerdir? Araştırınız…
|
Sosyal
bilgiler ve / veya fen bilgisi derslerinde de bu konuda çalışmış olabilirler…
|
Canlı
türlerinin yok olmasının yolu genetik çalışmalar olabilir mi? Genetik
biliminin yok olmuş bir türü yeniden
yaratması konusunda neler düşünüyorsunuz?
|
Aslında
böylelikle başlangıç sorusuna tekrar dönülmüş olur: “Dinozorlar
canlandırılsın mı?”
|
SONLANDIRMA
ÇALIŞMASI
Genetik
araştırmalarının çok yönlü yüzünün sorgulanması
Bütün bu
birikimin üzerine öğrencilerden “genetik” üzerine bir deneme yazmaları
istenebilir. Yazacakları, konuyu veya soruyu kendileri belirleyebilirler önemli
olan seçtikleri konunun şu ana kadar yapılanlarla uyumlu olmasıdır. Bağlama
uygun bir çalışma yapmak durumundadırlar ki birikimin sonuçları görülebilsin….
Bu
çalışmanın kurallarını öğretmen daha ayrıntılı bir şekilde belirleyerek öğrencilere
iletebilir. Örneğin deneme çalışmasında –mutlaka- metinlerde geçen kavramları,
net bilgileri kullanmalarını, görüşleri belirtmelerini, bu görüşlere katılıp
katılmadıklarını argümanlarla destekleyerek ifade etmelerini vb. bekleyebilir.
Deneme
çalışmalarını, başlangıçta yapılan giriş çalışması ile karşılaştırmak; gerek
beceri, gerekse içerik açısından bu zamana kadar elde edilmiş olan birikimle
ilgili ipuçları verecektir.
NOT: Bu çalışma ile "Genetik" temalı çalışmalarımın sonuna gelmiş oldum.
Bu çalışma, Düşünme Eğitimi dersine kaynak kitap hazırlama projesi kapsamında, "Genetik" teması için yapılmıştı. Basılmadı.
*Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder