Dilara Kahyaoğlu
2007
alan adlarından bazı örnekler…
Kaynak: 20.Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi için Öğretmen Kitabı, "Diktatörlükler" içinde, Tarih Vakfı Yayınları, Ekim 2007, s. 125-126
NOT: Bu çalışmayı; 20 yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi kaynak kitabına ek olarak yazılan Öğretmen Kılavuz Kitabı için hazırlamıştım. Bu kılavuzdaki yazılarımı, kullanmayı kolaylaştırmak amacıyla uygun parçalara bölerek ve biraz da bağımsızlaştırarak bloguma aldım.
*Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz.
2007
Öğrencilerin araştırma yaptıkları WEB sitelerinden birini seçip sorgulamaları
istenir.
Günümüzün gelişen
teknolojisi ve iletişim ağları dikkate alındığında özellikle öğrencilerle bu tür çalışmaların
yapılması gerektiği genel olarak kabul edilmektedir. İlk bulunan sitelerden
sorgulanmadan aynen alınan veya yazılan kaynakların hem sınıf tartışmalarında
ama en önemlisi bu işi bizzat yapan öğrenci / birey tarafından eleştirel
süzgeçten geçirilme duyarlılığı, tarih derslerinde kazandırılması gereken becerilerin başında
gelmektedir.
Örneğin
aşağıdaki sorular sorularak öğrencinin araştırma yaptığı site ile ilgili görüş
oluşturması istenir (örnek). Bunlar toplanıp öğretmen tarafından
değerlendirilir daha sonra sonuçlar sınıf ile paylaşılır. Aynı sorular
kullanılarak kaynak için kullanılan WEB siteleri öğretmenler tarafından da
süzgeçten geçirilir ve buna göre öğrencilere önerilirse daha iyi olur diye
düşünüyorum.
Örnek WEB
sitelerini analiz etmek… (öğretmenler
ve öğrenciler için)[1]
sitenin sahibi ve amacı
|
Sitenin
amacı açıkça belirtilmiş mi?
|
|
Alan adı ne?
Bu alan adı site hakkında önbilgi edinmemize yardımcı oluyor mu?
|
||
Kurucusu Kim?
|
||
Kurucunun
geçmişi ve uzmanlığı nedir? Bilgi var mı?
|
||
Kurucu sunduğu
içerik konusunda otorite mi ya da yetkili bir kuruluşun temsilcisi mi?
|
||
Kurucunun
herhangi bir kuruluşla bağlantısı var
mı? Bu açıkça belirtilmiş mi?
|
||
Hedef kitle
belirtilmiş mi?
|
||
erişim ve dolaşım
|
Kolayca
bağlanılıyor mu?
|
|
Kullanabilmek
için özel bir yazılım gerekiyor mu?
|
||
İndirme
süresi zaman kaybına neden olacak kadar uzun mu?
|
||
Siteye
bilinen arama motorları ile ulaşılıyor mu?
|
||
Site ücretsiz
mi? Ücretli bölümleri var mı?
|
||
Ana sayfadan
sitenin nasıl düzenlendiği ve seçenekler kolayca anlaşılıyor mu?
|
||
Site içinde
kaybolmadan rahatlıkla dolaşılabiliyor mu?
|
||
Diğer
sitelere verilen linkler verimli
işliyor mu?
|
||
Başka bir
siteye geçildiği net olarak anlaşılıyor mu?
|
||
tasarım
|
Sitede ses ve
görüntü malzemeleri var mı? Ne tür donanıma ihtiyaç var?
|
|
Ses ve görsel
malzemeler içeriği destekliyor mu?
|
||
Punto, yazı
tipi, arka plandaki kontrast okumayı kolaylaştırıyor mu?
|
||
Sitenin dili
ne? Çok dilli mi? Öyleyse, neler?
|
||
Siteden
çıkmak kolay mı?
|
||
içerik
|
İçeriğin
düzeyi nasıl? Yüzeysel veya…
|
|
Bu düzey
hangi yaş grubuna uygun? Size uygun mu? Neden?
|
||
Taraflılık
belirtileri var mı? Varsa neler?
|
||
İhtilaflı
veya tartışmalı konular çok yönlü bir şekilde ele alınmış mı? Farklı
görüşlere yer verilmiş mi?
|
||
Sunduğu
olgular doğru mu? Bariz hatalar, görmezden gelmeler vb. var mı?
|
||
İçerikte
kullanılan malzemelerin kaynakları belirtilmiş mi? Bunlar kolaylıkla doğrulanabilir
ve ulaşılabilir kaynaklar mı?
|
||
Ders
kitaplarında ve başvuru kaynaklarında olmayan, onlarda bulunmayacak bir içerik sunuyor mu?
|
||
İçerik;
müfredatı, beceri ve kazandırılmak istenen tarih anlayışı açısından
destekliyor mu?
|
ac: akademik
kurum (İngiltere)
edu: eğitim kurumu
gov: devlet
dairesi
int: uluslararası
kuruluş
org: kar amacı
gütmeyen kuruluş
com: ticari
kuruluş
co: ticari kuruluş
(İngiltere)
net: internet ağ
geçidi, veya idari konak
NOT: Bu çalışmayı; 20 yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi kaynak kitabına ek olarak yazılan Öğretmen Kılavuz Kitabı için hazırlamıştım. Bu kılavuzdaki yazılarımı, kullanmayı kolaylaştırmak amacıyla uygun parçalara bölerek ve biraz da bağımsızlaştırarak bloguma aldım.
*Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz.
[1] Bu çizelgedeki sorular, Robert Stradling’in
“20.Yüzyıl Avrupa Tarihi Nasıl Öğretilmeli” kitabından bazı değişiklikler yapılarak
alınmıştır. S:248-251
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder