Dilara Kahyaoğlu
2009
*Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz.
2009
Bir
Soruyu/Sorunu Altı Şapkalı Düşünme Tekniğiyle Analiz Etme ve Karar Verme
Yukarıda
açıklanan çalışmalardan sonra “Genetik ve Cinsiyet” kartı ile “Genetik
ve Sağlık” kartları bireysel olarak veya farklı yöntemlerle incelenir. Daha
sonra aşağıda gösterilen çalışma düzenlenebilir. Bu çalışma daha önce
cevaplanmayan ve aslında şimdiye kadar yapılan bütün çalışmaları da (birinci
etkinlik paketi de dahil) kapsayıcı bir
tartışmadır.
1. adım (sınıf çalışması)
Öğrencilerin
analitik düşünme becerilerini geliştirmelerine yardımcı olması açısından önemli
olan Altı Şapkalı Düşünme Tekniği, belli bir sorunu, soruyu tartışmak,
çözümlemek ve bir konuda karar verebilmek için; bilgilerin, fikirlerin,
duyguların, önermelerin, yargıların belli bir sırayla adım adım gündeme gelmesi
ve böylelikle tartışmanın analitik bir
yaklaşımla yapılandırılması için kullanılır. “Şapkalar”, düşünme alanlarını simgeleyen
sembollerdir. Öğrenciler üzerinde çalışma yapacakları soru veya sorunu belirler
veya bu problem öğretmen tarafından da gündeme getirilebilir. Öğrencilere
teknikle ilgili açıklamalar yapılır (örnek 1).
Tartışma
esnasında kartondan hazırlanmış şapkalar giyilebilir ama bu olmadan da tartışma
yapılabilir. Önemli olan hangi alan içinde fikir üretildiğinin net bir şekilde
belirtilmesidir. “Şu anda beyaz şapkalarımızı taktık ve sadece net bilgileri,
verileri söylüyoruz”, gibi…
Bu ilk
aşamada önce tartışma sorusu belirlenir. Burada örnek olarak seçilen soru, “genetik
ve ayrımcılık” kartının başındaki sorudur: “Genetik bilimi insan sağlığı
için mi çalışıyor yoksa yeni bir ayrımcılık aracı mı olacak?” Soru belirlendikten
sonra öğrencilerin araştırma yapmaları
için belli bir süre verilmesi gerekir. Doğal olarak, veriler, net bilgiler;
araştırma yapılmadan bulunamaz.
Örnek 1 Altı Şapkalı Düşünme Tekniğinin
Kategorileri
Beyaz
şapka:
Net bilgiler (tarafsız şapka)
Görüşülen konu ile ilgili net
bilgiler, sayılar, araştırmalar, kanıtlanmış veriler, ortaya konur.
“hangi bilgilere sahibiz?”
“hangi bilgiler eksik?”
“ihtiyacımız olan bilgileri nasıl
elde edebiliriz?”
Siyah
şapka:
Tehlikeler (kötümser şapka, önlem şapkası)
Konunun riskleri, gelecekte
doğurabileceği problemler,konuya ilişkin eleştiriler ortaya çıkarılır. “bu
önerinin bize zararları neler olabilir?” sorusu tartışılır.
Sarı
şapka:
Avantajlar (iyimser şapka, yararlar şapkası)
O işin avantajları ortaya konulur.
Getirileri göz önüne alınır.
“Bu olayın bize sağlayacağı çıkarlar,
yararlar neler olabilir?” diye düşünülür.
Yeşil
şapka:
Yaratıcılık (yenilikçi, üretken, seçenek şapkası)
“Konuya ilgili seçenekler nelerdir?”
Sorusu sorulur. Yaratıcılık ön planda tutulur ve toplantıya katılanların
yaratıcı olmaları özendirilir. Önemli olan görüşlerin saçma olup olmaması
değil, özgün, yeni, üretken olmasıdır. “Bu konudaki değişik önerilerimiz neler olabilir”
diye düşünülür.
Kırmızı
şapka:
Duygular (duygusal, kişisel şapka)
Görüşülen konuyla ilgili olarak,
kişilere hiçbir dayanağı olmadan duygularını söyleme şansı verilir. “bu
olay,durum, öneri, sorun vb hakkında neler hissediyorum?” Sorusu yanıtlanır.
Mavi
şapka: Sonuçlar (serinkanlı durum çözümlemesi, durum şapkası
)
Düşünceler sistematize edilir.
Toplantının sonuçları ortaya çıkarılır ve özetlenir.
“ne oldu?”
“ne oluyor?”
“sonra neler olmalı?”
Kaynak: Yurttaş Olmak İçin Eğitici El
Kitabı, s: 143-144, 1998
2.
adım (sınıf çalışması)
Tartışma
ve soruya cevap arama adım adım ilerleyerek gerçekleştirilir. Önce “beyaz şapka”
başa takılır ve sadece net bilgilerin kaydedilmesi gerçekleştirilir. Öğrenciler
araştırma sonuçlarına göre konuşurlar. Tartışmacılar, daha önce konuşan arkadaşlarını
dinlemeleri ve ondan farklı bir şeyler söyleyeceklerse ellerindeki verileri
iletmeleri konusunda uyarılmalıdır. Bu çalışmaya öğretmenin de hazırlıklı
gelmesi önemlidir. Çünkü, önemli olan ama sınıfta söylenmemiş olan bilgilerin
de “net bilgiler” kategorisine kaydedilmesi gerekir. Bu bilgiler tartışmanın ve
nihayetinde verilecek kararın temel çıkış noktasıdır, alt yapısıdır. Bu uygulama,
aynı zamanda olgu-görüş çalışmasıdır. Bazı bilgiler veri değil, bir görüştür. Bu çalışma esnasında bunlar tek
tek temizlenir sadece net bilgiler kaydedilir. Öğrencilere araştırma yaparken
bilgi buldukları kaynakların isimlerini mutlaka not etmeleri ve kaynaklarını
belirterek konuşmaları da istenir. Şüpheli bir kaynaksa o bilgi kabul
edilmeyebilir. Böylelikle nelerin veri olduğu konusunda etkili bir çalışma
yapılmış olur.
Bundan
sonraki aşamalar çizelgede belirtilmiştir.
ÖRNEK 2
Altı
Şapkalı Düşünme Tekniğiyle Analiz Etme ve Karar Verme
SORU:
“Genetik bilimi insan sağlığı için mi çalışıyor yoksa yeni bir ayrımcılık
aracı mı olacak?”
|
|
BEYAZ
ŞAPKA
Bu
konuyla ilgili net bilgiler: Veriler, istatistikler… Alınan bilgilerin
kaynağının belirtilmesi önemlidir…
|
Örneğin…
UNESCO Genel Konferansı, 1997 tarihli “İnsan
Genomu ve Hakları Evrensel Bildirgesi”ni uyumlu olarak izleyen, “İnsan
Genetik Verileri Uluslararası Bildirgesi”ni 16 Ekim 2003 tarihindeki 32.
oturumunda oy birliğiyle kabul etmiştir.[1]
|
SİYAH
ŞAPKA
Kötümser
düşünce, dezavantajlar, olumsuz olabilecek sonuçlar, özellikle ayrımcılık
açısından olası sonuçları nelerdir, neler olabilir?
|
|
SARI
ŞAPKA
İyimser
bakış… Bu çalışmanın ne tür faydaları oldu, olmakta, olabilir… Olumlu
olabilecek sonuçlar… Özellikle insan sağlığı açısından olası sonuçları
nelerdir, neler olabilir?
|
|
YEŞİL
ŞAPKA
Bu
çalışmalar şimdikinden farklı bir biçimde nasıl yapılabilir? Veya tamamen
kaldırılmalı mı? Bunun yerine ne konabilir? Bambaşka fikirler, radikal
çözümler…
|
|
KIRMIZI
ŞAPKA
Avantajlar
ve dezavantajlar düşünüldüğünde; olası iyi ve kötü sonuçlar düşünüldüğünde;
bu çalışmalar ne tür duygular uyandırıyor?
|
|
MAVİ
ŞAPKA
Bütün
bu tartışmalarımızın sonucunda ne diyoruz? Soruya nasıl bir yanıt veriyoruz?
|
Bu çalışma, Düşünme Eğitimi dersine kaynak kitap hazırlama projesi kapsamında, "Genetik" teması için yapılmıştı. Basılmadı.
*Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder