23 Ekim 2017

"Genetik" - Kilit Kavramlar, Beceriler...

Dilara Kahyaoğlu
2009

Burada belirtilen beceri ve değerler sadece bu konuya özgü değildir. Özellikle Düşünme Eğitimi ve İnsan Haklarıyla ilgili bilgiler; seçtiğimiz hedef beceri ve değerler etrafında inşa edilmelidir. Bilgiler unutulur ama anlam ve beceri kalır.








Hedef Beceriler (eleştirel düşünme becerileri)
  • Amaç Belirleme
  • Anlama ve ifade etme
  • Argümanın gücünü saptama
  • Bağlama duyarlı olma
  • Bir duruma farklı perspektiflerden bakma
  • Genelleme yapma
  • Gerçek olanla görüş olanı ayırt etme
  • Görüşlerini argümanlarla destekleyerek açıklama (gerekçelendirme)
  • İlişkileri belirleme
  • Karşılaştırma yapma
  • Listeleme, sınıflandırma, ölçüt belirleme
  • Neden -sonuç ilişkisi kurma
  • Ölçüt (kriter) belirleme ve kullanma
  • Önem ve öncelik belirleme
  • Problem çözme, karar verme
  • Varsayımları fark etme
  • Yanlılığı belirleme
  • Yanlışları, eksikleri, tutarsızlıkları ve abartmayı fark etme



Değerler
  • Kuşku Duyma
  • Meraklı Olma
  • Sorumluluk
  • Tarafsızlık
  • Tutarlılık
Anahtar Kavramlar(*)
  • Gen
  • Genetik
  • Baskın X Çekinik
  • DNA
  • Mutasyon
  • Fenotip
  • Genotip
  • GDO
  • Doğal Seçilim
  • Ekosistem
  • Tür
  • Monokültür
  • Klonlama
  • Bilimkurgu
  • Irk
  • Kuram / Teori
  • Evrim Teorisi
  • Biyoçeşitlilik
*Disiplinlerarası İlişki: Bu konu, İlköğretim ikinci kademe 8. sınıf fen bilgisi dersinin ilk konusudur. Yukarıda geçen bir çok kavram bu ünitede ele alınmaktadır. Dolayısıyla ilgili metinler ve önerilen etkinlikler fen bilimleri derslerinde de kullanılabilir.

İçerikle İlgili Temel Hedefler
1. Genetik ile ilgili temel kavramları açıklar.
2. Bilim ile bilimkurguyu karşılaştırır, ayırt edici özelliklerin farkına varır.
3. Bilimsel bilginin kesinliğini sorgular. 
4. Bilim ve edebiyat / sanat ilişkisi üzerinde düşünür, ilişkileri fark eder.
5. Genetik araştırmalarının çok yönlü yüzünü sorgular.
6. Genetik biliminin olanaklarını; cinsiyetçilik, sağlık ve ayrımcılık açısından düşünür, sorgular.
7. Genetik bilimini, evrensel hukuk normları ve “etik” ilkeler açısından değerlendirir
8. “Genetiği değiştirilmiş organizmalar” ve “doğal kaynaklar” üzerine araştırma yapar, geleceğe dair tahminlerde bulurlar. Sorumlulukları üzerine düşünür.

*Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz.

2 yorum:

Dilara Kahyaoglu dedi ki...

Tek bir çalışmada sadece bir veya iki beceri, bir değer bir kaç kavram hedef olarak alınabilir. Kuralı yok ama bir çok şeyi aynı çalışmaya sığdırmak, çalışmayı anlamsız hale getirir. Basit, anlaşılabilir çalışmalar yapmak en iyisi.

Dilara Kahyaoglu dedi ki...

Yayımladığım çalışmalarda çok fazla yöntem/teknik var gibi görünüyor... Öyle zaten. Amaç bunları göstermek olduğu için böyle. Bir çok fikir vermek amacıyla hazırlanan çalışmalar bunlar. Sadeleştirme, uygun bulduğunu planına alma; öğretmenlerin yapması gereken bir iş.