Dilara Kahyaoğlu
2009
1.“Giriş Sorusu: ‘Jurassic Park’ı İzlediniz mi?’” (sınıf Çalışması)
Bu çalışma, Düşünme Eğitimi dersine kaynak kitap hazırlama projesi kapsamında, "Genetik" teması için yapılmıştı. Basılmadı.
*Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz.
2009
1.“Giriş Sorusu: ‘Jurassic Park’ı İzlediniz mi?’” (sınıf Çalışması)
Öğretmen
yukarıdaki soruyu sorarak çalışmayı başlatabilir. İzlemiş öğrenciler mutlaka
olacaktır. Onlardan filmin kısa bir özeti istenir, hatırlanmayan bölümlerde
zaten izleyen herkes yardım edecektir…
“Filmde
anlatılanların bugün gerçekleşmesi mümkün müdür” sorusu sorulup kısa bir giriş
tartışma başlatılabilir? Bu konuda öğrenciler farklı görüşler ileri
süreceklerdir. Bu tartışma sonunda kesin bir cevaba ulaşılması beklenmemektedir.
Burada önemli olan farklı görüşler ileri sürülmesi ve görüşlerin örneklerle
desteklenmesidir.
2. “Sınıflandırma ve Görüşlerin Arka
Planındaki Varsayımlar…”
1. adım (sınıf çalışması)
Yukarıda
belirtilen giriş sorusundan sonra aşağıda yer alan hayali bir forum tartışması
bir öğrenci tarafından okunur veya perdeye yansıtılır veya fotokopi ile
çoğaltılıp sessiz okumaları sağlanır.
LEBLEBİ FORUMA HOŞGELDİNİZ…
KONU: Dinozorlar canlandırılsın mı?
T-Rex: ABD'li uzmanlar tıpkı Jurassic Park
filmindeki gibi, 70 milyon yıllık bir fosilden çıkan DNA'yla dinozorları hayata
döndürecek! Kuzey Carolina Üniversitesi'nin arkeologları Montana'daki bir
kazıda 70 milyon yıllık bir T-rex fosili buldu. Fosili çıkarırken dinozorun uyluk
kemiği kırıldı. Kemiğin içinden çıkan dokunun çok iyi durumda olduğunu fark
edince hemen laboratuara götürdüler. Uzmanlar, kılcal damarlar ve hücre
kalıntıları bulunduran dokudaki hücrelerden proteinleri ayrılabilirse, klonlama
için gerekli sağlam DNA'lar elde edebileceklerini hesaplıyor. Eğer bu
gerçekleşirse, milyonlarca yıl önce yok olan dinozorların tarihi yeniden
yazılabilir. Bilim dünyasında olay yaratan buluş, gişe rekorları kıran Jurassic
Park filmini akıllara getirdi. Filmde bilim adamları buldukları T-rex
hücrelerini klonlayarak dinozorlara hayat vermişlerdi.
Arkanzzz : Yaşasın! İşte o zaman ben bi
dinozor alırım… Baba, ben bir dinazor istiyorum… Yemin ederim bu sefer bakacam,
yemeğini verecem, sabah akşam gezdireceğim.
Udu: Bu müthiş bir şey ama, hem dini hem de
ahlaki yönden bu doğru olur mu? Zaten dünyanın dengesi bu yüzden bozuluyor. Belki
de insanlığın sonunu böyle çalışmalar getirecek…
Altmira: Güzel bir yazı, emeğine sağlık.
K-Maske: Walla katılıyorum eğer yaşamaları gerekseydi yaşarlardı diye
düşünüyorum. Koskoca bir tür ortadan kalkmış, bunun sebebini düşünün bakalım.
ÇeNgel: Hayvan
ölmüş işte, sen ne diriltiyorsun kardeşim o hayvanları? Jurasik parktaki gibi
korkuyla mı yaşayalım? Brrrr… Her gece dinozor gelecek diye ne uyku kalır ne bi
şey… Yapmasınlar kardeşim! Ben rahat uyumak istiyorum.
Han ü Man: Yaw dinozorlar
geri gelecek de noolcak ? Ewde beslenebilecek mi ? Pisipisi desem gelecek mi?
Hoşt desem gidecek mi?
2. adım (bireysel çalışma)
Daha
sonra öğretmen; öğrencilerden metinde geçen kişilerin savundukları görüşler
itibariyle sınıflandırılmasını, ne dediklerini ve o görüşü hangi bakış
açısıyla, varsayımla savunduklarının analiz edilmesini ister (örnek).
Örnek : “Sınıflandırma ve
Görüşlerin Arka Planındaki Varsayımlar…”
Kişiler
|
Görüşleri
(açıklama
yapılmayacak sadece ifade edilenler belirtilecek)
|
Görüşünün
arkasındaki felsefe, bakış açısı, varsayım…
|
T-Rex
|
Haberi
gönderen kişi, bu haberle ilgili ne düşündüğünü bilmiyoruz…
|
Forumdaki
arkadaşlarını bilgilendirmek, ilginç bir konuyla dikkati çekmek istemiş
olabilir.
|
Arkanzzz
|
Dinozorları
bir ev hayvanı gibi görüyor. Onları besleyebileceğini söylüyor.
|
Muhtemelen
esprili bir kişi, meseleye eğlenceli bir konu olarak yaklaşmış.
|
Udu
|
Ahlaki
ve dini açıdan yanlış olduğunu, insanlığın sonunun bu çalışmalarla
gelebileceğini düşünüyor.
|
Bu
çalışmalara karamsar bakıyor, din ve ahlak kurallarını hatırlatıyor. Bu
konularda hassas biri…
|
Altmira
|
Görüş
belirtmemiş…
|
Ya
belirtecek bir görüşü yok, ya da önem vermiyor ama varlığını forum üzerinde
göstermek istemiş.
|
K-Maske
|
Türün
ortadan kalkmasının belli bir nedeni olduğunu söylüyor.
|
Bir
tür ortadan kalmışsa bunu sebebi vardır ve o tür ömrünü doldurmuştur. Bilimsel
yaklaşım (?)
|
ÇeNgel
|
Yarı
esprili bir şekilde bunun olmaması gerektiğini söylüyor.
|
Dinozorların
olduğu bir dünyayı korkutucu buluyor. Güvenli
bulmuyor. Tedirgin… Psikolojik yaklaşım…
|
Han ü Man
|
Hiçbir
işe yaramayacağını düşünüyor. Kedi veya köpek gibi olmayacaklar,
|
İnsanların
yönetemeyeceği, hakim olamayacağı hayvanlara karşı…. Ne işimize yarayacak??? insanlar
onları yönetemez… Pragmatist yaklaşım… Veya esprili bir yaklaşım…
|
*Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder