24 Ekim 2017

Veriler, Bulgular Bile, Ya Doğru Değilse?

Dilara Kahyaoğlu
2009

Öğretmene Not
Bu bölümde anahtar kavramlarla ilgili bir tane çalışma önerisi bulunmaktadır. Öğretmen sınıfın ihtiyacına göre farklı bir çalışma da hazırlayabilir..

Anahtar Kavramların Anlamı

Hazırlık: Öğretmen ana metni okur, genetikle ilgili kavramları listeler, sözlük çalışması yapar.
Çalışma sırasında kullanacağı yöntem ve teknikler bilgisine sahiptir.
Bu çalışma 7. ve 8. sınıf öğrencilerine önerilmektedir.
Kazanım: 1. Genetik ile ilgili temel kavramları açıklar
Yöntem-Teknik: Grup Çalışması, Sınıf çalışması, Öğretmen Sunumu
Süre: 2X40 dakika

(Bu çalışma bir kaç aşamadan oluşmaktadır)
I. “Araştırma ve Birlikte Öğrenme” (bireysel, grup / sınıf çalışması)
Sınıf ikiye bölünür. Bir grup metinde geçen az bilinen kavramları araştırırken diğer grup da metinde geçen kişilerle ilgili araştırma yapar (örnek 1). Araştırmanın sınıf içinde yapılması önerilir ama ders saatinin azlığı düşünülürse ev çalışması olarak da verilebilir. Farklı konuları araştıran öğrencilerden karma gruplar yapılarak birbirlerine anlatmaları ve dinlerken de not almaları, soru sormaları sağlanır. Böylelikle araştırma sonuçlarını öğrenciler birbirlerine sunarken yüz yüze yapılan birlikte öğrenme ortamı yaratılmış olur. Öğrenmenin en iyi yollarından biri anlatmaktır. Bu çalışmayı giriş çalışması olarak düşünmekte yarar vardır. Bu çalışmanın ardından bütün kavramların, kişilere dair bilgilerin; öğrenciler tarafından tamamen öğrenildiğini düşünmekten ziyade, ilgili konularda farkındalığı arttırdığını düşünmek daha doğru bir yaklaşım olacaktır.


Örnek 1 Araştırma ve Birlikte Öğrenme



II. “Verilerin Gerekçelendirilerek Listelenmesi”

1. adım (öğretmen sunumu/sınıf çalışması)
Ana kartta yer alan verilerin, tartışmasız bilgilerin, olguların sınıfça listelenmesi yapılır. Neden onların seçildiğinin de belirtilmesi gerekir (örnek 2). Bu noktada “veri, olgu veya bulgu nedir” konusu gündeme gelecektir. Bu konuda öğretmen gerekli açıklamaları yapmalıdır. Her bir örnek üzerinde tek tek tartışmak gerekebilir. Eleştirel düşünme becerisinin temeli olan olgu, bilgi ve veriyi, görüşten ayırt etme konusunda harcanan zaman, dersin temel amacının bu olduğu düşünüldüğünde çok fazla
değildir.

Örnek 2 “Verilerin Gerekçelendirilerek Listelenmesi”


2. adım (bireysel çalışma)
Yukarıdaki çalışmanın ardından aşağıdaki sorularla (veya benzeri) ana karttaki içeriğin genel bir değerlendirmesi yapılır?
* Bu metin, olgu/veri veya görüş ağırlıklı bir metin mi? Neden? Görüşlerinizi argümanlarla destekleyiniz.
* Görüş veya yargı cümlesi olarak gösterebileceğiniz örnekler var mı? Neden? Görüşlerinizi argümanlarla destekleyiniz.
* Bu yazı açık seçik mi yazılmış? Anlaşılıyor mu? Neden? Anlamadığınız noktalar var mı? Neler? Neden?
* Bu metin aklınıza bir araştırma sorusu getirdi mi? Varsa nedir?
* Çalışma sırasında olgu veya veri olarak ele alınan bilgilerin doğruluğunu sınamak için hangi kaynaklara başvururdunuz?

3. adım (bireysel çalışma)
“Ya Doğru Değilse?” … Çalışmada olgu, bulgu veya veri olarak saptanan bilgiler öğrencilere dağıtılır. Bunlarla ilgili bir araştırma yapmaları istenir. Çünkü olgu olarak sunulan bir bilginin de araştırılmaya ihtiyacı vardır. Öğrencinin her türlü bilgiye sorgulayıcı yaklaşımı önemlidir. Kısacası, “acaba doğru mu” diye düşündürtmek için bile, çok bilinen bir “bilgi” de araştırma konusu yapılabilir.

Bu çalışma, Düşünme Eğitimi dersine kaynak kitap hazırlama projesi kapsamında,  "Genetik" teması için yapılmıştı. Basılmadı.

*Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz.

Hiç yorum yok: