Dilara Kahyaoğlu
2014
Amaç: Çin’in iki bilgesini tanır,
düşünceleriyle tanışır, karşılaştırır, günümüzle karşılaştırır, eleştirir.
Kilit Beceriler: Araştırma, Tartışma, Çıkarımda
Bulunma, Karşılaştırma, Eleştirel Düşünme Becerisini kullanma
Konfüçyüsçülüğün epey tutucu olan fakat yumuşak sözcüklerle
dile getirilen dindarlığı, Çin toplumuna zamanımıza kadar silinmeden gelen bir damga
vurmuştur. Konfüçyüsçülüğün böyle bir ürün vereceği Konfüçyüs'ün yaşadığı tarihlerde
(MÖ 551-479) açıkça ortaya çıkmış değildi.
Gerçekte hiçbir zaman toplumu yönetmeye çağrılmadığı için Konfüçyüs, kendisini başarıya ulaşmamış saydı. Çünkü eğitim
görmüş bir insanın erdemini, ancak iktidar sahibi olup, sorumluluk üstlenmesiyle
tam olarak ortaya koyabileceğine inanıyordu. Konfüçyüs ancak öldükten sonra
öğrencileri aracılığıyla Çin'i yönetmiştir.
Konfüçyüs yaşasaydı ve kendisine, düşüncelerinin sonunda
başarıya ulaştığı söylenseydi, eskilerin bilgeliğine hiçbir şey eklemediğine
inandığı için bu sözleri saçma bulurdu.
Siyasal karışıklıkların olduğu bir dönemde yaşamış olan
Konfüçyüs, kötü bir dünyada yaşadığına inanmıştı. O, iyi bir insan kötü bir dünyada nasıl yaşayabilir, iyi bir bilge bu
durumda ne yapar sorusunun cevabını arıyordu. Konfüçyüs’e göre iyi bir
adam, yaşamın tüm sıradan koşulları ve beklenmedik olayları karşısında erdemin
yolunu izlemelidir. Olanak bulduğu her durumda; eski dinsel törenleri öğrenmeli
ve yerine getirmelidir. Olanak bulduğu her durumda; iyi, akıllı, yürekli
olmalıdır. Üstlerine saygı göstermeli, astlarından kendisine saygı
göstermelerini beklemelidir. Görev kendisine verildiği zaman; akıllı ve iyi bir
yönetim gösterebilmek için kendini hazırlamalıdır. Ancak iktidarı uygun olmayan
yöntemlerle ele geçirmeye kalkıp, Konfüçyüs'ün tanımladığı ve kişiliğinde örneğini
verdiği beyefendilik kurallarından ayrılarak kendini küçültmemelidir. Çünkü
böyle bir yolla edinilmiş kudret; erdemle uyuşmaz. Erdem ise, Konfüçyüs'e göre
her zaman için insan yaşamının en yüce amacıdır.
Konfüçyüs, soyluluğun her zaman soydan geldiğine inanmadı.
Tersine, uygun bir eğitimin, soyluluğa yatkın bir genci, babası aşağı tabakadan
olsa bile bir beyefendi yapabileceğini düşünmüş göründü. Doğal yetenek
temelleri üzerine kurulan bir eğitim böylece, tutkulu ve yetenekli insanların
toplumsal merdivenin tepesine doğru yükselmeyi umabilecekleri yolu açtı. Bu görüş, ilk Çoular döneminin babadan oğula
geçen aristokrasisinden bir kopuş olup, gelenekçi Konfüçyüsçü Çin'in çok
belirgin ve önemli bir yönünü oluşturacaktır.
Konfüçyüs ruhlar dünyası hakkında düşünceler geliştirmekten
açıkça kaçındı. Onların varlıkları ve güçleri hakkında hiçbir zaman kuşkuya
düşmedi; ama insanların yaşamının böylesine kargaşa ve düzensizlik içinde
olduğu bir dönemde, Gök'ün ve ata ruhlarının gizemleri gibi incelenmeye elverişli
olmayan konuları bir yana bırakıp dikkatini olayların insanlarla ilgili
yönlerine yöneltmeyi yeğledi. Tanrıların nitelikleri ve güçleri üzerine boş
yere düşünceler kurmaktansa, geçmişin iyi insanlarının Gök'le ve atalarla
ilişki kurdukları geleneksel törenleri öğrenmek daha iyiydi.
Konfüçyüs'ün öğrencileri, onun sözlerini yazdılar; bu
yazıları, saygıdeğer üstatlarının bilgeliği olarak sonraki çağlara geçirdiler. İçlerinde,
Konfüçyüs'ün deyişlerinin derlendiği Seçmeler gibi yapıtların da bulunduğu sınırlı
sayıda metin üzerinde yapılan yoğun çalışmalar, sonraki kuşakların Çinlilerine
ortak bir öz sağladı.
(bkz. çerçeve yazı 1 ve 2)
Mc Neill, William H. Dünya Tarihi.
99-102'den kısaltılarak alınmıştır.
Çerçeve Yazı 1
Konfüçyüs (Kongzi/K’ung-Tzu), Zhou (Chou) döneminde yaşayan bir
bilge ve filozoftu. Yaşadığı dönem Bahar ve Güz Dönemi olarak da bilinir. Tıpkı
çağdaşı Sokrates gibi Konfüçyüs’ün de hiçbir yazılı eseri günümüze
ulaşmamış, görüşleri ölümünden sonra
yazılan bir metinle çağımıza kadar gelmiştir. Konfüçyüs’e atfedilen özdeyişler
ile bilge ve öğrenciler arasındaki diyalogları içeren Analektler isimli kitaptır bu… İçinden “Konfüçyüs der ki”, yazılı
küçük kâğıtların çıktığı Çin kurabiyelerinin kökeni bu özdeyişlerdir. …
Konfüçyüs’ün
fikirleri Han hanedanlığı zamanında resmi ideolojinin çekirdeğini oluşturmaya
başladı. O zaman bile Konfüçyüsçülük; Taoculuk
ve Yin – Yang gibi düşünce okullarından alınan unsurları taşımaktaydı.
Wasserstorm, Jeffrey N. 21. Yüzyılda
Çin. 25 ve 33
***
Çerçeve Yazı 2
Analektlerden
Seçmeler…
"Erdemli yönetimi Kuzey Yıldızı'yla
kıyaslayalım: sayısız yıldızlar onu beklerken yerinden ayrılmaz." (Analektler II, 1)
"İnsanları idari konularda uyararak
onlara önder ol ve onları ceza hukukuyla hizaya getir. İnsanlar cezadan
sakınmak isteyecek, fakat utanç nedir bilmeyecektir. İnsanlara mükemmel bir
örnek olarak önder ol ve onları toplumsal roller ve dinsel törenlerle hizaya
getir. Böylece utanç duygusunu geliştirmenin yanında harmonik bir şekilde
düzene gireceklerdir." (Analektler II, 3)
"Eğer doğru prensipler bütün
imparatorluğa hâkim olsaydı durumunu değiştirmeye çalışmak için sebep
olmazdı", (Analektler XVIII, 6)
"Eğitimde sınıf ayrımı
olmamalıdır."
(Analektler XV, 39)
Konfüçyüs'ün Analektleri, https://en.wikipedia.org/wiki/Confucius#/media/File:Rongo_Analects_02.jpg |
****
ÇALIŞMA SORULARI
1. Konfüçyüs neden kötü bir dünyada yaşadığına inanmıştı?
Araştırarak sorunun cevabını bulmaya çalışın. İpucu: Çin’in Bahar ve Güz Dönemi
diye bilinen dönemine bakınız.
2. Konfüçyüs, İyi bir
insan kötü bir dünyada nasıl yaşayabilir, iyi bir bilge bu durumda ne yapar,
sorusunu sorup, cevabını veriyor. Metinden yararlanarak bu soruya nasıl
cevaplar verdiğini sıralayınız. Aynı soruyu günümüz dünyasında yaşayan kendiniz
için sorun ve yanıtlayın. Elbette kötü bir dünyada yaşadığınız fikrini kabul
etmeyebilirsiniz... Eğer öyleyse, düşüncenizi gerekçelendirerek açıklayın. Ayrıca
şunları da tartışılabilirsiniz: İyi bir
insan nedir? İyi bir dünya nedir?
Yanıtlarınızı
aşağıdaki çizelgeye yazınız.
(MÖ 6. ve 5. yüzyılda yaşayan Konfüçyüs soruyor:
İyi bir insan kötü bir dünyada
nasıl yaşayabilir, iyi bir bilge bu durumda ne yapar?
|
Konfüçyüs der ki: (metinden yazınız)
….
|
21. yüzyılda yaşayan sen soruyorsun:
İyi bir insan kötü bir dünyada
nasıl yaşayabilir, iyi bir İNSAN bu durumda ne yapar?
|
(isminiz) ………………………………………………der ki:
|
Kötü bir dünyada yaşamıyorum…
|
ÇÜNKÜ…
|
3. “ Konfüçyüsçülük'ün
din ya da başka bir fenomen olduğu sorusu, her şeyden önce bir
tanım problemidir. Eğer din için kullanılan tanım, tabiatüstü varlıklara ibadetse
bu soruya verilecek cevap herhalde "Hayır" olacaktır. Diğer taraftan
din, (mesela) ahlâkî tutumu olan, günlük hayat için yol gösterici, insanlığın
kâinattaki yeri hakkında sistematik görüşleri olan vb. bir fenomen olarak
tanımlanırsa, ‘Konfüçyüsçülük kesinlikle dindir.’” görüşünü tartışınız.
4. Bütün metinlerde yer alan görüşleri ve araştırmalarınızda
bulduklarınızı da dikkate alarak Konfüçyüsçülük’teki hangi fikirler size yakın
geldi, hangilerini beğenmediniz? Düşüncelerinizi açıklayan bir deneme
yazınız.
-----
Lao Tzu'nun Heykelihttp://www.flickr.com/photos/gracewong/2175595214/sizes/o/Tom@HK |
Kaynak 2: Taoculuk
Konfüçyüs'ün,
yalnızca görgü kurallarına uygun davranmaya ve insanın kendini denetlemesine
önem veren görüşü herkesi doyuramazdı. Pek çok şey dışarda bırakılmıştı. İyi
düzenlenmiş Konfüçyüsçü dünyada, insanın duygu dünyasının derinliklerine ve
doğanın gizemlerine eğilmesine yer verilmemişti. Yaşamın bu yönlerini ele alan
öteki düşünce okulları, Çin'de oldukça geniş kitlelerin ilgisini üzerlerine
çekti. Bu okulların en önemlisi Taoizm’di…
Taoizm, az çok gizli birtakım bilgiler çevresinde kurulmuş,
ancak sınırları iyi çizilememiş olan bir gelenekti. Taoistler sağlık ve uzun
ömür verdiğini düşündükleri tılsımlı muskalara ve törenlere önem verdiler,
bunların insanlara ve doğaya görülmedik güçler kazandıracağını, örneğin havada
uçma yeteneği verebileceğini sandılar. Bir sonraki dönemde ve bir dereceye
kadar Budizm’in itişiyle, Taoizm bir öğreti belirginliğine yaklaştı. Fakat
Konfüçyüs çağında Taoistlerin, ilk Yunan filozoflarından ya da Hindistan'ın
kutsal adamlarından çok, Sibiryalı şamanlara ya da Amerika'nın Kızılderili kabilelerinin
sihirbaz-hekimlerine benzer durumda olmaları daha olası görünüyor.
Bununla
birlikte, Taoist üstatların varlığı eski Çin dünya görüşüne yalnızca
Konfüçyüsçülüğün sağlayamayacağı bir denge kazandırdı. Güç ve yarını belirsiz
günlerde yaşayan insanların dalgalanmalar gösteren duygularını dile getirmeye, ılımlılığın
ve kendini denetlemenin eksik bıraktığı alanları dolduracak; gizem ve tılsım
bütünleyicilerine gereksinimi vardı. Birbirlerini bütünleyerek, birinin eksik bıraktığı
şeyi öteki karşılayarak, Konfüçyüsçülük ile Taoizm, daha sonra birçok değişikliklere
uğradıkları ve zenginleştikleri halde, Konfüçyüs'ün yaşadığı çağlardan,
yirminci yüzyıla dek önemli bir kesintiye uğramaksızın, benzeri görülmemiş
ölçüde kararlı düşünce biçimleri olarak varlıklarını sürdürdü.
Başka hiçbir
kültürel gelenek böylesine uzun ömürlü olmadı ve böylesine çok sayıda insanın
yaşamını yönetmedi. Çin'in öteki yüksek kültürlerden bir dereceye kadar yalıtılmış
olması, bu kararlılığın sağlanmasında yardımcı oldu. Fakat bu uzun ve parlak başarısının
asıl nedeni, Çin yaşam biçiminin içinde saklı olan sağduyuyla inceliği birleştiren
çekiciliğidir.
(bkz. çerçeve yazı 1 ve 2)
Mc Neill, William H. Dünya Tarihi. 102'den
kısaltılarak alınmıştır.
Çerçeve Yazı 1
Lao-Tse (Lao-Tsu)
Taoizm MÖ 6.
Yüzyılda yaşadığı sanılan yaşamı üzerine bilgi bulunmayan ve kimilerince yaşadığından
şüphe edilen Lao–Tse tarafından kurulmuştur. Dişiyle erkek, olumluyla olumsuz, doğruyla yanlış karşıt
ilkelerini dile getiren Yi ve Yang, Taoculuğa göre Tao’da (düzen) gerçekliğe
kavuşur, karşıtlığını yitirir.
Lao-Tse’ye göre
insan iz bırakmadan yaşamalıdır. Kendinden iz bırakan kişi gerçekte büyük
değildir. Çin halkı arasında oluşturulan efsaneye göre Lao-Tse ve Konfüçyüs
karşılaşmışlar. Lao-Tse, Konfüçyüs’e ne ve niçin okuduğunu sormuş. O da okuduğu
kitabın adını vererek, insanlık ve adaleti öğrenmek için okuduğunu söylemiş. Lao-Tse
şöyle demiş: “Güvercin tüylerini aklamak için yıkanmaz, tüyleri doğuştan aktır
çünkü.”
Hançerlioğlu, Orhan. Felsefe
Ansiklopedisi. Cilt 6. 232
***
Çerçeve Yazı 2
Yüce Aklın
Erdemi’nden (Tao Tö King) Seçmeler…
Lao-Tsu’nun öğrencilerinin çalışması
ile meydana getirilmiştir. Taocuların kutsal kitabı olarak kabul edilir.
*İnsan
kapısından dışarıya çıkmadan evreni bilir. Penceresinden dışarıya bakmadan
göğün yolunu görür. İnsan ne denli uzağa giderse, o denli az tanır. Eren kişi
yolculuk etmeden bilir, bakmadan anlar, bir şey yapmadan tamamlar.
*Dünyaya
biçim vermeye çalışan gördüm. Bunu başaramayacak. Dünya ruhsal kap olduğundan,
biçim verilemez. Biçim veren onu yıkar. Dünyayı elde eden onu elden kaçırır.
*Erkeği tanı,
kadını benimse; Akı tanı, karayı benimse; ünü tanı, gözden düşüşü benimse…
*İnsanların
efendisi olarak Tao’ya gönül bağlayan, silahlarla dünyayı boyunduruğu altına
almaz. Çünkü bu davranış karşı saldırıyı doğurur.
*Halk ölüme
meydan okuyor, çünkü yaşamı çok ağır. Bu ise onun ölüme meydan okumasını
yaratıyor.
*Adını
bilmediğimden ona Tao diyorum. Ona “yücelik” adını vermeye çalışıyorum. Tao’ya
bakılır, ama bu onu görmeye yetmez. Tao kendi bir şey yapmaz, ama yine de her
şey onunla olur.
*Çalışmayı
bırakmak tasalardan kurtulmak demektir.
Lao-Tzu,
Yüce Aklın Erdemi, RM Yayınları, 1985/2
****
ÇALIŞMA SORULARI
1.Taoculuk ile Konfüçyüsçülüğü aşağıdaki tabloyu kullanarak
karşılaştırınız.
FARKLILIKLAR
|
Konfüsyücülük
|
Taoculuk
|
Kurucuları açısından
|
||
İnananları açısından
|
||
Ortaya çıkış nedeni/gereksinim açısından
|
||
Belli başlı görüşleri açısından
(metinlerden çıkartabildiklerinizi dikkate
alınız)
|
||
BENZERLİKLER
|
2. "Taoizmi eleştiren bir yazı yazınız: Hangi fikirler
size yakın geldi, hangilerini beğenmediniz? Düşüncelerinizi örnekler
vererek açıklayınız.
****
*Çin Serisinde hazırladığım diğer çalışmalara bkz.
Çin'den Öğrendiklerimiz
http://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2016/04/cinden-ogrendiklerimiz.html
Eski Çin’de Köylü İsyanları
http://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2016/04/eski-cinde-koylu-isyanlar.html
Eski Çin Üzerine Düşünelim, Tartışalım
http://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2016/04/eski-cin-uzerine-dusunelim-tartsalm.html
Çin Uygarlığını Mezopotamya Uygarlığı ile Karşılaştırma
http://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2016/04/cin-uygarlgn-mezopotamya-uygarlg-ile.html
Çin Coğrafyasını Tanıyalım - Harita Çalışması
http://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2016/04/cin-cografyasn-tanyalm-harita-calsmas.html
Çin Ressamlarının İlham Kaynakları
http://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2015/11/sanat-etkinlik-cin-resimlerinin-ilham.html
** Seri olarak hazırladığım* Çin ile ilgili çalışmalarda, doğrudan başvurduğum kaynakların genel listesi aşağıdadır
*Çin Serisi Listesi 2014
*Çin Serisinde hazırladığım diğer çalışmalara bkz.
Çin'den Öğrendiklerimiz
http://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2016/04/cinden-ogrendiklerimiz.html
Eski Çin’de Köylü İsyanları
http://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2016/04/eski-cinde-koylu-isyanlar.html
Eski Çin Üzerine Düşünelim, Tartışalım
http://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2016/04/eski-cin-uzerine-dusunelim-tartsalm.html
Çin Uygarlığını Mezopotamya Uygarlığı ile Karşılaştırma
http://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2016/04/cin-uygarlgn-mezopotamya-uygarlg-ile.html
Çin Coğrafyasını Tanıyalım - Harita Çalışması
http://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2016/04/cin-cografyasn-tanyalm-harita-calsmas.html
Çin Ressamlarının İlham Kaynakları
http://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2015/11/sanat-etkinlik-cin-resimlerinin-ilham.html
*Çin Serisi Listesi 2014
YARARLANILAN KAYNAKLAR
Malam, John ve Neil Morris, Resimli Dünya Tarihi, Alfa Yayıncılık, 2009
Blunden Caroline ve Mark Elvin, Çin, Atlaslı Büyük Uygarlıklar Ansiklopedisi, No. 7, İletişim Yayınları, 1989
Kolektif, Dünya Harikalarını Keşfedin, Reader’s Digest, 2008
Roberts, J.M., Dünya Tarihi, C. 1, İnkılap Kitabevi, 2011
Huang, Ray, Çin Tarihi, Bir Makro Tarih Yaklaşımı, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2005
“Çin,” AnaBritannica Genel Kültür Ansiklopedisi, C. 3, Ana Yayıncılık, 2004
Ponting, Clive. Dünya Tarihi. İstanbul: Alfa Yayınları, 2011.
ÇALIŞMADA KULLANILAN GÖRSELLERİN LİNKLERİ
http://www.natgeocreative.com/ngs/index.jsf; erişim tarihi 19.07.2014
http://tr.wikipedia.org/wiki/Dosya:Greatwall_large.jpg; erişim tarihi 19.07.2014
http://www.chinayangtze.com/yangtze-river-a-must-see-attraction-in-china/; erişim tarihi 19.07.2014
http://venividizoom.com/china/huangshang-yellow-mountain/; erişim tarihi 19.07.2014
http://www.3dtourchina.com/dest/scenic/1773-110
http://otrwjam.files.wordpress.com/2011/09/img_0839.jpg; erişim tarihi 19.07.2014
Malam, John ve Neil Morris, Resimli Dünya Tarihi, Alfa Yayıncılık, 2009
Blunden Caroline ve Mark Elvin, Çin, Atlaslı Büyük Uygarlıklar Ansiklopedisi, No. 7, İletişim Yayınları, 1989
Kolektif, Dünya Harikalarını Keşfedin, Reader’s Digest, 2008
Roberts, J.M., Dünya Tarihi, C. 1, İnkılap Kitabevi, 2011
Huang, Ray, Çin Tarihi, Bir Makro Tarih Yaklaşımı, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2005
“Çin,” AnaBritannica Genel Kültür Ansiklopedisi, C. 3, Ana Yayıncılık, 2004
Davies, Norman. Avrupa Tarihi. İstanbul: İmge
Kitabevi, 2011/2.
McNeill, William H. Dünya Tarihi. İstanbul: Kaynak
Yayınları, 1985. Roberts, J. M. Dünya
Tarihi. İstanbul: İnkılap Kitabevi, 2011.
Ponting, Clive. Dünya Tarihi. İstanbul: Alfa Yayınları, 2011.
http://www.natgeocreative.com/ngs/index.jsf; erişim tarihi 19.07.2014
http://tr.wikipedia.org/wiki/Dosya:Greatwall_large.jpg; erişim tarihi 19.07.2014
http://www.chinayangtze.com/yangtze-river-a-must-see-attraction-in-china/; erişim tarihi 19.07.2014
http://venividizoom.com/china/huangshang-yellow-mountain/; erişim tarihi 19.07.2014
http://www.3dtourchina.com/dest/scenic/1773-110
http://otrwjam.files.wordpress.com/2011/09/img_0839.jpg; erişim tarihi 19.07.2014
Bu çalışma "Uygarlıklar Tarihi 1 Öğrenci ve Öğretmenler İçin Çalışma Kitabı" için hazırlanmış ve orada yayımlanmıştır.
Yazar adı belirtilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz, alıntılanamaz.
ayrıca bkz.
https://www.youtube.com/watch?v=93Lgh1z8fJM&list=PL_J_IcLsODv7LpITmWZkD2sA6y61KBCtb
ayrıca bkz.
https://www.youtube.com/watch?v=93Lgh1z8fJM&list=PL_J_IcLsODv7LpITmWZkD2sA6y61KBCtb
(BBC Turkce - Siyasi Düşünce Tarihi 1 - Konfüçyüs, dinlemek için...)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder