Dilara Kahyaoğlu
2014
a. DÜNYA
MİRASININ BİR PARÇASI: Shi Huangdi’nin Anıtmezarı
Amaç: Büyük piramit üzerine araştırma
yaparken; höyük, tümülüs ve piramit kavramlarını hatırlar, doğru kullanır.
Farklı bölgelerdeki benzer yapıları karşılaştırır, sonuç çıkarır. Kanıt temelli
düşünme ve araştırma yaparak eleştirel düşünme becerisini geliştirir.
Kilit Beceriler: Araştırma, Eleştirel Düşünme, Karşılaştırma
b. DÜNYANIN EN UZUN
DUVARI: ÇİN SEDDİ
Amaç: Çin Seddi inşa edilme nedenlerini
araştırır, farklı fikirlerle tanışır, kanıt kullanarak yazı yazar, tartışır.
Kilit Beceriler: Araştırma, Tartışma, Çıkarımda
Bulunma, Kanıt Kullanma
|
DÜNYA MİRASININ BİR PARÇASI: Shi Huangdi’nin
Anıtmezarı
Çin’in siyasi birliğini sağlayan ilk imparator Shi Huangdi, (MÖ
247-210) pişmiş topraktan yapılmış, gerçek boyutlarda toprak askerlerle dolu
devasa bir mezar yaptırmıştı. Askerlerin silahları gerçekti, bronzdan imal
edilmişti. Mezarda gerçek savaş arabaları da bulunuyordu.
Anıtmezar, sıkıştırılmış toprakla inşa edilmiş çok büyük bir
Tümülüs’tür. Qin Shi Huangdi, henüz hayattayken MÖ 246 yılında başlanan
mezarının inşası 30 küsur yıl sürmüş, inşaatta 700 bin kişi çalıştırılmıştır. Çin’in
Shaanxi eyaletinin Xi’an (Şian) kenti civarındaki Lishan bölgesinde bulunan
mezarın temeli dörtgen şeklinde, güneyden kuzeye 350 metre uzunluğunda, doğudan
batıya 345 metre genişliğinde, 76 metre
yüksekliğinde toprak bir piramit şeklindedir. Bu bölgede piramide benzer birçok
tümülüs anıtmezar vardır. Çin Piramitleri
diye bilinseler de Meksika’daki ve Mısır’daki piramitlerden birçok açıdan
farklıdırlar. Yanda resmi görünen Büyük
Piramit’in bazı bölümleri ziyarete açıktır.
KAYNAK 2: Shi Huang’ın büyük anıt mezarı. Xian bölgesi.
|
ÇALIŞMA SORULARI
1. Tümülüs ile Höyük
aynı şey midir? İnternette biraz dolaştığımızda bu mezarların höyük-mezar
olarak Türkçeleştirildiğini görüyoruz. Bu doğru bir isimlendirme midir?
2. Metinde, sözü geçen
piramitler için; Mısır ve Meksika’daki
piramitlerden farklıdır deniyor. Gerçekten öyle mi? Kanıt kullanarak
yanıtlayınız.
3. Çin Piramitleri birçok
komplo teorisine de kaynaklık etmektedir. Bunların neler olduğunu bulmaya
çalışınız. Komplo teorilerini yazanların sunduğu kanıtlar var mı? Varsa bu
kanıtlar sizi tatmin etti mi? Araştırma yapın, düşünün, tartışın…
4. Son olarak siyasi,
sosyal, askeri, dinsel vb. birçok etkeni dikkate alarak çok yönlü düşünelim…
İmparator Shi, böyle muazzam bir mezarı neden inşa ettirmiş olabilir?
Araştırma için aşağıda
adresi verilen sitelerden de yararlanabilirsiniz.
|
ÇALIŞMA SORULARI
Önce, yukarıda belirtilen
linke giderek ve daha farklı kaynakları inceleyerek kısa bir araştırma yapınız.
Sonra aşağıdaki soru
üzerine düşünün ve tartışın…
Yukarıdaki tezlerden hangisi veya hangileri size daha akla yakın
gelmektedir? Görüşünüzü destekleyecek kanıtlarınız neler? Toparladığınız bilgileri yazarak sınıftaki arkadaşlarınızla
tartışınız…
***
*Çin Serisinde hazırladığım diğer çalışmalara bkz.
Çin'in İki Bilgesi
http://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2016/04/cinin-iki-bilgesi.html
Çin'den Öğrendiklerimiz
http://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2016/04/cinden-ogrendiklerimiz.html
Eski Çin’de Köylü İsyanları
http://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2016/04/eski-cinde-koylu-isyanlar.html
Çin Uygarlığını Mezopotamya Uygarlığı ile Karşılaştırma
http://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2016/04/cin-uygarlgn-mezopotamya-uygarlg-ile.html
Çin Coğrafyasını Tanıyalım - Harita Çalışması
http://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2016/04/cin-cografyasn-tanyalm-harita-calsmas.html
Çin Ressamlarının İlham Kaynakları
http://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2015/11/sanat-etkinlik-cin-resimlerinin-ilham.html
*Çin Serisinde hazırladığım diğer çalışmalara bkz.
Çin'in İki Bilgesi
http://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2016/04/cinin-iki-bilgesi.html
Çin'den Öğrendiklerimiz
http://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2016/04/cinden-ogrendiklerimiz.html
Eski Çin’de Köylü İsyanları
http://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2016/04/eski-cinde-koylu-isyanlar.html
Çin Uygarlığını Mezopotamya Uygarlığı ile Karşılaştırma
http://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2016/04/cin-uygarlgn-mezopotamya-uygarlg-ile.html
Çin Coğrafyasını Tanıyalım - Harita Çalışması
http://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2016/04/cin-cografyasn-tanyalm-harita-calsmas.html
Çin Ressamlarının İlham Kaynakları
http://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2015/11/sanat-etkinlik-cin-resimlerinin-ilham.html
Bu çalışma "Uygarlıklar Tarihi 1 Öğrenci ve Öğretmenler İçin Çalışma Kitabı" için hazırlanmış ve orada yayımlanmıştır.
Yazar adı belirtilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz, alıntılanamaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder