03 Nisan 2016

Eski Çin Üzerine Düşünelim, Tartışalım

Dilara Kahyaoğlu
2014

a. DÜNYA MİRASININ BİR PARÇASI: Shi Huangdi’nin Anıtmezarı
Amaç: Büyük piramit üzerine araştırma yaparken; höyük, tümülüs ve piramit kavramlarını hatırlar, doğru kullanır. Farklı bölgelerdeki benzer yapıları karşılaştırır, sonuç çıkarır. Kanıt temelli düşünme ve araştırma yaparak eleştirel düşünme becerisini geliştirir.
Kilit Beceriler: Araştırma, Eleştirel Düşünme, Karşılaştırma

b. DÜNYANIN EN UZUN DUVARI: ÇİN SEDDİ
Amaç: Çin Seddi inşa edilme nedenlerini araştırır, farklı fikirlerle tanışır, kanıt kullanarak yazı yazar,  tartışır.
Kilit Beceriler: Araştırma, Tartışma, Çıkarımda Bulunma, Kanıt Kullanma


KAYNAK 1 : Pişmiş toprak askerler… Shi Huangdi’nin anıt mezarının içi…
DÜNYA MİRASININ BİR PARÇASI: Shi Huangdi’nin Anıtmezarı
Çin’in siyasi birliğini sağlayan ilk imparator Shi Huangdi, (MÖ 247-210) pişmiş topraktan yapılmış, gerçek boyutlarda toprak askerlerle dolu devasa bir mezar yaptırmıştı. Askerlerin silahları gerçekti, bronzdan imal edilmişti. Mezarda gerçek savaş arabaları da bulunuyordu.
Anıtmezar, sıkıştırılmış toprakla inşa edilmiş çok büyük bir Tümülüs’tür. Qin Shi Huangdi, henüz hayattayken MÖ 246 yılında başlanan mezarının inşası 30 küsur yıl sürmüş, inşaatta 700 bin kişi çalıştırılmıştır. Çin’in Shaanxi eyaletinin Xi’an (Şian) kenti civarındaki Lishan bölgesinde bulunan mezarın temeli dörtgen şeklinde, güneyden kuzeye 350 metre uzunluğunda, doğudan batıya 345 metre genişliğinde,  76 metre yüksekliğinde toprak bir piramit şeklindedir. Bu bölgede piramide benzer birçok tümülüs anıtmezar vardır. Çin Piramitleri diye bilinseler de Meksika’daki ve Mısır’daki piramitlerden birçok açıdan farklıdırlar.  Yanda resmi görünen Büyük Piramit’in bazı bölümleri ziyarete açıktır.
 
KAYNAK 2: Shi Huang’ın büyük anıt mezarı. Xian bölgesi.
ÇALIŞMA SORULARI

1. Tümülüs ile Höyük aynı şey midir? İnternette biraz dolaştığımızda bu mezarların höyük-mezar olarak Türkçeleştirildiğini görüyoruz. Bu doğru bir isimlendirme midir?

2. Metinde, sözü geçen piramitler için; Mısır ve Meksika’daki piramitlerden farklıdır deniyor. Gerçekten öyle mi? Kanıt kullanarak yanıtlayınız.

3. Çin Piramitleri birçok komplo teorisine de kaynaklık etmektedir. Bunların neler olduğunu bulmaya çalışınız. Komplo teorilerini yazanların sunduğu kanıtlar var mı? Varsa bu kanıtlar sizi tatmin etti mi? Araştırma yapın, düşünün, tartışın…

4. Son olarak siyasi, sosyal, askeri, dinsel vb. birçok etkeni dikkate alarak çok yönlü düşünelim… İmparator Shi, böyle muazzam bir mezarı neden inşa ettirmiş olabilir?


Araştırma için aşağıda adresi verilen sitelerden de yararlanabilirsiniz.




DÜNYANIN EN UZUN DUVARI: ÇİN SEDDİ

Kaynak 3: 1907 yılına ait eski bir fotoğrafta Çin Seddi.


Çin’in kuzeyinde bulunan Çin Seddi’nin yapımına “Savaşan Devletler” döneminde başlanmış ilk imparator Shi Huangdi zamanında eski birçok set ve gözetleme kulesi, yeni yapılanlarla birleştirilerek buraya, kesintisiz bir sur olma özeliği kazandırılmıştır.  Çinliler MÖ 3. yüzyıldan MS 17. yüzyıla kadar seddi uzatmaya devam etmişlerdir. Seddi, savunma amaçlı kullanan son hanedan Ming Hanedanıdır. Seddin yapılış amacı olarak ileri sürülen en güçlü iddia şudur: Kuzeyden gelen atlı göçebe savaşçıların yağma akınlarına engel olmak… Daha az bilinen diğer iddia ise şöyledir:  Yarı köle durumundaki Çin köylüsünün Kuzeye kaçmasını önlemek…  


ÇALIŞMA SORULARI
Önce, yukarıda belirtilen linke giderek ve daha farklı kaynakları inceleyerek kısa bir araştırma yapınız.
Sonra aşağıdaki soru üzerine düşünün ve tartışın…
Yukarıdaki tezlerden hangisi veya hangileri size daha akla yakın gelmektedir? Görüşünüzü destekleyecek kanıtlarınız neler?  Toparladığınız bilgileri yazarak sınıftaki arkadaşlarınızla tartışınız… 
***

*Çin Serisinde hazırladığım diğer çalışmalara bkz.


Çin'in İki Bilgesi
http://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2016/04/cinin-iki-bilgesi.html

Çin'den Öğrendiklerimiz

http://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2016/04/cinden-ogrendiklerimiz.html

Eski Çin’de Köylü İsyanları
http://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2016/04/eski-cinde-koylu-isyanlar.html

Çin Uygarlığını Mezopotamya Uygarlığı ile Karşılaştırma
http://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2016/04/cin-uygarlgn-mezopotamya-uygarlg-ile.html

Çin Coğrafyasını Tanıyalım - Harita Çalışması
http://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2016/04/cin-cografyasn-tanyalm-harita-calsmas.html

Çin Ressamlarının İlham Kaynakları

http://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2015/11/sanat-etkinlik-cin-resimlerinin-ilham.html


Bu çalışma "Uygarlıklar Tarihi 1 Öğrenci ve Öğretmenler İçin Çalışma Kitabı" için hazırlanmış ve orada yayımlanmıştır.

Yazar adı belirtilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz, alıntılanamaz.


Hiç yorum yok: