Dilara Kahyaoğlu
2014
2. Kaynak 2, 3 ve 4’ü kullanarak aşağıdaki soruları yapınız.
NOT: Bu çalışmanın tamamı veya bir kısmı yıllık ödev olarak verilebilir. Uzun soluklu çalışmaya uygundur. Değerlendirme/Ödev Kontrol Çizelgesi (rubrik) yukarıda yer alan görevler kullanılarak hazırlanıp, puanlanabilir.
Orta Asya ve Eski "Türk" Tarihiyle İlgili Diğer Çalışmalara bkz.
Orta Asya Neresidir? Nasıl Bir Yerdir?
http://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2016/04/orta-asya-neresidir-nasl-bir-yerdir.html
Göçebe Savaşçılar ve Boylar Konfederasyonu Hakkında Üç Görüş
http://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2016/04/gocebe-savasclar-ve-boylar.html
Orhun Yazıtları
http://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2016/04/orhun-yaztlar.html
Orhun Yazıtlarından Seçmeler
http://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2016/04/orhun-yaztlarndan-secmeler.html
Eski Türklerin İnanışları Üzerine Farklı Görüşler
http://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2016/04/eski-turklerin-inanslar-uzerine-farkl.html
Efsanelerin Öğrettikleri
http://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2016/04/efsanelerin-ogrettikleri.html
Kaşgarlı Mahmut'un Dünyası ve Türk Dünyası
http://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2016/04/kasgarl-mahmutun-dunyas-ve-turk-dunyas.html
İpek Yolu ve Marco Polohttp://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2016/04/ipek-yolu-ve-marco-polo.html
****
2014
Amaç: Haritalar üzerinden analiz
yapar. Araştırma yaparak bilgilerini, araştırma sonuçlarını bir poster/deneme çalışması ile sunarak/yazarak sentezler
Kilit Beceriler: Harita Okuma, Görsel Okuma,
Araştırma, Poster Hazırlama, Deneme Yazma
Kaynak 1:
İPEK YOLU’NDA
KALINTILAR VE COĞRAFYA
Kaynak 2:
İPEK YOLU’NDA TİCARET
Kaynak 3:
Doğu’dan
Batı’ya Ticaret
İpek
Yolu’ndaki sorun; Avrasya’nın iki ucu arasındaki yapılan tüm ticarette olduğu
gibi; Batı’nın; Hindistan ve Çin’in
istediği çok az şeyi üretmesi veya hiçbir şey üretmemesiydi. Kâr, Doğu’dan
Batı’ya yapılan ticaretle elde ediliyordu.
Ponting, Clive. Yeni
Bir Bakış Açısıyla Dünya Tarihi s: 232.
Kaynak 4:
Afyon
Savaşı
Batılı
ülkelerle tanıştıkça, Çin’de yabancılara karşı kuşkucu bir yaklaşım başladı.
1700’lerin sonunda Batılı tüccarların ve misyonerlerin Çin’e girişi bir iki yer
hariç yasaklanmıştı. Çoğu Çin limanının yabancı gemilere kapalı olması, Çin’i
sonsuz bir müşteri ve mürit olarak gören Batıların hoşuna gitmedi. Özellikle
Çinlilerden satın almak istedikleri önemli bir mal vardı, Avrupalıların artık müptela haline geldikleri
ve onsuz yapamadıkları: ÇAY…
Çinliler ise, salt ticari anlayışla
düşündüklerinde; Batılıların, onlara
verebilecekleri, kendilerinde olmayan ilginç hiç bir malları olmadığını ileri
sürerek alışveriş yapmak istemez. Avrupa bu nedenle çaya karşı gümüş
vermeye başlar ama o zaman da bu ticaretin Çin’in lehine olduğunu düşünmeden
edemez. İşte tam bu şartlarda Avrupalıların aklına Çinlileri tıpkı çay gibi,
başka bir maddeye müptela etme fikri gelir ki bu da afyondur. Çin hükûmetinin
yasaklamasına rağmen Çin’e afyon satmaya başlarlar. Bağımlılar çoğaldıkça ve
Çinli kaçakçılar da devreye girdikçe; afyon ticareti ve bağımlılık katlanarak
artar. Bu duruma son vermek isteyen Çin devleti, Avrupalılara savaş açar (1839)
ama yenilir. Bu yenilgi sonucu, Avrupalılara önemli ayrıcalıklar veren
antlaşmalar imzalar ve yarı sömürge durumuna düşer.
ÇALIŞMA
1 Aşağıdaki
çalışmaları adım adım yaparak bir poster hazırlayınız. Bu çalışmada Kaynak 1’i
kullanacaksınız.
A- Haritadaki
Bilgileri Kullanarak Yapılacak İşler
|
B. Ayrıntılar
ve Araştırmalar
|
1. Kaynak
1’de resmini gördüğümüz (1 nolu resim) göl hangi göldür? Harita üzerinde
bulup renkli kalemle daire içine alınız.
|
Bu gölle ilgili araştırma yapınız.
|
2. Harita
üzerinde Dunguang’ı bulun ve bir ok çizerek açıklama yazısına (2) bağlayınız.
|
Bin Buda Mağaralarının keşfediliş öyküsünü bularak yazınız. Burada ortaya
çıkarılan resimlerden birini bularak inceleyiniz.
|
3. Toprak
askerlerin (3) bulunduğu yeri ok ile çizerek gösteriniz.
|
Toprak askerlerin keşfediliş öyküsünü bularak yazınız.
|
4. Haritada
Turfan’ı bularak bir ok çizerek açıklama yazısına (4) bağlayınız.
|
Turfan kelimesinin anlamını araştırarak yazınız. Ayrıca önemli bulduğunuz
en az üç yer adı (şehir, bölge vb.) seçerek araştırınız.
|
5. Taklamakan
Çölü’nün (5) ismi haritada yazmıyor ama yeri belli… O bölgeyi bularak daire
içine alınız.
|
İpek Yolu, Dunhuang’tan sonra Kuzey ve Güney yolu olarak ikiye ayrılıyor.
Yolun bu şekilde iki ayrılmasının nedeni ne olabilir?
|
C. POSTER HAZIRLIYORUZ… Siz bir tur şirketinde çalışıyorsunuz. Şirketiniz bahar döneminde İpek Yolu’nun ana yolları üzerine bir gezi düzenleyecek. Sizden İpek Yolu’nu tanıtacak bir poster hazırlamanız istendi.
Elde ettiğiniz bilgileri ve görselleri kullanarak, İpek Yolu’nun coğrafi ve tarihi özelliklerini gösteren bir poster hazırlayınız. Bu çalışmayı bir kaç arkadaşınızla işbölümü yaparak da gerçekleştirebilirsiniz.
Poster de şunlar olursa iyi olur
-Grafiksel tasarım (elle çizilmiş veya bilgisayarda yapılmış);-Başlıklar, alt başlıklar; -Açıklayıcı bilgiler;-Görseller
2. Kaynak 2, 3 ve 4’ü kullanarak aşağıdaki soruları yapınız.
Kaynak 2’de Doğu’dan Batı’ya
götürülen malların ancak belli bir kısmı gösterilebilmiştir. Sadece burada
yazılan mallara bakarak ne tür sonuçlar çıkarılabilir. Düşünün ve yazın…
3.
Ticareti yapılan birçok mal var… En çok
ilginizi çeken hangi mal veya mallar oldu? Nedeniyle birlikte yazınız.
4.
Kaynak 2’deki harita sanayi devrimi öncesi
döneme aittir. Bu haritadan elde edilen bilgiler; Kaynak 3 ve 4’te koyulaştırılarak belirtilen
iddiaları destekler nitelikte midir?
Bu soruyu
cevaplamak için o sıralarda Batı’nın neler ürettiğini gösteren bir harita
bularak kaynak 2’deki harita ile karşılaştırınız. Daha sonra düşünün, tartışın
ve soruyu yanıtlamaya çalışın… (linklerde harita örnekleri var)
5. İpek
Yolu hakkında bir deneme yazınız.
Not: Deneme,
bir yazarın belli bir konuya ilişkin kişisel duygu ve düşüncelerini anlattığı
metinlere denir, bkz. http://tr.wikipedia.org/wiki/Deneme_(edebiyat)
NOT: Bu çalışmanın tamamı veya bir kısmı yıllık ödev olarak verilebilir. Uzun soluklu çalışmaya uygundur. Değerlendirme/Ödev Kontrol Çizelgesi (rubrik) yukarıda yer alan görevler kullanılarak hazırlanıp, puanlanabilir.
****
Orta Asya ve Eski "Türk" Tarihiyle İlgili Diğer Çalışmalara bkz.
Orta Asya Neresidir? Nasıl Bir Yerdir?
http://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2016/04/orta-asya-neresidir-nasl-bir-yerdir.html
Göçebe Savaşçılar ve Boylar Konfederasyonu Hakkında Üç Görüş
http://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2016/04/gocebe-savasclar-ve-boylar.html
Orhun Yazıtları
http://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2016/04/orhun-yaztlar.html
Orhun Yazıtlarından Seçmeler
http://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2016/04/orhun-yaztlarndan-secmeler.html
Eski Türklerin İnanışları Üzerine Farklı Görüşler
http://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2016/04/eski-turklerin-inanslar-uzerine-farkl.html
Efsanelerin Öğrettikleri
http://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2016/04/efsanelerin-ogrettikleri.html
Kaşgarlı Mahmut'un Dünyası ve Türk Dünyası
http://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2016/04/kasgarl-mahmutun-dunyas-ve-turk-dunyas.html
İpek Yolu ve Marco Polohttp://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2016/04/ipek-yolu-ve-marco-polo.html
****
Orta Asya ve Eski "Türk" Tarihiyle İlgili Çalışmalarda doğrudan kullanılan kaynaklar şunlardır.
YARARLANILAN KAYNAKLAR
Strauss, Claude Levi. Irk, Tarih ve kültür, Metis Yayınları, 1997
Hassan, Ümit. Türkiye Tarihi 1 – Osmanlı Devletine Kadar Türkler,
Cem Yayınevi, 1995
Necatigil, Behçet. 100 soruda Mitologya, Gerçek Yayınevi, 1969
Ponting, Clive. Yeni Bir Bakış Açısıyla Dünya Tarihi, Alfa Yayıncılık, 2011
Tekin, Talat. Orhon Yazıtları. Ankara: TDK Yayınları, 1988.
Ögel, Bahaeddin. Türk Kültür Tarihi, Türk Tarih Kurumu, 2013
İnan, Abdülkadir. Tarihte ve Bugün Şamanizm, Türk Tarih Kurumu, 2013
http://tr.wikipedia.org/wiki/Deneme_(edebiyat); erişim tarihi 19.08.2014
http://tr.wikipedia.org/wiki/%C4%B0bn-i_Haldun
ÇALIŞMADA KULLANILAN GÖRSELLERİN LİNKLERİ
http://www.taussmarine.com/seyirdefteri/wp-content/uploads/2013/05/romaticaret-
yollari.jpg; erişim tarihi 19.08.2014
http://www2.coloradocollege.edu/Dept/HY/Ashley/hy105/Map_-_Medieval_
Trade_Routes_and_Regional_Products.JPG; erişim tarihi 19.08.2014
http://learn.columbia.edu/courses/medmil/pages/non-mmapages/
maps/penguinpg59.html
Bu çalışma "Uygarlıklar Tarihi 2 Öğrenci ve Öğretmenler İçin Çalışma Kitabı" için hazırlanmış ve orada yayımlanmıştır.
Yazar adı belirtilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz, alıntılanamaz.
YARARLANILAN KAYNAKLAR
AnaBritannica. -. "Asya".
Cilt 2. İstanbul: Ana Yayıncılık, 1987.
AnaBritannica.—. Orta
Asya Sanatları. Cilt 24. İstanbul: Ana Yayıncılık, 1994.
—. Wolfram
Eberhard. Cilt 7. İstanbul: Ana Yayıncılık, 1987.
Avcıoğlu, Doğan. Türklerin
Tarihi. Cilt I. İstanbul: Tekin Yayınevi, 1994.
Davies, Norman. Avrupa
Tarihi. 2. İstanbul: İmge Kitabevi, 2011.
Gorshenina, Svetlana
ve Claude Rapin. Kabil'den Semerkand'a Arkeologlar Orta Asya'da.
İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2006.
Matthew, Donald.
«Ortaçağ Avrupası.» Ansiklopedisi, Atlaslı Büyük Uygarlıklar. İstanbul:
İletişim Yayınları, 1988.
McNeill, William H. Dünya
Tarihi. İstanbul: Kaynak Yayınları, 1985.
L Ansari, Tarancı Bakşılarının Duasından
Seçmeler. Uygur İl Edebiyatı, Tarihte Ve Bugün Şamanizm.
Saydam, Bilgin. Deli Dumrul’un Bilinci. Metis Yayınları, 1997
Güvenç, Bozkurt. Türk
Kimliği. Remzi Kitabevi, 1997
Strauss, Claude Levi. Irk, Tarih ve kültür, Metis Yayınları, 1997
Hassan, Ümit. Türkiye Tarihi 1 – Osmanlı Devletine Kadar Türkler,
Cem Yayınevi, 1995
Necatigil, Behçet. 100 soruda Mitologya, Gerçek Yayınevi, 1969
Ponting, Clive. Yeni Bir Bakış Açısıyla Dünya Tarihi, Alfa Yayıncılık, 2011
Tekin, Talat. Orhon Yazıtları. Ankara: TDK Yayınları, 1988.
Ögel, Bahaeddin. Türk Kültür Tarihi, Türk Tarih Kurumu, 2013
İnan, Abdülkadir. Tarihte ve Bugün Şamanizm, Türk Tarih Kurumu, 2013
http://tr.wikipedia.org/wiki/Deneme_(edebiyat); erişim tarihi 19.08.2014
http://tr.wikipedia.org/wiki/%C4%B0bn-i_Haldun
ÇALIŞMADA KULLANILAN GÖRSELLERİN LİNKLERİ
http://www.taussmarine.com/seyirdefteri/wp-content/uploads/2013/05/romaticaret-
yollari.jpg; erişim tarihi 19.08.2014
http://www2.coloradocollege.edu/Dept/HY/Ashley/hy105/Map_-_Medieval_
Trade_Routes_and_Regional_Products.JPG; erişim tarihi 19.08.2014
http://learn.columbia.edu/courses/medmil/pages/non-mmapages/
maps/penguinpg59.html
****
Bu çalışma "Uygarlıklar Tarihi 2 Öğrenci ve Öğretmenler İçin Çalışma Kitabı" için hazırlanmış ve orada yayımlanmıştır.
Yazar adı belirtilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz, alıntılanamaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder