15 Nisan 2016

Ortaçağ'ın Gotik Katedrali Notre Dame'ı Kim Kurtardı?

Dilara Kahyaoğlu
2014


Amaç: Gotik sanatı görseller ve metinler aracılığıyla incelerken Victor Hugo ile bağlantılı olarak kültürel miras ve onların korunmasındaki sorumluluklarımız üzerine düşünür, tartışır. 


Kilit Beceriler: Görsel Okuma, Analiz, Değerlendirme

****


NOT: Resimlerin altındaki linklere tıklayınca ayrıntıları görecek şekilde büyüme sağlanmaktadır.


Kaynak 1: 
Gotik katedrallerin en ünlüleri arasında bulunan Paris Notre Dame Katedrali Paris’in gururu ve ekonomik özgürlüğün sembolü olarak yerel tüccarlar tarafından Meryem Ana’ya ithafen yaptırılmıştır. 1163-1345 yılları arasında tamamlanan katedralin inşası uzun yıllar sürdüğünden yapıda çok sayıda mimar çalışmış ve üslup değişiklikleri ortaya çıkmıştır. 
Resimde Katedralin ünlü “batı cephesi” (krala ait giriş bölümü) görülmektedir. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a4/NotreDameDeParis.jpg

Kaynak 2: 
Victor Hugo ve Notre Dame Katedrali

19. yüzyıl başlarında Paris şehir planlamacıları bakımsızlığından ötürü Notre Dame Katedrali’ni yıktırmak isteyince, ünlü Fransız yazar Victor Hugo, halkın ilgisini yapıya çekmek için Notre Dame’ın Kamburu adlı romanını yazmıştır. Roman, katedralin kurtarılması için kampanya başlatılmasını sağlayarak yenilenmesinde büyük rol oynamıştır.

Parla, Canan (ed.) vd. Sanat Tarihi. s: 179



Kaynak 3: Victor Hugo
Louis-Napolyon (III. Napolyon) 1851'de askeri darbe yapıp gücü ele geçirince anti-parlamenter bir anayasayı yürürlüğe koydu. Bunun üzerine Hugo da onu vatana ihanetle suçladı. Fransa’dan ayrılarak önce Brüksel'e yerleşti. Ardından Kraliçe Victoria'yı eleştiren bir gazeteyi savunduğu için sınırdışı edildiği Jersey'e, gitti. Ve son olarak da 1855 Ekim'inden 1870'e kadar kalacağı Guernsey'in başkenti Saint Peter Port'a ailesi ile birlikte taşındı.
Bu fotoğraf Jersey’deki sürgün günlerine aittir. http://tr.wikipedia.org/wiki/Victor_Hugo

Kaynak 4: 
Victor Hugo
Victor Marie Hugo  (1802 - 1885 ) Romantik akıma bağlı Fransız şair, romancı ve oyun yazarıdır. En büyük ve ünlü Fransız yazarlarından biri olarak kabul edilir. Hugo'nun Fransa'daki edebi ünü ilk olarak şiirlerinden sonra da romanlarından ve tiyatro oyunlarından gelir. Fransa dışında en çok Sefiller ve Notre Dame'ın Kamburu romanlarıyla tanınır.

Tutkulu bir cumhuriyet destekçisiydi. Eserlerinde zamanının politik ve sosyal sorunlarını ele almıştır.
Hugo'nun Notre-Dame de Paris (Notre Dame'ın Kamburu) 1831'de basıldığında büyük başarı kazandı ve hızla diğer dillere çevrildi. Eserin etkilerinden biri de, romanı okuyan binlerce turistin görmeye geldiği, uzun süredir ihmal edilen ve Paris şehrini utandıran Notre Dame Katedrali'nin restore edilmesi oldu. Roman ayrıca Rönesans öncesi yapılarının restore edilmesi konusunda da etkili oldu.

Hugo, 1830'ların başında toplumsal sefalet ve adaletsizlik hakkında büyük bir eser üzerine çalışmaya başladı. Sefiller adıyla bildiğimiz bu romanı tamamlaması tam 17 yıl sürdü ve roman nihayet 1862'de yayınlandı. Romanın ilk bölümü ("Fantine") büyük şehirlerde piyasaya sürüldükten sonra, bir saat içinde tükendi ve Fransız halkı üzerinde büyük etki yarattı. Sefiller, vurguladığı sorunların Fransa Ulusal Meclisi'nin gündemine girmesini sağlayacak kadar popüler oldu ve zaman içinde birçok kere sinemaya, tiyatroya ve sahne gösterilerine uyarlandı.


Kaynak 5: 
Gotik Üslup
Gotik üslup, siyasal değişimlerin ve ulusal devlet bilincinin yaşandığı yıllarda ilk kez
Fransa’da ortaya çıkmıştır. Fransa ve Avrupa’da, bu üsluptaki eserlere Opus Francigenum-Fransız İşi denilmiştir. İtalyan hümanistleri 15. Yüzyıldan sonra bu tarz işleri beğenmeyip Barbar Sanatı diye nitelendirmiş ve istilacı kavimleri, Gotları hatırlatacak biçimde Gotik kelimesi ile adlandırmaya başlamışlardır.

Gotik, gerçekte bir mimarlık üslubudur. Romanesk dönemde temelleri atılan Gotik üslupta, bilinçli olarak Romanesk üslubun özellikleri bir araya getirilmiş ve Orta Çağ kentlerinin katedralleri (büyük, anıtsal kilise) Gotik üslupta inşa edilmiştir. Bu çağda katedral, dönemin düşünce ve sanatının anıtsal ifadesidir. Katedraller piskoposların öncülüğünde, halkın ve loncaların desteği ile yapılmıştır. 

Gotik katedrallerin ilk örneği rahip Suger tarafından planlanan Saint Denis Katedrali’dir. Suger’in, Fransızlara özgü millî bir mimari yaratmaya çalıştığı bu katedralde gül pencere, batı cephesinde iki kuleışınsal şapeller (şapel: küçük kilise veya katedrallerde ibadete ayrılan yer), sivri kemerler, kaburgalı tonoz gibi Gotik üsluba ait özellikler bir arada kullanılmıştır.


Kilise duvarları ve alınlıklarına kabartma ve heykeller yapılması da üslubun önemli özellikleri arasında bulunur. Gotik katedrallerde boyutlar yükseldikçe örtü sistemini desteklemek için uçan payandalar yapılmıştır. Payandaların taşıyıcı görevini üstlenen cepheleri rahatlatmasıyla daha büyük pencere ve kapı açıklıkları yapılabilmiş bu da pencerelerin vitraylarla (renkli cam işçiliği) kapatılarak süslenmesini sağlanmıştır. Gotik yapılar ülkelere göre değişiklik gösteren özelliklere sahiptirler.
Parla, Canan (ed.) vd. Sanat Tarihi. s: 178-179




5a: Rozas  (gül) pencere
Romanesk ve Gotik katedrallerde ilk kez kullanılan yuvarlak pencerelerdir. Renkli camlar, desenler ve resimlerle süslü pencerelerde oymalar ve desenlerle süslenmiş çerçeveler kullanılmaktadır. 
http://objectiveart01.tripod.com/notre_dame_de_paris.htm
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/46/Rose_du_transept_Sud_Notre-Dame_de_Paris_170208_02.jpg

5b: İngiltere’deki York Katedrali’nin batı cephesindeki iki kule.  1230-1472  http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3f/YorkMinsterWest.jpg

5c : Amiens Katedrali'nin ( 1220-1270) ışıltılı yarım daire şeklindeki şapeli…  
“Şimdi bu yapıların duvarları ne soğuk ne de insandan uzaktı. Tam tersine değerli taşlar gibi parlayan resimlenmiş camlarla zenginleşmişti.” (Gombrich)


5d: Santa Maria del Pi (Barcelona) kilisesinin gotik sivri kemerleri. 1319-1391 http://it.wikipedia.org/wiki/File:Gothic_Arch_Santa_Maria_del_Pi_Barcelona.JPG
5e: Notre Dame de Strasbourg katedralinin uçan payandaları… 
Payanda: Yapılarda kullanılan destekleyici unsurlara denir.


5f: Saint-Séverin kilisesinin kaburgalı tonozları, Paris.  
Tonoz: mimarlıkta kemerlerin bir araya gelmesiyle oluşturulan, genellikle tavan örtüsü olarak işlev gören yapı parçasıdır.



5g: Notre Dame’da katedralinde gargoyle heykelleri, Fransızca gargouille sözcüğüne dayanan bir tür gotik mimari ögedir.  İnanışa göre gargoylelar, gündüzleri taşlaşır, geceleri canlanır; evlere ve samanlıklara bağlanır, oralarda yaşarlarmış.



ÇALIŞMA SORULARI
1.       Kaynak 5'i metin, görsel (5a, 5b...5g)  ve alt yazıları ile birlikte inceleyiniz.  Bu kaynaktaki bilgilere göre; Kaynak 1’de yer alan resimde gotik üsluba ait hangi unsurlar vardır? Saptamalarınızı resmin üzerinde gösteriniz.

2.       Victor Hugo nasıl bir insan? Kaynak 2, 3 ve 4’teki bilgileri kullanarak bir görüş oluşturunuz. Görüşünüzü kaynaklarda bulacağınız örneklerle destekleyiniz.

3.       Notre Dame Katedrali, Victor Hugo olmasaydı muhtemelen yok olmuş olacaktı…
a. Victor Hugo bunu nasıl başarmış? b. Bu tür bir yöntem günümüzde de etkili olabilir mi? Tartışınız.

4.       Bir sanatçının, edebiyatçının;  yaşadığı çevreye, topluma karşı sorumlukları var mıdır, olmalı mıdır, sorusunu tartışınız. Görüşünüzü örneklerle destekleyerek açıklayınız. 



KAYNAKLAR

Parla, Canan (ed.) ve vd. Sanat Tarihi. Eskişehir: AÖF Yayınları, 2013.
Gombrich, E.H, Sanatın Öyküsü. İstanbul: Remzi Kitabevi, 1986.

Görsellerin Linkleri







****
Bu çalışma "Uygarlıklar Tarihi 2 Öğrenci ve Öğretmenler İçin Çalışma Kitabı" için hazırlanmış ve orada yayımlanmıştır.

Yazar adı belirtilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz, alıntılanamaz.


Hiç yorum yok: