Dilara Kahyaoğlu
2007
2007
(Öğretmen sunumu) Önce çarpıtma konusunda
örnekler kullanılarak açıklama yapılır (bkz. Nedir?)
(Grup
çalışması) Daha sonra aşağıdaki örnek kullanılarak veya yeni bir şey yaratılarak
çalışma yapılır. Çalışma bitiminde grup sunumları, paylaşım, tartışma yapılır.
Nedir?
çarpıtma, çarpıtmak
Çarpıtma: Bilinçli
bir şekilde, kullanıldığı bağlamdan veya gerçek anlamından saptırmak; anakronik
yaklaşmak, bazı olguları seçmek, diğerlerini görmezden gelmek, üstünü örtmek, kavramlarla oynamak, içini boşaltmak.
Değiştirme, tahrifat: Daha
çok yazılı metinler üzerindeki bir sözcüğü veya herhangi bir “bilgi”yi fiili
olarak değiştirme, yok etme; yer
değiştirme, karıştırma… Aslını fiili
olarak bozma ( tahrif etmek, tahrifat).
Çarpıtma ve
tahrifat hangi yöntemlerle yapılır?
1. Alıntılanmış
cümlenin “yargı” kısmı ve ekler atılmış
olabilir.
2. Bir
yargı cümlesi büyük bir paragrafın veya metnin içinden cımbızla çekilip alınmış
ve bağlamında koparılmış, böylelikle anlamı değiştirilmiş, bozulmuş olabilir.
3. Metnin
veya paragrafın değişik yerlerinden bağlamından koparılarak alınan bir çok cümle veya sözcük; çarpıtma yapan
tarafından bambaşka bir bağlam içine yerleştirilmiş ve bir arada kullanılmış,
böylelikle gerçek anlamının dışında bambaşka bir anlam verilerek bozulmuş
olabilir.
4. Alıntı
yapılan kısımdaki bazı sözcük, harf veya işaretler bilerek bozularak, yer
değiştirilerek kullanılmış olabilir. Bu durum artık tahrif etmeye girer.
5. Bilinen
olgular, genel kabul gören durumlar, görmezden gelinmiş olabilir.
6. Tarihsel
olgulara anakronik yaklaşılmış
olabilir. Yani meydana geldiği dönemden ve oluş koşullarından tamamen
koparılarak ele alınmış, günümüzün
değer, yargı, ilke, bakış açısı vb. yüklenerek bambaşka bir anlam ve
içerik kazandırılmış; yazarın tezini desteklemek amacıyla bir bulgu, veri,
kanıt gibi kullanılıyor olabilir.
7. Kavramlara
–çarpıtma amacıyla- bilinen anlamları dışında bambaşka bir anlam verilerek ve
içi boşaltılarak; herhangi bir yazı, bir fikir eleştiriliyor olabilir.
8.
Vb.
Kaynak: 20.Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi için Öğretmen Kitabı,"Osmanlı İmparatorluğunun Son Yüzyılı" içinde, Tarih Vakfı Yayınları,
Ekim 2007, s. 67-68
NOT: Bu çalışmayı; 20 yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi kaynak kitabına ek olarak yazılan Öğretmen Kılavuz Kitabı için hazırlamıştım. Bu kılavuzdaki yazılarımı, kullanmayı kolaylaştırmak amacıyla uygun parçalara bölerek ve biraz da bağımsızlaştırarak bloguma aldım.
*Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz.
1 yorum:
Çok önemli bir konu. Özellikle günümüzde ciddi bir problem. "Gerçeğe ulaşmak" için eleştirel bakalım; konusunda bir iki ipucu içeren çalışmadır.
Yorum Gönder