Dilara Kahyaoğlu
2007
2007
Ekim Devrimi temasının son çalışması olarak düşünülmüştür.
(bireysel
çalışma) Bu çalışmalardan sonra şimdiye kadar incelenen bütün
bölümleri ve başka yardımcı kaynakları
kullanarak karşılaştırmalı analiz çalışması yapılır (örnek).
Bu
çalışmanın da önemli olduğunu düşünüyorum. Öğrencilerin hiç bilmedikleri ve en
çok bilmek istedikleri konuların başında siyasal ve ekonomik sistemler geliyor…
Bu konularda teorik alt yapıları olmadığı sürece analiz yapmaları, dünyayı anlamaları,
geleceği tasarlamaları bana göre mümkün değil.
Kapitalizm
|
Sosyalizm
(SSCB modeli)
(1980’lerin
sonuna kadar)
|
Özel
teşebbüs, serbest teşebbüs sistemi, piyasa ekonomisi sistemi, ekonomik
liberalizm vb. isimlerle ifade
edilebilir.
|
|
Üretim
araçları (sermaye), az sayıda özel kişinin elinde toplanmıştır.
|
Üretim
araçları kamunundur. Bunların sahibi -toplum adına- sosyalist devlettir.
|
Üretim
araçlarından yoksun olanlar ücret karşılığı sermaye sahiplerinin yanında
çalışır. Emeğini satar.
|
Herkes
çalışır, çoğunlukla da devlet
işletmelerinde. Ürettiklerinden “pay” adı altında ücret alırlar.
|
Küçük
üreticiler, memurlar, meslek sahipleri
İki
sınıf arasında yer alır. “Orta sınıf”…
|
Memurlar,
küçük aile işletmeleri vardır. Tüketim mallarının özel mülkiyeti serbesttir.
|
Kapitalist
ekonominin itici gücü kar ede etmektir, bu amaçla rekabet ederler.
|
Bilinen
anlamıyla kar ve rekabet yoktur. (?)
|
Hükümetlerin
yapabileceği esas hizmet sermaye sınıfının önünü açmak, böyle bir sınıf yoksa
yaratmaktır.
|
Sistem
merkezi beş yıllık planlarla yönetilir. Planların hedefi tüm ülkenin
sanayileşmesi ve yüksek teknolojiye ulaşılmasıdır.
|
Kapitalist
sistem 19.yüzyılın sonuna doğru ortaya çıkmaya başlayan tekeller aracılığıyla
dünyanın her tarafına nüfuz etmiş, oraları dönüştürmüştür (şimdi, çok uluslu
şirketler).
|
II.Dünya
Savaşı’nın ardından Doğu Avrupa ülkelerinde Sovyet modeli yerleşmiş
böylelikle “Doğu Bloku” ortaya çıkmıştır. Bu durum ileride “Soğuk Savaş”
denilen dönemin başlamasına neden olacaktır.
|
Sağlık,
eğitim gibi halkın çoğunluğunu ilgilendiren hizmetler hem özel girişimciler
hem de devlet eliyle yapılmaktadır. Sosyal Devlet anlayışı 19.yüzyıl sonunda
çalışan sınıfın talep ve mücadeleleriyle ortaya çıkmış ve insan hakları
belgelerinde de onaylanmıştır. Uygulama açısından her ülkede durum farklıdır.
|
Sağlık
ve eğitim parasızdır. Eğitim merkezi bir planlama ile yürütülür. Eğitimde tek
örnek model vardır. Ağırlık teknik ve meslek eğitimindedir. Güzel sanatlar,
spor eğitimini (vb.) sosyalist
devlet planlar ve yürütür.
|
Sadece
ekonomik bir sistem değildir. Kendi yarattığı felsefesi, değerler sistemi ve
önerdiği bir yaşam biçimi vardır.
|
Sadece
ekonomik bir sistem değildir. Kendi yarattığı felsefesi, değerler sistemi ve
önerdiği bir yaşam biçimi vardır.
|
Kitle
iletişim araçlarının sahibi çoğunlukla özel kişilerdir. Bilimsel, kültürel
çalışmalar hem özel kurumlar hem de devlet kurumları tarafından yapılır.
|
Kitle
iletişim araçlarının sahibi devlettir. Bilimsel ve kültürel çalışmalar devlet
kurumlarında ve öncülüğünde yapılır. Kültür ve sanat politikası olarak uzun
bir dönem “Sosyalist Gerçekçilik” egemen olmuştur.
|
Kaynak: 20.Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi için Öğretmen Kitabı, "Ekim Devrimi" içinde, Tarih Vakfı Yayınları, Ekim 2007, s. 98
NOT: Bu çalışmayı; 20 yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi kaynak kitabına ek olarak yazılan Öğretmen Kılavuz Kitabı için hazırlamıştım. Bu kılavuzdaki yazılarımı, kullanmayı kolaylaştırmak amacıyla uygun parçalara bölerek ve biraz da bağımsızlaştırarak bloguma aldım.
*Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder