13 Eylül 2017

Arşiv Fotoğraflarının Analiz Edilmesi İçin Sorular

Dilara Kahyaoğlu
2007

(Sınıf çalışması/bireysel çalışma) Öncelikle, öğrenciler; çalışmaya konu olan fotoğrafı (s. 88) gözlemler. (İkili çalışma) Daha sonra örnekte bulunan kriterlerle fotoğraf analiz edilir (bu soruları daha önce de yayımlamıştım).

İkinci adım olarak;  sayfa 89’da bulunan “fotoğrafın popüler kullanımı” metnini bir kişi (öğretmen?) yüksek sesle okur*.  Böylece öğrenciler; kendi yaptıkları çalışmayla Berger'in analizini karşılaştırıp, değerlendirme imkanı bulurlar.

Bu çalışmaların arkasında sınıf tartışması yapılır. 


 I. AŞAMA
Tam olarak ne görüyorsanız  onu betimleyin. Baktığınız şeyle ilgili tahminde bulunmaya çalışmayın. Araştırma yapmanız gerektiyse sadece o sonuçları belirtiniz (bu aşamada).
                       
*Bu fotoğrafta neler oluyor? Ne görüyorsunuz?

*İnsanlar ya da nesneler kim? Ne? Yorum yapma, ne görüyorsan onu söyle/yaz.

*Bu fotoğraf kabaca ne zaman çekilmiş olabilir? İpucu nedir? 

*Yılın hangi dönemi? İpucu nedir?

*Bu doğal bir resim mi? Yoksa özellikle mi poz verilmiş? Nereden anladınız?

*Fotoğrafın türü  ne?  Ne fotoğrafı? Sanat, reklam, haber, propaganda… Gerekçeniz nedir?

*Fotoğrafı çeken kim? Belli mi? Belliyse hakkında ne biliyoruz? Sadece araştırma sonuçlarını ifade ediniz. Bulamadıysanız, bilmiyorum, belli değil, demeniz yeterlidir. Bu da bir sonuçtur. 

*Bu fotoğrafa ilişkin vardığınız sonuçları kontrol etmenize yaracak başka tarihsel  kaynaklar neler olabilir? İsimlerini yazınız.

*Bu fotoğraftaki sahnenin ima ettiği olaylar hakkında önceden neler biliyordunuz? Yine sadece bilgiye başvurun, yorum yapmayın. 

II. AŞAMA 
Bu bölümde, kendi düşünce ve duygularımızı dile getiriyoruz.

*Fotoğraf sizde ne tür duyguların oluşmasına yol açtı? Neden?

*Fotoğraf size neler düşündürdü? Neden?


*Bu fotoğraf cevabını bulmak isteyeceğiniz başka soruları gündeme getirdi mi? Neden/nasıl? Neler?
........................

*Sorular;  Robert Stradling'in "20. Yüzyıl Avrupa Tarihi Nasıl Öğretilmeli" kitabının ilgili bölümünden yararlanılarak hazırlanmıştır.  
*Görsel: 20 yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi kitabından taranmıştır. s. 88

20.yy Dünya ve Türkiye Tarihi, s. 89
























Kaynak: 20.Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi için Öğretmen Kitabı, "Ekim Devrimi" içinde, Tarih Vakfı Yayınları, Ekim 2007, s.89-90

NOT: Bu çalışmayı; 20 yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi kaynak kitabına ek olarak yazılan Öğretmen Kılavuz Kitabı için hazırlamıştım. Bu kılavuzdaki yazılarımı, kullanmayı kolaylaştırmak amacıyla uygun parçalara bölerek ve biraz da bağımsızlaştırarak bloguma aldım.


*Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz.

Hiç yorum yok: