Dilara Kahyaoğlu
2007
2007
I. Adım
Kavram çalışması
Burada
çözümlenmesi gereken temel soru şudur?
*Osmanlı İmparatorluğu neden çözüldü?
Çalışma
için seçilecek zıt ve kilit kavramlar şunlar olabilir.
Modernleşme X Geleneksel yapı
Ulus-devlet, ulusçuluk X Çok
uluslu İmparatorluk
Sanayileşme X Tarım
Yukarıda
geçen kavramların tanımlarının ana metinden ve başvuru kaynaklarından
yararlanarak yapılması istenir (bunlar daha önceden üzerinde çalışılan kavramlar,
bu çalışma; ihtiyaç varsa yapılır).
II. Adım (Grup çalışması)
Modern dünya ile geleneksel
dünyanın karşılaştırmalı analizi
Aşağıdaki
tabloda yer alan sorular yanıtlanır. Konu başlıkları önceden verilirse
öğrenciler üzerinde düşünme ve araştırma fırsatı bulurlar. Önce tablonun ilk
iki sütununu daha sonra da bu iki sütunda ürettiklerine bakarak; “Osmanlı’da neler oldu, ne değişti, ne değişmedi?” sorusunu
yanıtlarlar (aşağıdaki örnek).
OSMANLI
Geleneksel Dünyayı neler temsil eder?
Örnekler, simgeler vb.
|
BATI
“Modern” Dünyayı neler temsil eder? Örnekler, simgeler vb.
|
İKİSİ
BİR ARADA
Osmanlı’da iki dünyayı da neler temsil eder?
Yeniler, kalanlar, değişenler, direnenler:
BİR ARADA
Örnekler, simgeler,
uygulamalar vb.
|
Dikkat: Aşağıdaki çizelge sadece bir
örnektir. Çizelgenin -belki birkaç örnekle birlikte- boş verilmesi gerekir.
Bunlar benim ilk anda aklıma gelenler, kendimce
gerekçelerim de var elbette. Ama
öğrencilerin hazırladıklarının kendilerine özgü olması, kendi birikimlerini,
yaklaşımlarını yansıtması beklenir.
Diğer
önemli nokta da, geleneksel olanla modern olanı temsil eden şeyleri simetrik
olmayan bir biçimde yazdım (üçüncü sütun)“Neydi, ne
oldu, ne neye dönüştü” çalışması ayrı bir etkinliktir. İstenirse
öyle bir çalışma da planlanabilir.
Sonuçlar
üzerinden tartışma yapılır.
Bu
çalışmadan sonra Osmanlı İmparatorluğu
neden çözüldü? Konusunda bir yazılı anlatım çalışması yapılabilir, isteyenlerin yazıları okunur, paylaşım
ve tartışma yapılır.
Kaynak: 20.Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi için Öğretmen Kitabı,"Osmanlı İmparatorluğunun Son Yüzyılı" içinde, Tarih Vakfı Yayınları,
Ekim 2007, s. 69-71
NOT: Bu çalışmayı; 20 yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi kaynak kitabına ek olarak yazılan Öğretmen Kılavuz Kitabı için hazırlamıştım. Bu kılavuzdaki yazılarımı, kullanmayı kolaylaştırmak amacıyla uygun parçalara bölerek ve biraz da bağımsızlaştırarak bloguma aldım.
*Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder