Dilara Kahyaoğlu
2007
(Bireysel çalışma) “I.Dünya Savaşı’nın topyekûn bir savaş ve
yıkım olduğunu kanıtlayacak olgular/veriler nelerdir? Ana metinden ve araştırmalarınızdan yararlanarak
bir çizelge hazırlayınız.” yönergesi ile bir çalışma yapmaları istenir.
Öğrencilerin hazırlık yapması, veri
toplaması için bu araştırma sorusu daha
önceden verilmelidir. Çalışmanın tamamını evde de yapabilirler.
Örnekte, kitaptan da
yararlanılarak bulunan bazı yanıt örnekleri ve araştırılması gereken sorular
birlikte verilmiştir. Çizelge, yazı yazılacak
boşluklar yaratılarak bu haliyle
de öğrencilere verilebilir. Veya sadece araştırılması gereken alanlar
belirtilir: Coğrafya, ekonomi, askeri
nüfus, teknoloji… Bütün boşlukları
onlar doldurur, bildikleri yanıtları ve akıllarına gelen araştırma/soruşturma
sorularını yazarlar (örnek).
Sorular ve araştırma alanları daha
da çoğaltılabilir. I.Dünya Savaşı ile ilgili sayısal veriler sunan bir çok
kaynak vardır ama sorulardan bir kısmının yanıtını bulmak zor olabilir.
Burada önemli olan o soruların
sorulmasıdır, bazı sorular ise kendi
yanıtlarını içlerinde taşırlar, en azından sezdirirler. Örneğin “parçalanmış
yüzler” sorusu, neredeyse yanıtını kendi üstünde taşıyor. Merak edenler daha ayrıntılı çalışmalara
girecek hatta bunu arkadaşlarıyla paylaşacaktır.
Böyle bir çalışmanın ardından
“Birinci Dünya Savaşı neden Pirüs Zaferi olarak nitelendirilmiştir?”
tartışması yapılabilir.
Kaynak: 20.Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi için Öğretmen Kitabı, "Birinci Dünya Savaşı" içinde, Tarih Vakfı Yayınları,
Ekim 2007, s. 83-84
NOT: Bu çalışmayı; 20 yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi kaynak kitabına ek olarak yazılan Öğretmen Kılavuz Kitabı için hazırlamıştım. Bu kılavuzdaki yazılarımı, kullanmayı kolaylaştırmak amacıyla uygun parçalara bölerek ve biraz da bağımsızlaştırarak bloguma aldım.
*Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder