Dilara Kahyaoğlu
2007
(Bireysel Çalışma) “Sayfa 44’ten 53’e kadar olan bölümdeki bütün malzemeleri kullanarak “20.yüzyıl başında Batı-Doğu ilişkileri” konusunda bir yazı yazacaksınız. Yöntem olarak yazılı anlatım biçimini kullanmanız gerekiyor. Bu tür yazılar için araştırma gerekir ama burada temel kural: öncelikle kitaptaki kaynakları kullanmanız ve söz konusu olan kaynaklara gönderme yapmanızdır. Bütün bunlar bundan önceki bölümlerden veya birikiminizden yararlanamayacağınız anlamına gelmemelidir. Kaynaklara gönderme yaparken (1’den 12’ye kadar sıraladığımız kaynaklar) isterseniz sadece numarayı belirtebilir ya da kaynağın adını dip not olarak gösterebilirsiniz. Bu konuda grup çalışmalarında yaptığınız çizelgelerden yararlanınız.” yönergesi verilerek çalışma başlatılır (bkz. yöntem-teknik). Yazılar okunur, tartışma ve geri bildirim yapılır.
Bu çalışma aynı zamanda bu bölümdeki bütün birikimin toparlanacağı son bir çalışma olarak düşünülebilir.
yöntem-teknik
kaynakların “zihin
haritası” ile analizi ve deneme yazma
1. Öncelikle
kaynakların örnekte olduğu gibi (veya benzer şekilde) analiz edilmesi,
gerektiğinde çizelge olarak hazırlanması gerekir. (bkz. https://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2017/09/secilmis-olgu-ve-kavramlarn-iliskisini.html )
2.Kitapta
yer alan kavram, olgu ve isimler ilişkilendirilerek çizelge üzerinde
gösterilir. Neler öne çıkıyor? Vurgu noktaları nereleri? (yukarıdaki linkte verilen örnek)
3. Aynı
çizelge içine (?) ana metinde yer alan
olgular ve kavramların hangi belgelerle desteklendiğini belirten notlar konur. Bunun
saptanması aslında vurgunun nerede olduğunu da gösterecektir (aynı örnek).
4. Bütün
bunlara dayanılarak bir yazı planı hazırlanır.
5. Yazı
yazma biçimlerinden hangisinin kullanılacağına karar verilir.
Betimlemeyici,
yorumlamayıcı, ikna edici veya öyküleyici bir biçim seçilebilir. Öyküleme
biçimini her temada kullanmak zor olabilir.
Bunlar
kısaca şöyle açıklanabilir:
Betimleyici… Açıklamalar,
ayrıntılar, “tarafsız” ifadeler,
Neyi açıklamak istiyorum? Çıkış noktam
ne? Hareket edeceğim temel fikir
veya
soru ne olmalı? Hangi kaynaklar açıklamamı kolaylaştırır, gerekli ayrıntıları
aktarmama yardımcı olur? (aşağıdaki plan örneğine bkz.)
Yorumlayıcı…
Ele alınan bir konu, bir sorun vardır. Onunla ilgili duygular ve düşünceler
belirtilir. Belgeler, düşünceler, durum vb. yorumlanırken kanıt kullanılır.
İkna
edici… Yazanın bir tezi vardır onu savunur, destekleyici kanıtlarını
sıralar. Okuyanı, görüşünün doğru olduğu
konusunda ikna etmeye çalışır.
7.
Öğrenci, “Planım hangi kaynakları
kullanmamı gerektiriyor?” konusunda
da karar vermelidir.
Kaynak: 20.Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi için Öğretmen Kitabı, "20 yüzyılın Şafağı" içinde, Tarih Vakfı Yayınları, Ekim 2007, s.61-62
NOT: Bu çalışmayı; 20 yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi kaynak kitabına ek olarak yazılan Öğretmen Kılavuz Kitabı için hazırlamıştım. Bu kılavuzdaki yazılarımı, kullanmayı kolaylaştırmak amacıyla uygun parçalara bölerek ve biraz da bağımsızlaştırarak bloguma aldım.
*Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder