Dilara Kahyaoğlu
2007
I. Adım (ev çalışması)
Açıklamalı kronoloji
hazırlanması
Sayfa 35-39 arasındaki ana
metin kullanılarak [burada kullanılan örnek budur, farklı metinlerle de aynı çalışma yapılabilir elbette] açıklamalı kronoloji çalışması yapılır. Bu çalışma ana
metindeki bilgilerin kavranılmasına dönük giriş niteliğinde bir etkinlik olarak
düşünülmelidir.
II. Adım (küçük grup çalışması)
Kavram çalışması
1: “…” nedir?
Batılılaşma,
modernleşme, liberalizm, sosyal-devlet,
milli iktisat,
kavramlarından her biri bir gruba verilir; öğrenciler birikimlerini kullanarak
ve 35-39 arasında yer alan ana metinden
yaralanarak aşağıdaki çalışmaları yaparlar.
örneğin:
“ Batılılaşma deyince aklıma gelenler …” sorusunu düşünerek aklınıza
gelenleri zihin haritası tekniğini kullanarak gösterin.” Yönergesi verilir.
Diğer kavramlar için de aynı
beklenti geçerlidir. Her grup farklı bir kavram üzerinde çalışır.
Çalışma sonunda örnekte olduğu gibi
bir model ortaya çıkabilir. Aşağıdaki örnek sadece “batılılaşma” ile ilgili
olarak hazırlanmıştır.
Yukarıdakiler sadece örnek olsun diye yazılmıştır. Yazılanlar tartışmalı konular olabilir, önemli olan sınıfta bunları tartışmaktır.
Çalışmalar başka gruplarla el
değiştirir. Her grup, bir başka grubun çalışmasını inceler ve post-itler
kullanarak görüşlerini ve grup üyelerinin isimlerini yazıp, çalışmanın üzerine
yapıştırırlar. Bunlar panoya asılır.
IV. Adım (Grup çalışması)
Kavram Çalışması
2: “…” değildir
Aynı kavramlar kullanılır fakat
her bir grup daha önce çalışmadığı bir kavramı çalışır. Bu sefer kavramın ne olmadığını örneklerle açıklamaya çalışırlar
Çalışmalar başka gruplarla el
değişir. Her grup bir başka grubun çalışmasını inceler ve post-itler kullanarak
görüşlerini ve grup üyelerinin isimlerini yazıp, çalışmanın üzerine
yapıştırırlar. Çalışmaların bütün grupları dolaşması bitince bunlar panoya
asılır.
Bu çalışmaların arkasından
sınıfta paylaşım ve tartışma yapılır.
Kaynak: 20.Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi için Öğretmen Kitabı, "Batı'nın Dönüşümü" içinde, Tarih Vakfı Yayınları, Ekim 2007, s.49-50
NOT: Bu çalışmayı; 20. YÜZYIL DÜNYA VE TÜRKİYE TARİHİ kaynak kitabına ek olarak yazılan Öğretmen Kılavuz Kitabı için hazırlamıştım. Bu kılavuzdaki yazılarımı, kullanmayı kolaylaştırmak amacıyla uygun parçalara bölerek ve biraz da bağımsızlaştırarak bloguma aldım.
*Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder