24 Ağustos 2017

Nedenler ve Sonuçlar İlişkisinin Balık Kılçığı Tekniğiyle Analizi

Dilara Kahyaoğlu
2007

I. Adım (öğretmen sunumu)
Nedir?

Balık kılçığı tekniğinden yararlanarak neden-sonuç ilişkilerinin nasıl gösterildiği örneklerle gösterilir (bkz. yöntem-teknik ve nedir?).

Nedir?
tarihte neden ve sonuç ilişkisi

“Günlük yaşamda olsun, tarihsel süreç içinde olsun, hiçbir önemli olay tek bir  nedenin sonucu olamaz. Değişik düzeylerde bir çok nedenin bulunması olasıdır ve araştırmacı, kendisine önemli görünen nedenleri rastlantısal ve önemsiz nedenlerden ayırt etmelidir.”
(E.H.Carr, Tarih yazımında nesnellik ve yanlılık, imge, 1992 )

yöntem-teknik

 neden-sonuç ilişkilerinin “balık kılçığı” tekniği ile analiz edilmesi

Ortaya,  neden ve sonuçları açısından incelenen olgu, “tema” veya genellemenin ismi yazılır. Onun iki yanında “nedenler” ve “sonuçlar” havuzu vardır. Birbiriyle bağlantılı birçok neden ve sonuç o havuzu doldurmaktadır.
         
Bir olayın tek bir nedeni, tek bir sonucu yoktur. Her şey birbirini etkilemektedir. Nedenler hem nedendir hem de birer sonuç. Burada amaç, nedenleri ve sonuçları analiz ederken kolaylık sağlamak, her bir durumu birbirinden ayırmak ve bunu görsel bir tasarım ile görmek, göstermektir. Yukarıdaki örnek basit bir şemadır daha da geliştirilebilir.

Sonuç olarak: Bunun bir kurgu, görsel bir tasarım, gerçekliğin yaratılmış bir parçası olduğunu unutmamak ve bunu da açıkça söylemek gerekir. Yoksa tarihi bir olay üzerinde neden- sonuç ilişkilerini kurmak bu kadar basit değildir. Burada öğrenci veya öğretmen, kendi birikimine, bakış açısına, yaklaşımına göre seçme yapar.  Bu tür çalışmalarda öğrencilerin neyi  “neden”; neyi “sonuç” olarak seçtikleri ve neden ve sonuç bağlantısını nasıl oluşturdukları önemlidir. İşte böyle bir çalışmanın sonucunda bunlar açığa çıkabilir, bu da yeni tartışma olanakları yaratır.


II. Adım (İkili çalışma)

19. yüzyıldaki uluslararası rekabetin nedenleri ve  sonuçlarının
“balık kılçığı” tekniğiyle incelenmesi

Yukarıdaki yarım örnek öğrencilere dağıtılır veya tahtaya yapılır. Öğrencilerin tamamlaması veya tamamen değiştirip yeni bir şey yapması istenir.
          “Örnekte gördüğünüz gibi 19. yüzyılda ortaya çıkan uluslararası rekabetin birbiriyle bağlantılı bir çok nedeni ve yine birbiriyle bağlantılı bir çok sonucu var. Ana metni kullanarak ve bundan önceki konuları da dikkate alarak ilişkiler zincirini tamamlamanızı istiyorum” yönergesi verilerek çalışma başlatılır.
Çalışmalar bitince örnekler üzerinden tartışma yapılır. Bir grubun yaptığı çalışma seçilir ve tahtaya aynen geçirilir. Onun üzerinden tartışma yürütülür. Neleri yanlış buluyoruz? Neden? Onların yerine ne öneriyoruz? Neden? Neler eksik? Nelerin yerini değiştirelim? Veya  bambaşka alternatif öneriler neler? … 


Kaynak: 20.Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi için Öğretmen Kitabı, "Batı'nın Dönüşümü" içinde, Tarih Vakfı Yayınları, Ekim 2007, s.50-51

NOT: Bu çalışmayı; 20. YÜZYIL DÜNYA VE TÜRKİYE TARİHİ  kaynak kitabına ek olarak yazılan Öğretmen Kılavuz Kitabı için hazırlamıştım. Bu kılavuzdaki yazılarımı, kullanmayı kolaylaştırmak amacıyla uygun parçalara bölerek ve biraz da bağımsızlaştırarak bloguma aldım.



*Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz. 

Hiç yorum yok: