10 Ağustos 2017

Dönüşüm-Değişim Çizelgesiyle Bir Metnin/Durumun Analizi

Dilara Kahyaoğlu
2007
Çalışmanın Aşamaları

I. Adım (ev çalışması)
Okuma ve sözlük çalışması

Kaynak kitaptaki, Sayfa 15-19* arasındaki bölüm okunmak üzere ev çalışması olarak  verilir. Ayrıca aşağıdaki örnek çizelgede yer alan kavramlarla ilgili önceden sözlük çalışması yapılmasının çok faydası olacaktır.



II. Adım (küçük grup çalışması)
Ne? Neydi? Ne oldu? Çizelgesi

“Sizlere dağıtılan çizelgedeki (örnek 1) boşlukları metinden yararlanarak tamamlamaya çalışacaksınız. 19. yüzyıla gelindiğinde sözü edilen konularda ne tür değişimler olmuştur? Eskiden neymiş, 19 yüzyılda nasıl bir dönüşüm yaşanmış? Yani Neydi? Ne oldu? tablosu hazırlayacaksınız. Tabloda yer alan örnekleri inceleyerek işe başlayabilirsiniz.” yönergesi verilir.

 Bu çalışmanın tamamlanmasından sonra sınıf tartışması yapılır.

Daha sonraki çizelge tamamen boş olarak verilebilir. Ama ilk çalışmada birkaç örnek görmeleri yararlı olacaktır.


19.yüzyılda değişimler, dönüşümler…

ne?
neydi?
ne oldu?
kapitalizm

Zanaat ölçeğinde mal üretimi yapılır, kâr amacıyla piyasada satılır.
Fabrika ölçeğinde mal üretimi yapılır. Kâr amacıyla “Pazar”da satılır. Emek satılır ve satın alınır.
makineler

Yeni ve gelişkin makineler fabrikalarda kullanılır. Seri ve hızlı üretim yapar.

üretici







üretim








sömürgecilik








kölecilik







sömürge
Avrupa’nın ihtiyaç duyduğu şeker, baharat, köle vb., ihtiyaçlar karşılanır.





pazar







mal



Pazar için kitlesel olarak üretilir.



taşımacılık











*Kaynak kitaptan 15-19








Bu çalışma; 20. Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi, "Sanayi Devrimi" İçindedir.

NOT: Bu çalışmayı; 20. YÜZYIL DÜNYA VE TÜRKİYE TARİHİ  kaynak kitabına ek olarak yazılan Öğretmen Kılavuz Kitabı için hazırlamıştım. Bu kılavuzdaki yazılarımı, kullanmayı kolaylaştırmak amacıyla uygun parçalara bölerek ve biraz da bağımsızlaştırarak bloguma aldım.


*Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz.

Hiç yorum yok: