Dilara Kahyaoğlu
2007
I. Adım (ev çalışması)
Okuma ve sözlük
çalışması
Kaynak kitaptaki, Sayfa 15-19* arasındaki bölüm
okunmak üzere ev çalışması olarak
verilir. Ayrıca aşağıdaki örnek çizelgede yer alan kavramlarla ilgili önceden sözlük
çalışması yapılmasının çok faydası olacaktır.
II. Adım (küçük grup çalışması)
Ne? Neydi? Ne
oldu? Çizelgesi
“Sizlere dağıtılan çizelgedeki (örnek 1)
boşlukları metinden yararlanarak tamamlamaya çalışacaksınız. 19. yüzyıla
gelindiğinde sözü edilen konularda ne tür değişimler olmuştur? Eskiden neymiş,
19 yüzyılda nasıl bir dönüşüm yaşanmış? Yani Neydi? Ne oldu? tablosu hazırlayacaksınız. Tabloda yer alan
örnekleri inceleyerek işe başlayabilirsiniz.” yönergesi verilir.
Bu çalışmanın tamamlanmasından sonra sınıf
tartışması yapılır.
Daha sonraki çizelge tamamen boş olarak verilebilir. Ama ilk çalışmada birkaç örnek görmeleri yararlı olacaktır.
Daha sonraki çizelge tamamen boş olarak verilebilir. Ama ilk çalışmada birkaç örnek görmeleri yararlı olacaktır.
19.yüzyılda değişimler,
dönüşümler…
ne?
|
neydi?
|
ne
oldu?
|
kapitalizm
|
Zanaat
ölçeğinde mal üretimi yapılır, kâr amacıyla piyasada satılır.
|
Fabrika
ölçeğinde mal üretimi yapılır. Kâr amacıyla “Pazar”da satılır. Emek satılır
ve satın alınır.
|
makineler
|
Yeni
ve gelişkin makineler fabrikalarda kullanılır. Seri ve hızlı üretim yapar.
|
|
üretici
|
||
üretim
|
||
sömürgecilik
|
||
kölecilik
|
||
sömürge
|
Avrupa’nın
ihtiyaç duyduğu şeker, baharat, köle vb., ihtiyaçlar karşılanır.
|
|
pazar
|
||
mal
|
Pazar
için kitlesel olarak üretilir.
|
|
taşımacılık
|
*Kaynak kitaptan 15-19
Bu çalışma; 20. Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi, "Sanayi Devrimi" İçindedir.
*Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder