17 Ağustos 2017

Görsel Materyallerle Gözlem ve Saptama Çalışması Yapmak

Dilara Kahyaoğlu
2007


(sınıf çalışması) Öğrencilere kitapta yer alan malzemelerle ilişki kurmaları, ana metinle ilişkilendirmeleri vb. açısından şu tip sorular sorulabilir.

örnek sorular

1. Resimleri inceleyiniz, bu resimler bu bölümlerde ne arıyor?
          -inceleme süresi verilmeli…

2. Bu resimlere siz bir isim vermek isteseydiniz, hangi isimleri verirdiniz? Neden?
          -süre verilmeli…

3. Kristal Saray için, “dönemin ruhunu yansıtıyordu” deniyor. Bu yapı için, neden böyle bir niteleme yapılmış olabilir.

4. Resimler arasında üçüncü zümreyi temsil eden kişiler var mı? Gözlemleyiniz.
          -Bu arada “üçüncü zümre” (s:11) parçasının sessizce okunması sağlanabilir.

5. Kraliçe Victoria, kadındı ama kadın haklarına karşıydı.  Neden Olabilir? Düşüncelerinizi görselin yanına yazınız.
vb.

Aşağıdaki görseller, ilgili kaynaktan seçilerek, örnek olarak verilmiştir.
Resim No 1


2


3

4

5

6

7

8


sonlandırma çalışması
Konuyla ilgili (burada Sanayi Devrimi) örnekleri belirtilen çalışmalar bittikten sonra aşağıdaki etkinlik bir değerlendirme/sentez çalışması olarak yapılabilir.)

Zihin Haritası Tekniğiyle İlk İki Bölümün Birlikte Değerlendirilmesi

(bireysel çalışma, ev çalışması da olabilir)
         
“Zaman makinesine binip 19.yüzyılın sonuna gittiniz. Yer: Londra. Tarih 1899. Neler gördünüz, neler yaşadınız, size neler anlattılar, neler olmuş, oluyor? Londra nasıl bir yer: Siyaset, sosyal ve kültürel hayat, ekonomik hayat? vb. Bunları; çalışmalarımızda kullandığımız, kaynaklarda yer alan olguları, kavramları, özel isimleri düşünerek ve kullanarak bir zihin haritası ile göstermeye çalışacaksınız. Deneyin…”
Çalışmalar toparlanır. Birkaç örnek üzerinden geri bildirimde bulunulur.

Bu etkinliğin zihin haritası tekniğiyle yapılması şart değildir. Başka teknik ve yöntemler kullanılabilir.

bitiş/başlangıç Sorusu
Siyasi ve ekonomik dünyadaki bu değişim ve dönüşüm toplumsal hayatı nasıl etkilemiş olabilir?  


Kaynak: 20.Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi için Öğretmen Kitabı, "Sanayi Devrimi" içinde, Tarih Vakfı Yayınları, Ekim 2007, s. 41

NOT: Bu çalışmayı; 20. YÜZYIL DÜNYA VE TÜRKİYE TARİHİ  kaynak kitabına ek olarak yazılan Öğretmen Kılavuz Kitabı için hazırlamıştım. Bu kılavuzdaki yazılarımı, kullanmayı kolaylaştırmak amacıyla uygun parçalara bölerek ve biraz da bağımsızlaştırarak bloguma aldım.


*Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz. 

Hiç yorum yok: