Dilara Kahyaoğlu
2007
(Bireysel çalışma) “Sayfa 44’te (kaynak kitap) bulunan fotoğrafı birkaç dakika boyunca
dikkatle ve sessizce inceleyiniz. Daha sonra sizlere vereceğim soruları
kullanarak analiz çalışması yapacaksınız” yönergesi verilir. Çalışma bitiminde paylaşım yapılır (örnek).
Oyuncak silahlı Japon okul öğrencileri |
*Örnek Sorular:
BULGU OLARAK BİR FOTOĞRAFI
ANALİZ ETMEK
(arşiv fotoğrafları)
(arşiv fotoğrafları)
I. AŞAMA
Tam olarak ne görüyorsanız onu
betimleyin. Baktığınız şeyle ilgili tahminde bulunmaya çalışmayın. Araştırma yapmanız gerektiyse sadece o sonuçları belirtiniz (bu aşamada).
*Bu fotoğrafta neler oluyor? Ne görüyorsunuz?
*İnsanlar ya da nesneler kim? Ne? Yorum yapma, ne görüyorsan onu söyle/yaz.
*Bu fotoğraf kabaca ne zaman çekilmiş olabilir? İpucu nedir?
*Yılın hangi dönemi? İpucu nedir?
*Bu doğal bir resim mi? Yoksa özellikle mi poz
verilmiş? Nereden anladınız?
*Fotoğrafın türü
ne? Ne fotoğrafı? Sanat, reklam,
haber, propaganda… Gerekçeniz nedir?
*Fotoğrafı çeken kim? Belli mi? Belliyse hakkında
ne biliyoruz? Sadece araştırma sonuçlarını ifade ediniz. Bulamadıysanız, bilmiyorum, belli değil, demeniz yeterlidir. Bu da bir sonuçtur.
*Bu fotoğrafa ilişkin vardığınız sonuçları kontrol
etmenize yaracak başka tarihsel
kaynaklar neler olabilir? İsimlerini yazınız.
*Bu fotoğraftaki sahnenin ima ettiği olaylar
hakkında önceden neler biliyordunuz? Yine sadece bilgiye başvurun, yorum yapmayın.
II. AŞAMA
Bu bölümde, kendi düşünce ve duygularımızı dile getiriyoruz.
*Fotoğraf sizde ne tür duyguların oluşmasına yol
açtı? Neden?
*Fotoğraf size neler düşündürdü? Neden?
*Bu fotoğraf cevabını bulmak isteyeceğiniz başka
soruları gündeme getirdi mi? Neden/nasıl? Neler?
........................
........................
*Sorular; Robert Stradling'in "20. Yüzyıl Avrupa Tarihi Nasıl Öğretilmeli" kitabının ilgili bölümünden yararlanılarak hazırlanmıştır.
*Görsel: 20 yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi kitabından taranmıştır.
Kaynak: 20.Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi için Öğretmen Kitabı, "20 yüzyılın Şafağı" içinde, Tarih Vakfı Yayınları, Ekim 2007, s.55
NOT: Bu çalışmayı; 20 yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi kaynak kitabına ek olarak yazılan Öğretmen Kılavuz Kitabı için hazırlamıştım. Bu kılavuzdaki yazılarımı, kullanmayı kolaylaştırmak amacıyla uygun parçalara bölerek ve biraz da bağımsızlaştırarak bloguma aldım.
*Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder