Dilara Kahyaoğlu
2007
I. Adım (sınıf çalışması)
“insanlar-
mekanlar- ilişkiler haritası” nedir?
Örnek
1’de Abdurrahman Sarıpınar isimli,
günümüzde yaşayan bir köylünün gündelik yaşamına dair ipuçlarını barındıran bir
öykü var… Bu anlatıdaki ipuçlarından yararlanarak “insanlar- mekanlar- ilişkiler haritası”
hazırlanmıştır (örnek 2).
Yöntem
öğretme çalışması şu şekilde yapılabilir.
*Öykü okunmaz. Sadece harita (örnek 2) dağıtılır
ve öğrencilere sorular sorarak yorum yapmaları istenir:
*Abdurrahman Ağa nasıl yaşar?
Bir günü, bir haftası, bir ayı nasıl geçer?
*En çok ve en az ilişkide
bulunduğu mekanlar neresidir? Onun için olmazsa olmaz mekan neresidir. Neden?
*Eviyle ilişkisi nasıldır?
*Şehre ne için gelip gidiyor olabilir?
*Abdurrahman Ağa yerine
karısının hayatını böyle bir haritaya dönüştürseydiniz tasarımını nasıl
yapardınız?
Daha sonra öykü
okunur. Öğrenciler
verdikleri yanıtlarla öyküden edindikleri
verileri ve izlenimlerini
karşılaştırır. Öğretmen tekrar sorar
*Şimdi ne düşünüyorsunuz?
insanlar- mekanlar- ilişkiler
haritası
Çalışmaya uygun bir öykü hazırlanır.
Bu öykü öğretmen tarafından hayali bir şekilde yaratılabileceği gibi gerçek bir
öykü, roman, şiir veya anıdan (vb.) yola çıkılarak da hazırlanabilir. Bu tip
öyküleri öğrenciler de yaratabilir.
Olay gerçek bir yerde cereyan edecekse
(örneğin 19. yüzyıl Londra’sı) o zaman o döneme ait epey bilgi toplamak gerekir. Bunlar dönemi
yansıtan şehir planları, haritalar, o
döneme ait fotoğraflar, gezi yazıları,
anı yazıları vb. olabilir. Bunlardan yararlanarak dönemi daha iyi, belki daha
doğru yansıtan öyküler hazırlanabilir.
Harita elde de çizilebilir. Her gün en az bir kere uğranılan yere bir
işaret konur ve oklarla gidiş geliş yönleri belli edilir.
Haritada neden bir aylık süre dikkate
alınmaktadır? Çünkü yoğunluğu net görebilmek için. Bu çalışma bir günlük bir
süreyi kapsayamazdı çünkü haftada bir, iki haftada bir yapılan işler, gidilen yerler
vardır. Öykü uygunsa, amacına ulaşacaksa sadece bir günlük veya bir haftalık da
yapılabilir.
sınıflarda
çalışma birkaç şekilde yapılabilir
*öykü
verilir, haritayı çizmeleri istenir
(tekniği biliyorlarsa yapabilirler).
*harita
verilir, yorum yapmaları beklenir, sonra öykü okunur, karşılaştırma yaparlar.
*harita
verilir, öykü verilmez, öyküyü haritadan yola çıkarak onlar yazar, bakalım
herkes aynı şeyleri mi yazacak?
*Haritanın
lejantı yoksa lejantını hazırlamaları istenir.
Yukarıdaki haritada sadece, mekanlar
ve insanlar arasındaki aylık ilişki gösterilmiştir. Haritada zaman eksiktir.
Örneğin Abdurrahman Ağa tarlada ne kadar zaman geçirir? Bir öğrenci bütün bir
gün boyunca okulun nerelerine uğrar, oralarda ne kadar zaman geçirir? Bir
kadın, evinin hangi bölümlerine kaç kere uğrar, oralarda ne kadar kalır? Bunlar
toplam olarak ne kadar tutar? Bu tür bir
çalışma da denenebilir.
Mekanları temsil eden geometrik
şekillerin boyutları neyi gösterir? Örneğin ev, tarla ve kahve büyüktür çünkü
oraları yoğun olarak kullanılmaktadır. Koyulan her işaret mekanların kapladığı
alan büyütmüş. Böylece doğal olarak
vurgu alıyorlar. Ama daha farklı da tasarlanabilir. Aynı şekilde oklar da
ilişkinin yoğunluğuna göre kalın veya ince gösterilmiştir.
Bu çalışma öğrencilerin gündelik
yaşantısına dönük de yapılabilir.
Öğrenciden
bir haftalık oto-gözlem raporu tutmaları istenir. Her gün ne yapıyor? Günde en
az bir kere nereye uğruyor? Öğrenciler bir haftanın sonunda tuttukları rapora
göre kendi haritalarını da yapabilirler.
Peki 19.yüzyılda bir çocuk nerelerde
yaşar ve oralarda ne kadar kalırdı?
II. Adım (Küçük grup çalışması/
bireysel çalışma)
19. yüzyılda bir işçi çocuğun
günlük yaşantısının çizgisel ifadesi
Önce
araştırma konusu verilir. Araştırması süresi bir hafta olabilir. Araştırma
sonunda bir öykü yaratıp, “insanlar-
mekanlar- ilişkiler haritası” oluştururlar.
“19.yüzyılda
bir işçi çocuğun günlük yaşantısı nasıldı? Araştırma yapın, bilgi toplayın, özellikle görsel
malzeme.. Bir mekan saptayın, İngiltere’de diyelim Londra ve Fransa’da ise
Paris… Burası gerçek bilgilerden yararlanılarak yaratılmış hayali bir yer de
olabilir.
Çalışmanın amacı
Öğrenci belli bir tarihsel
dönemi çalışırken (şu an için 19.yüzyılın toplumsal yaşamı) onun gerçekten
nasıl bir şey olduğunu tasarlayamayabilir. Belli bir yerde (örneğin Londra’da)
hangi mekanlar vardı? Buralarını hangi sosyal sınıfa ait insanlar kullanırdı? Hangi
sıklıkta? Veya böyle bir ayrım var mıydı? İnsanlar arası ilişki nasıldı?
Mekanların dağılımı nasıldı? vb.
Bu tip çalışmalarla bunların
hepsini bir harita üzerinde göstermek, görmek, analiz etmek, sonuçlar çıkarmak
mümkün ve zevklidir ama bu işin bir soyutlama olduğunu unutmayalım!
Bu
çalışmalar sürekli yapılır ve arada karşılaştırılırsa zaman içindeki dönüşüm
daha net anlaşılabilir.
Kaynak: 20.Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi için Öğretmen Kitabı, "Değişen Dünya Değişen Toplum" içinde, Tarih Vakfı Yayınları, Ekim 2007, s. 43-47
NOT: Bu çalışmayı; 20. YÜZYIL DÜNYA VE TÜRKİYE TARİHİ kaynak kitabına ek olarak yazılan Öğretmen Kılavuz Kitabı için hazırlamıştım. Bu kılavuzdaki yazılarımı, kullanmayı kolaylaştırmak amacıyla uygun parçalara bölerek ve biraz da bağımsızlaştırarak bloguma aldım.
*Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder