Dilara Kahyaoğlu
2007
Çalışmanın Aşamaları
I. Adım (Grup çalışması)
Evrensel
nedir, milli/ulusal nedir?
Örnekte yer alan etkinlik
yapılır. Amaç: evrensel ve milli kavramlarını karşılaştırmalı bir
şekilde örneklerle ilişkilendirmeye
çalışırken sorgulamak, üzerinde düşünmek, tartışmaktır. (örnek 1)
Tanım:
Milli
(ulusal):ulusa
ait, ulusa özgü olduğu düşünülen, varsayılan, kabul edilen.
Evrensel: Tüm insanlığı
ilgilendiren, dünya ölçüsünde, dünya çapında olduğu düşünülen, varsayılan,
kabul edilen.
yönlendirici
sorular
1.Yukarıdaki tanımlara göre;
çerçeve içinde yazılmış olan sözcüklerden evrensel
kavramıyla doğrudan ilgili olanları hangilerdir? (yeşille işaretleyin)
2. Milli kavramıyla doğrudan
ilgili olanları hangilerdir? (kırmızı ile işaretleyin)
(Veya
birisini nokta nokta, ötekisini aralıklı çizgilerle işaretleyin.)
3. Kolayca karar veremiyorsanız neden karar veremediğinizi düşünün.
Çok
mu genel yazılmışlar? Nasıl olsaydı daha kolay karar verirdiniz? Bunları işaretlemeyin
ama saptayıp bir kenara not edin.
4. Her ikisiyle de ilgili olduğunu
düşündüğünüz sözcükleri sarı renkle işaretleyin? (veya başka bir yol bulunuz).
Neden öyle düşündüğünüzü açıklayın.
5. Boş olan kutucukların bir
kısmını evrensel kavramıyla doğrudan
ilgili olduğunu düşündüğünüz sözcüklerle, bir kısmını da milli kavramıyla doğrudan ilgili olduğunu düşündüğünüz sözcüklerle
-yeşil ve kırmızı kalemle- doldurun. Neden öyle düşündüğünüzü açıklayın.”
II. adım (Sınıf tartışması)
Yönlendirici sorularla
çalışmaların değerlendirilmesi
Grup sunumlarının ardından
yönlendirici sorular kullanılarak sınıf tartışması yapılır.
sınıf tartışması
için örnek sorular
*Bizim
-çoğu zaman düşünmeden- bu millidir veya
evrenseldir diye karar verdiğimiz
şeyler gerçekten öyle midir?
*Bu
iki “ayrı” alana ait şeyler, birbirinden tamamen ayrı durmak zorunda mıdır? İç
içe geçtiği yerler var mıdır?
*Tamamen
birbirinden ayrı kaynaklardan mı doğmuşlardır?
*Evrensel
ve milli olan şeylerin birbirlerine
dönüşmeleri, yeniden başka biçimlerde
üretilmeleri mümkün müdür?
*Milli
veya evrensel olarak kabul ettiğimiz
şeyler ne zamandan beri millidir veya evrenseldir. Hep öyle miydiler? Hep öyle
mi kalacaklar?” Vb.
Diğer
Çalışma Önerileri
*Sayfa 11’de bulunan “eğitim
üzerine” metni kullanılarak “Önerilen bir eğitim modeli üzerine düşünceler”
temalı bir sayfalık deneme yazabilirler. Bu konu araştırma konusu olarak da
verilebilir, Spartalılarla bağlantı da kurdurulabilir.
*Tarih ve yaşam başlığı altında
önerilen etkinliklere ek olarak, öğrenciler aile büyüklerinin okul
fotoğraflarını getirerek okulda fotoğraf sergisi açılabilir. Getirdikleri
fotoğrafların altına küçük birer açıklama
yazılırsa çok güzel olur…
*Waterloo filmi izlenebilir
veya önerilir.
*Abba’nın Waterloo şarkısı ile
Beethoven’in 9. ve 3.senfonisi (eroica) uygun bir çalışma sırasında dinlenir ve
kısa açıklamalarda bulunulur, tartışılır.
*Victor Hugo’nun Sefiller
romanından “Waterloo” bölümü bulunup sınıfta okunabilir…
*İki açı başlığı altında yer
alan konular araştırma konusu olarak verilip daha sonradan sınıfta
tartışılabilir.
----------------------
Başlangıçta saptanan kilit kavramlar ve sorunsal şöyledir:
Bütün çalışmaların sonunda şunlar yapılabilir
----------------------
Bu bölümlerdeki çalışmalar kaynak kitabın 1789'un Dünyası konusuna aittir. Bu linkte, ilgili bölüm sayfalarının görüntüsü var. https://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2017/02/bir-metin-icinde-donemin-ozelligini.html
1789’un
Dünyası
sorunsal
Çalışmalar planlanırken “Yeni
siyasal yapının temel göstergeleri
nelerdi?” sorusunun yanıtını oluşturacak tarzda etkinlikler düzenlemelidir.
Sorular başkaysa o zaman o soruları dikkate almak gerekir.
Ben
burada sınıfın, öğrencilerin verili durumunu hesaba katmadan –doğal olarak- temel fikre, oradan üretilen
temel soruya göre aşağıdaki kavramları seçtim.
kilit kavramlar
Siyasal
Yapı
İmparatorluk-Ulus-devlet
Ulusçuluk-Evrensellik
Monarşi-Cumhuriyet
Yurttaş-Tebaa
Bütün çalışmaların sonunda şunlar yapılabilir
Sonlandırma
Çalışması
“Yeni siyasal yapının temel
göstergeleri nelerdi?” sorusu ile bitebilir. Sonucu görmek için bir zihin
haritası yaptırılabilir veya yazılı anlatım istenebilir. Bu soru sorulmaz ve
yanıtları alınıp değerlendirilmezse öğrenme
süreci döngüsü tamamlanmayacaktır.
Bitiş/Başlangıç
Sorusu
Bu soru, eski döngüyü kapatan
yeni bir öğrenme süreci döngüsünü açan basit sorular olmalıdır. Örneğin: “Siyasal yaşamda bunlar olurken aynı anda
ekonomik sistem nasıl değişiyordu, dönüşüyordu dersiniz?”
....
NOT: Bu çalışmayı; 20. YÜZYIL DÜNYA VE TÜRKİYE TARİHİ kaynak kitabına ek olarak yazılan Öğretmen Kılavuz Kitabı için hazırlamıştım. Bu kılavuzdaki yazılarımı, kullanmayı kolaylaştırmak amacıyla uygun parçalara bölerek ve biraz da bağımsızlaştırarak bloguma aldım.
*Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder