25 Şubat 2017

Milli ve Evrensel Kavramları Üzerinde Örneklerle Düşünme Alıştırması

Dilara Kahyaoğlu
2007


Çalışmanın Aşamaları

I. Adım (Grup çalışması)
Evrensel nedir, milli/ulusal nedir?
Örnekte yer alan etkinlik yapılır. Amaç: evrensel ve milli kavramlarını karşılaştırmalı bir şekilde örneklerle  ilişkilendirmeye çalışırken sorgulamak, üzerinde düşünmek, tartışmaktır.  (örnek 1)


Tanım:
Milli (ulusal):ulusa ait, ulusa özgü olduğu düşünülen, varsayılan, kabul edilen.


Evrensel: Tüm insanlığı ilgilendiren, dünya ölçüsünde, dünya çapında olduğu düşünülen, varsayılan, kabul edilen.




yönlendirici sorular
1.Yukarıdaki tanımlara göre; çerçeve içinde yazılmış olan sözcüklerden evrensel kavramıyla doğrudan ilgili olanları hangilerdir? (yeşille işaretleyin)

2. Milli kavramıyla  doğrudan ilgili olanları hangilerdir? (kırmızı ile işaretleyin)
(Veya birisini nokta nokta, ötekisini aralıklı çizgilerle işaretleyin.)

3. Kolayca karar veremiyorsanız neden karar veremediğinizi düşünün.
Çok mu genel yazılmışlar? Nasıl olsaydı daha kolay karar verirdiniz? Bunları işaretlemeyin ama saptayıp bir kenara not edin.

4. Her ikisiyle de ilgili olduğunu düşündüğünüz sözcükleri sarı renkle işaretleyin? (veya başka bir yol bulunuz). Neden öyle düşündüğünüzü açıklayın.

5. Boş olan kutucukların bir kısmını evrensel kavramıyla doğrudan ilgili olduğunu düşündüğünüz sözcüklerle, bir kısmını da milli kavramıyla doğrudan ilgili olduğunu düşündüğünüz sözcüklerle -yeşil ve kırmızı kalemle- doldurun. Neden öyle düşündüğünüzü açıklayın.”

II. adım (Sınıf tartışması)
Yönlendirici sorularla çalışmaların değerlendirilmesi

Grup sunumlarının ardından yönlendirici sorular kullanılarak sınıf tartışması yapılır.
sınıf tartışması için örnek sorular
*Bizim -çoğu zaman düşünmeden- bu millidir veya evrenseldir diye karar verdiğimiz şeyler gerçekten öyle midir?
*Bu iki “ayrı” alana ait şeyler, birbirinden tamamen ayrı durmak zorunda mıdır? İç içe geçtiği yerler var mıdır?
*Tamamen birbirinden ayrı kaynaklardan mı doğmuşlardır?
*Evrensel ve milli olan şeylerin  birbirlerine dönüşmeleri, yeniden başka biçimlerde  üretilmeleri mümkün müdür?
*Milli veya evrensel  olarak kabul ettiğimiz şeyler ne zamandan beri millidir veya evrenseldir. Hep öyle miydiler? Hep öyle mi kalacaklar?” Vb.

Diğer Çalışma Önerileri

*Sayfa 11’de bulunan “eğitim üzerine” metni kullanılarak “Önerilen bir eğitim modeli üzerine düşünceler” temalı bir sayfalık deneme yazabilirler. Bu konu araştırma konusu olarak da verilebilir, Spartalılarla bağlantı da kurdurulabilir.
*Tarih ve yaşam başlığı altında önerilen etkinliklere ek olarak, öğrenciler aile büyüklerinin okul fotoğraflarını getirerek okulda fotoğraf sergisi açılabilir. Getirdikleri fotoğrafların altına  küçük birer açıklama yazılırsa çok güzel olur…

  *Waterloo filmi izlenebilir veya önerilir.
         *Abba’nın Waterloo şarkısı ile Beethoven’in 9. ve 3.senfonisi (eroica) uygun bir çalışma sırasında dinlenir ve kısa açıklamalarda bulunulur, tartışılır.
*Victor Hugo’nun Sefiller romanından “Waterloo” bölümü bulunup sınıfta okunabilir…
*İki açı başlığı altında yer alan konular araştırma konusu olarak verilip daha sonradan sınıfta tartışılabilir.

----------------------


Bu bölümlerdeki çalışmalar kaynak kitabın 1789'un Dünyası konusuna aittir. Bu linkte, ilgili bölüm sayfalarının görüntüsü var. https://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2017/02/bir-metin-icinde-donemin-ozelligini.html



Başlangıçta saptanan kilit kavramlar ve sorunsal şöyledir:

1789’un Dünyası

sorunsal
Çalışmalar planlanırken  “Yeni siyasal yapının  temel göstergeleri nelerdi?” sorusunun yanıtını oluşturacak tarzda etkinlikler düzenlemelidir. Sorular başkaysa o zaman o soruları dikkate almak gerekir.
Ben burada sınıfın, öğrencilerin verili durumunu hesaba katmadan  –doğal olarak- temel fikre, oradan üretilen temel soruya göre aşağıdaki kavramları seçtim.

kilit kavramlar
Siyasal Yapı
İmparatorluk-Ulus-devlet
Ulusçuluk-Evrensellik
Monarşi-Cumhuriyet
Yurttaş-Tebaa
  

Bütün çalışmaların sonunda şunlar yapılabilir

Sonlandırma Çalışması
“Yeni siyasal yapının  temel göstergeleri nelerdi?” sorusu ile bitebilir. Sonucu görmek için bir zihin haritası yaptırılabilir veya yazılı anlatım istenebilir. Bu soru sorulmaz ve yanıtları alınıp değerlendirilmezse öğrenme süreci döngüsü tamamlanmayacaktır.

Bitiş/Başlangıç Sorusu
Bu soru, eski döngüyü kapatan yeni bir öğrenme süreci  döngüsünü açan  basit sorular olmalıdır. Örneğin: “Siyasal yaşamda bunlar olurken aynı anda ekonomik sistem nasıl değişiyordu, dönüşüyordu dersiniz?”



....
NOT: Bu çalışmayı; 20. YÜZYIL DÜNYA VE TÜRKİYE TARİHİ  kaynak kitabına ek olarak yazılan Öğretmen Kılavuz Kitabı için hazırlamıştım. Bu kılavuzdaki yazılarımı, kullanmayı kolaylaştırmak amacıyla uygun parçalara bölerek ve biraz da bağımsızlaştırarak bloguma aldım.

*Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz.




Hiç yorum yok: