Dilara Kahyaoğlu
2007
Çalışmanın Aşamaları
I. adım (bireysel çalışma)
Yapılandırılmış “Zihin Haritası”
ile “Geleneksel İmparatorluk” kavramının
analizi
“Geleneksel imparatorlukların temel özellikleri neydi ve süreç içinde
onlara ne oldu? sorusunun sizlere verilen
yarım “zihin haritası”nı tamamlayarak yanıtlamaya çalışacaksınız.”
yönergesi verilir. (örnek 1)
Aşağıdaki ok sayıları sadece
örnek olarak verilmiştir. Öğrenci daha az veya daha çok sayıda fikir yazabilir…
Çalışmanın numara sırasına göre yapılması işlemi kolaylaştıracaktır.
II. adım (ev çalışması)
Kavramların tanım
cümleleri biçiminde yazılması
Burada betimlemek değil,
tanımlamak önemlidir. Bu nedenle çeşitli kaynaklardaki açıklamalara, anlatılara
bakıp (sözlük değil) birer tanım cümlesi oluşturmaları
beklenmektedir.
Bu
kavramlar şunlar olabilir: ulus-devlet, ulusçuluk, siyasal
yapı, imparatorluk, evrensellik, monarşi, cumhuriyet, yurttaş, tebaa, insan
hakları, yurttaş hakları vb.
III. adım (küçük grup
çalışması)
Kavramlar için bulmaca soruları hazırlanması
“Bu ders sürecinde üzerinde
çalışılan sözcüklerden istediklerinizi seçerek basit bulmaca hazırlayacaksınız.” yönergesi verilir. (örnek 2)
Dikkat! Bulmacanın kare bulmaca şeklinde yapılması zordur,
çok uğraştırır, ayrıca aralara, çok sayıda -farklı harf sayılarına sahip- uygun
sözcükler bulmak gerekir. Oysa hedef, konularda geçen isim ve kelimeleri
kullanmaktır.
örnek 2
Sorular
1.Ulusçuluk
2.Fransız Devrimi ile ortaya
çıkan, ulusun egemenliği, bağımsızlığı ilkesine dayanan devlet anlayışı.
3.Alman felsefesinin önemli
temsilcilerinden, diyalektik yöntem ile
kendisinden sonra gelen düşünürleri etkiledi
4.Hükümdar, iktidarı tek başına
elde tutan kişi, monarşi ile yönetilen rejimlerde olur.
5.Yasama, yürütme yargı
erklerinin dinsel ilkelerle düzenlenmediği siyasal örgütlenme biçimi.
6.İnsanın doğuştan sahip
olduğuna inanılan; dokunulmaz, devredilemez, vazgeçilemez niteliklere sahip
haklar.
7.Düzen; yönetme, düzenleme
biçimi; perhiz, diyet.
8.Tüm insanlığı ilgilendiren.
9.Amerikan yapımı ilk lokomotif.
10.Sanayi veya ticari ortaklık;
tiyatro topluluğu; aynı görüş ve eylemi paylaşan insan topluluğu.
Çalışma
Grupları hazırladıkları bulmacaları bir başka gruba verir. Belli bir süre
verilir. Tartışmaları ve çözmeleri beklenir. Süre sonunda sorular, çözümler ve
çözülemeyenler üzerinden sınıf tartışması yürütülür.
Dikkat: Burada soru cümlelerinin
yanlış veya eksik hazırlanması gibi sorunlar olabilir. İşte esas tartışılması
gerekenler bunlardır. Çünkü bu tip tartışmalar içeriğe dair tartışmalardır aynı
zamanda dili kullanma becerisini de geliştirir. Bir sözcüğü en açık ve yalın nasıl tanımlarım?
Yukarıdaki bulmacayı Word’ün
tablo formatını kullanarak hazırladım. Bulmaca programı olan bazı WEB
sitelerinden de yararlanılabilir, hatta çok daha kolay olur ama elde de
hazırlanabilir. Öğrencilerin bulmaca hazırlaması dışında öğretmen kendisi de bu
tip bulmacalar hazırlayıp kavram/sözcük öğrenimini destekleyebilir.
Ayrıca, bulmacalara özgü bir dil kullanılması gerektiğini hatırlatmakta, hatta
örnek göstermekte yarar olabilir.
......
NOT: Bu çalışmayı; 20. YÜZYIL DÜNYA VE TÜRKİYE TARİHİ kaynak kitabına ek olarak yazılan Öğretmen Kılavuz Kitabı için hazırlamıştım. Bu kılavuzdaki yazılarımı, kullanmayı kolaylaştırmak amacıyla uygun parçalara bölerek ve biraz da bağımsızlaştırarak bloguma aldım.
*Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz.
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder