Dilara Kahyaoğlu
2007
Çalışmanın Aşamaları
III. Adım
NOT: Bu çalışmayı; 20. YÜZYIL DÜNYA VE TÜRKİYE TARİHİ kaynak kitabına ek olarak yazılan Öğretmen Kılavuz Kitabı için hazırlamıştım. Bu kılavuzdaki yazılarımı, kullanmayı kolaylaştırmak amacıyla uygun parçalara bölerek ve biraz da bağımsızlaştırarak bloguma aldım.
*Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz.
2007
Çalışmanın Aşamaları
1. Adım (öğretmen sunumu)
Olgu nedir?
Tanımı
yapılır. Örnekler verilir. (bkz. Nedir?)
II. Adım (küçük grup
çalışması)
Olgu Cümleleri Çizelgesinin oluşturulması
“Çizelgede yer alan olguları
inceleyiniz. Daha sonra 5.-9. sayfalar arasında bulunan ana-metni inceleyerek olgu
cümleleri bulun ve boşluklara yazın.” Şeklinde bir yönerge verilebilir. (örnek
1)
Örnek 1 olgu cümleleri çalışma çizelgesi
1.
|
Napolyon, ortaöğretimi
yeniden yapılandırdı.
|
2.
|
Fransız ordusu ulusal
orduların ilk örneğidir.
|
3.
|
1789’da Fransa’da
yaşayanların yüzde ellisi Fransızca bilmiyordu.
|
4.
|
Humboldt, Prusya’da
ilköğretimden üniversiteye kadar bütün eğitim sistemini düzenledi.
|
5.
|
|
6.
|
|
7.
|
|
8.
|
|
9.
|
|
10.
|
III. Adım
Olgular
çizelgesinin sınıfça değerlendirilmesi
Grup sunumları yapılır.
Tablolar panoya asılır. Ortak olanlar işaretlenerek teke indirilir. Açıkça
yanlış olanlar silinir. Sınıfın ortak listesi oluşturulur. Bu işi uzun
sürebileceği için bunu öğretmenin kendisi ayrıca yapabilir veya her gruptan bir
kişi seçerek bir komisyon oluşturulur. Ortak listeyi, komisyon hazırlayıp bir
sonraki derse hazır olarak getirebilir.
IV. Adım (sınıf tartışması)
Olguları sınama
çalışmaları
“Burada yer alan olgular,
gerçek olarak kabul edilen durumlardır. Bizler o dönemde yaşamadığımıza ve
burada yazılanları gözlemleme olanağımız
olmadığına göre bunların doğru olup olmadığını
nereden anlayacağız? Nasıl bir yöntem bulalım, ne yapalım?” yönergesi
verilir.
Öneriler tahtaya yazılır onlar
içinden uygun olanlar seçilir. Muhtemelen “şu
veya bu kaynaktan araştıralım, bakalım doğru muymuş” denecektir. Bu görüş
kabul edilir (başka yol?).
V. Adım (ev çalışması)
Basit bir
araştırma ile olguların sınanması
Sınıfın ortak listesinden belli
sayıda olgular seçilir. Bunlar iki veya üç kişilik gruplara iki tane olgu
düşecek şekilde araştırma konusu olarak dağıtılır. Bu araştırma “basit” bir
araştırmadır buna göre “basit” bir prosedür uygulanır. Çalışmalar bireysel
olarak yapılır, raporlar da ona göre yazılır. (örnek 2)
örnek 2 basit araştırma prosedürü için iş listesi
1
|
Araştırma
için iki farklı kaynak / araç seçin.
Bunlar:
Başvuru kaynakları (ansiklopedi vb.), araştırma motoru (örneğin google ) ile
ulaşılabilen kaynaklar, genel tarih kitapları, uzman tarih kitapları (Fransız
Devrimi ile ilgili) olabilir.
|
2
|
İki
ayrı kaynaktan bulduğunuz sonuçları A4 kağıdına özet olarak, kendi cümlelerinizle yazın.
|
3
|
Kaynaktan
aynen aldığınız cümleleri tırnak içinde yazın.
|
4
|
Her
durumda (ister özet, ister alıntı) kaynak, yazar, yayınevi isimlerini / WEB
adreslerini; alıntının yanında parantez içinde ya da dip not olarak sayfa sonunda
gösterin.
|
5.
|
Kaynaklardan
aldığınız isimleri, tarihleri, verileri vb. doğru olarak, aynen yazıya
geçirin, hatta yazdıktan sonra kontrol
ediniz.
|
VI. Adım (sınıf çalışması)
Araştırma
sonuçlarının değerlendirilmesi
Araştırma sonuçları toplanır, incelenir.
Geri bildirimde bulunulur. Öğrenci dosyasında öğrenci tarafından veya öğretmen
tarafından ölçme ve değerlendirmede kullanmak üzere saklanabilir.
çalışmanın amacı
Bu çalışmanın birkaç nedeni
vardır. Hem dönemin olgularıyla tanışıklık sağlanır hem de teknik olarak: olgu nedir, nelere olgu deriz konusunda çalışma
yapılmış olur. Ayrıca en önemlisi “Bunlar olgudur, denince iş bitiyor mu?” sorusudur.
Hiç araştırıp bu doğru mu değil mi diye
bakmayacak mıyız? Nelerden eminiz? Neden eminiz? Neleri mutlaka araştırmak
gerekir? En azından bu yaklaşımı öğrenciye hissettirmek
önemlidir. Bu yüzden basit bir araştırma yaptırılır. Bu arada süreç işlerken
öğrenci dönemin olgularını zaten öğrenmeye başlamıştır.
çalışmada kullanılan kaynak kitabın ilgili sayfaları
*Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder