21 Şubat 2017

Bir Metin İçinde; Dönemin Özelliğini Yansıtan Olguların Bulunması

Dilara Kahyaoğlu
2007

Çalışmanın Aşamaları

1. Adım (öğretmen sunumu)
Olgu nedir?

Tanımı yapılır. Örnekler verilir. (bkz. Nedir?)

II. Adım (küçük grup çalışması)
Olgu Cümleleri Çizelgesinin  oluşturulması

“Çizelgede yer alan olguları inceleyiniz. Daha sonra 5.-9. sayfalar arasında bulunan ana-metni inceleyerek olgu cümleleri bulun ve boşluklara yazın.” Şeklinde bir yönerge verilebilir. (örnek 1)
Aşağıdaki örnek çizelgeye benzer bir çizelge tamamen boş olarak da verilebilir.
Örnek 1     olgu cümleleri çalışma çizelgesi
1.
Napolyon, ortaöğretimi yeniden yapılandırdı.

2.

Fransız ordusu ulusal orduların ilk örneğidir.
3.

1789’da Fransa’da yaşayanların yüzde ellisi Fransızca bilmiyordu.
4.
Humboldt, Prusya’da ilköğretimden üniversiteye kadar bütün eğitim sistemini düzenledi.
5.


6.


7.


8.


9.


10.

























III. Adım
Olgular çizelgesinin sınıfça değerlendirilmesi

Grup sunumları yapılır. Tablolar panoya asılır. Ortak olanlar işaretlenerek teke indirilir. Açıkça yanlış olanlar silinir. Sınıfın ortak listesi oluşturulur. Bu işi uzun sürebileceği için bunu öğretmenin kendisi ayrıca yapabilir veya her gruptan bir kişi seçerek bir komisyon oluşturulur. Ortak listeyi, komisyon hazırlayıp bir sonraki derse hazır olarak getirebilir.


IV. Adım (sınıf tartışması)
Olguları sınama çalışmaları

“Burada yer alan olgular, gerçek olarak kabul edilen durumlardır. Bizler o dönemde yaşamadığımıza ve burada yazılanları  gözlemleme olanağımız olmadığına göre bunların doğru olup olmadığını  nereden anlayacağız? Nasıl bir yöntem bulalım, ne yapalım?” yönergesi verilir.

Öneriler tahtaya yazılır onlar içinden uygun olanlar seçilir. Muhtemelen “şu veya bu kaynaktan araştıralım, bakalım doğru muymuş” denecektir. Bu görüş kabul edilir  (başka yol?).

V. Adım (ev çalışması)
Basit bir araştırma ile olguların sınanması
         
Sınıfın ortak listesinden belli sayıda olgular seçilir. Bunlar iki veya üç kişilik gruplara iki tane olgu düşecek şekilde araştırma konusu olarak dağıtılır. Bu araştırma “basit” bir araştırmadır buna göre “basit” bir prosedür uygulanır. Çalışmalar bireysel olarak yapılır, raporlar da ona göre yazılır. (örnek 2)


örnek 2     basit araştırma prosedürü için iş listesi
1
Araştırma için iki farklı  kaynak / araç  seçin.
Bunlar: Başvuru kaynakları (ansiklopedi vb.), araştırma motoru (örneğin google ) ile ulaşılabilen kaynaklar, genel tarih kitapları, uzman tarih kitapları (Fransız Devrimi ile ilgili) olabilir.

2
İki ayrı kaynaktan bulduğunuz sonuçları A4 kağıdına özet olarak, kendi cümlelerinizle  yazın.

3

Kaynaktan aynen aldığınız cümleleri tırnak içinde yazın.
4
Her durumda (ister özet, ister alıntı) kaynak, yazar, yayınevi isimlerini / WEB adreslerini; alıntının yanında parantez içinde ya da dip not olarak sayfa sonunda gösterin.
5.
Kaynaklardan aldığınız isimleri, tarihleri, verileri vb. doğru olarak, aynen yazıya geçirin, hatta  yazdıktan sonra kontrol ediniz.

VI. Adım (sınıf çalışması)
Araştırma sonuçlarının değerlendirilmesi

Araştırma sonuçları toplanır, incelenir. Geri bildirimde bulunulur. Öğrenci dosyasında öğrenci tarafından veya öğretmen tarafından ölçme ve değerlendirmede kullanmak üzere saklanabilir.


çalışmanın amacı
Bu çalışmanın birkaç nedeni vardır. Hem dönemin olgularıyla tanışıklık sağlanır hem de teknik olarak: olgu nedir, nelere olgu deriz konusunda çalışma yapılmış olur. Ayrıca en önemlisi “Bunlar olgudur, denince iş bitiyor mu?” sorusudur. Hiç araştırıp bu doğru mu değil mi diye bakmayacak mıyız? Nelerden eminiz? Neden eminiz? Neleri mutlaka araştırmak gerekir?   En azından bu yaklaşımı öğrenciye hissettirmek önemlidir. Bu yüzden basit bir araştırma yaptırılır. Bu arada süreç işlerken öğrenci dönemin olgularını zaten öğrenmeye başlamıştır.

çalışmada kullanılan kaynak kitabın ilgili sayfaları







 NOT: Bu çalışmayı; 20. YÜZYIL DÜNYA VE TÜRKİYE TARİHİ  kaynak kitabına ek olarak yazılan Öğretmen Kılavuz Kitabı için hazırlamıştım. Bu kılavuzdaki yazılarımı, kullanmayı kolaylaştırmak amacıyla uygun parçalara bölerek ve biraz da bağımsızlaştırarak bloguma aldım.

*Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz.





Hiç yorum yok: