20 Şubat 2017

Birlikte Hatırlama Yöntemi

Dilara Kahyaoğlu
2007


20. Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi kaynak kitabı
Tarih Vakfı yayını
Öğretmen Kılavuz kitabı bu kitaptaki malzemeler kullanılarak yazıldı.
Yazarları Gökçen Alpkaya ve Faruk Alpkaya'dır
Serbest çağrışım tekniğine benzemekle beraber aynı şey değildir. Çünkü bu çalışma, serbest sözcüğüne tam olarak uygun düşmemekte,  öğrenciden belli bir konuyla ilgili hatırladıklarını söylemesi istenmektedir.
Süre beş dakika ile on dakika arasında olabilir veya tahtanın her tarafı dolana kadar yapılabilir. Öğretmen sınıfı yönetirken iki öğrencinin de söylenenleri tahtaya yazmak üzere sorumluluk alması iyi olacaktır. Yoksa bilgi akışı ve kaydı hızlı bir şekilde işlemez. Hızlı yapılması belli bir dinamiklik kazandırmak içindir. Yoksa hiçbir şeyin anlaşılmadan geçilip gidildiği, amacın sadece hız olduğu bir durumdan söz edilmemektedir. Amaç hatırlamak, hatırlatmak ve farkındalık sağlamaktır  tam da bu nedenle birlikte, sınıfça  yapılır. Çünkü bir öğrencinin hatırladıkları başka bir öğrenciyi etkiler, unuttuğunu zannettiği şeyler aklına gelebilir.
Bu teknik bireysel olarak da uygulanabilir ama o zaman onun adı, birlikte hatırlama olamaz. Ama amacımız sınıfın değil de tek tek öğrencilerin durumlarını saptamak ise; o zaman bu hatırlama çalışmasını bireysel (ne biliyorum?) yapmak gerekir.
Bu çalışmadan önce aynı çalışmayı öğretmen de yapabilir. Fransız Devrimi ile ilgili önemli kavram, olgu, olay veya sürece dair neler en temeldir? Neler olmazsa olmaz? Bu saptamalar bir zihin haritası ile de ifade edilebilir.
Sınıf içi hatırlama çalışması sonucunda öğretmen kendi elindeki listeyle, sınıf içinde çıkan sonuçları karşılaştırabilir ayrıca bunu öğrencilerle de paylaşılabilir. Bundan sonra  neler yapılabileceği konusunda karar verilir.

örnek olarak bu yöntemle şöyle çalışılabilir.  
20. Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi kitabında bu örnek  çalışmanın yapıldığı bölüm, s:5


I. Adım (sınıf çalışması)
“Fransız Devrimi Deyince Akla Gelenler…” Listesinin Hazırlanması

yönerge
“Fransız Devrimi deyince hangi kavram, olay, olgu veya kişileri hatırlıyorsunuz? Aklınıza gelen her türlü bilgiyi 10 dakikalık bir süre içinde kısa cümlelerle veya  tek bir sözcükle hızlı bir şekilde söyleyiniz.”


*Öğrencilerin söyledikleri tahtaya yazılır. Gerekiyorsa tahtada yazılanların deftere geçirilmesi için süre tanınır veya hem fikir söyleyip, hem dinleyip hem de defterlerine not alabilirler. (bkz. Yöntem-teknik)


II. adım… Hatırlananların analizi
Sınıfın hatırladıklarını birer çıktı olarak düşünürsek, onlar üzerinde çeşitli çalışmalar yapılabilir. Önerilen çalışmaların amacı; hatırlamaya,  ilişki kurmaya, öğrenmeye ve kavram yanılgılarını saptamaya devam etmek içindir. (Aşağıda yer alan bazı yöntem-tekniklere ileride değinilecektir.)

Neler Yapılabilir?

*küçük grup çalışması yöntemi ile;  birlikte hatırlamadan elde edilen
çıktılar sınıflandırılabilir.
Kriterleri  öğretmen verebilir – siyasal, sosyal ve ekonomik alanla ilgili olanları bir araya getirin- veya hiçbir kriter verilmez. Öğrenciler, çıkan sonuçları neye göre sınıflandıracaklarına kendileri karar verir.

*ek bilgilerle birlikte zihin haritası yapılabilir.
Öğretmen kendi hazırlığından yola çıkarak, çıktılara kendi ilavelerini yapar, neden onları ilave ettiğini açıklar. Bu ev çalışması olarak da verilebilir. Herkesin “Eksiklerini araştırarak bir zihin haritası oluşturması” istenir. Gelen çalışmalar  incelenir, öğrenci bu çalışmasını dosyasında saklar.

*araştırma yaptırılabilir…
Neler eksikti? Onlardan hangileri kilit öneme sahip kavramlardır? Örneğin sınıfın genelinin “ulusçuluk”, “ulus-devlet” üzerine hiç bilgisi yoksa veya çok eksikse veya “hiç ilgisi olmayan” bir ilişki ağı içine alınmışsa böyle bir konu araştırma konusu olarak ele alınabilir.

* film izlenebilir…
Fransız Devrimi ile ilgili bir film izlenerek, sınıf tartışması düzenlenir. Filmler olan bitenler konusunda en hızlı bilgi girişini sağlayabilir. Yalnız bu özel hazırlık gerektiren bir konudur. Ön hazırlık aşaması olmalı, film sonrası tartışmalar yapılmalıdır.

*açıklamalı kronoloji hazırlanabilir…
Öğrenciler dönemin tarihsel gelişmelerini dikkate alan açıklamalı bir  kronoloji hazırlayabilirler.
         
*öğretmen bilgilendirici bir sunum yapabilir
En pratik yoldur. Eksiklikleri saptamış olan öğretmen, bu eksikleri  bir sunum / anlatı yaparak tamamlayabilir. 
         
*bilgilendirici ders notları dağıtılır ve okuma çalışması yapılabilir.
Öğretmen eksik olduğunu veya yanlış bilindiğini düşündüğü kavram ve olgularla ilgili olarak ders notları hazırlayabilir. Bunlar metin içine yerleştirilmiş sorularla birlikte hazırlanırsa çok işe yarar.

Kaynak: 20. Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi için Öğretmen Kitabı, "19. Yüzyılın Mirası" içinde, Tarih Vakfı Yayınları, Ekim 2007, s.15-17


NOT: Bu çalışmayı; 20. YÜZYIL DÜNYA VE TÜRKİYE TARİHİ  kaynak kitabına ek olarak yazılan Öğretmen Kılavuz Kitabı için hazırlamıştım. Bu kılavuzdaki yazılarımı, kullanmayı kolaylaştırmak amacıyla uygun parçalara bölerek ve biraz da bağımsızlaştırarak bloguma aldım.

*Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz.

Hiç yorum yok: