Dilara Kahyaoğlu
2007
kavram
“Konu
olduğu olay, olgu, süreç veya nesnelerin ortak özelliklerini yansıtan, yahut
bunlar arasındaki ilişkilerle ilgili genel bir fikir veren ve görüngülerin
sınıflandırılmasını sağlayan, genellikle kelime ya da kelime grubundan oluşan
soyut ifade”dir (Sosyal Bilimler Sözlüğü, Vadi Yayınları).
Bir nesnenin zihindeki soyut ve genel
tasarimi, mefhum, fehva, nosyon…
Nesnelerin veya olaylarin ortak özelliklerini kapsayan ve bir ortak ad altında toplayan genel tasarım, mefhum, nosyon… (http://www.sozluk.net/index.php?lang=tr&word=kavram&dil=turk)
Nesnelerin veya olaylarin ortak özelliklerini kapsayan ve bir ortak ad altında toplayan genel tasarım, mefhum, nosyon… (http://www.sozluk.net/index.php?lang=tr&word=kavram&dil=turk)
Kavram
oluşturma genellemeye dayanır. Kavramlar, soyut veya somut şeyleri ifade
edebilir. “Kuş” bir kavramdır. Uçan ve kanatlı bütün canlılara kuş denir. Açlık, ölüm, savaş da birer kavramdır. Her kavram insan zihnindeki bir
tasarımdır ve hiyerarşik bir yapılanma içinde bulunur.
kavramsal çerçeve
“Birden
fazla kavramın belirli bir iç mantıkla bir araya getirilmesi ile oluşturulan,
içinde yer alan kavramlara ve kavramlararası
ilişkilere, kendi mantık örüntüsü ve bütünlüğü çerçevesinde anlam veren
kavram kümesi.” (Sosyal Bilimler Sözlüğü, Vadi Yayınları).
önemli…
kavram “yanılgı”ları
Kavram yanılgıları; genellikle insanların anlamakta
güçlük çektikleri kavramları anlamlandırabilmek
için kabul gören anlayıştan daha farklı bir şekilde yorumlamalarından,
kavramları farklı bir model, alternatif bir model içine yerleştirmelerinden ileri gelir Bu durum öğrenmenin önünde bir engel
oluşturur. Ve böylelikle kavramın içeriğini yeniden tanımlama ve onu
farklı bir zihinsel işleme tabi tutma engellenir. Kavram
yanılgıları inanç düzeyine kadar
sıçrayabilir, o zaman onları değiştirmek
hiç de kolay değildir.
Bu durumun
çeşitli nedenleri olabilir.
*Dinsel, geleneksel, “efsanenevi” öykü ve
inançlardan dolayı o kavramın içeriği farklı algılanmış dolayısıyla farklı tanımlanmış
ve zihindeki farklı bir dosya içine yerleştirilmiş olabilir.
*Zamanında
anlaşılamayan boşlukta kalan bir
şey, süreç içinde farklı
anlamlandırılmış, tanımlanmış olabilir.
*Erken
yaşta, anadili dışında –hakim olmadığı- farklı
bir dilde yapılan eğitim süreci buna yol açmış olabilir.
*Anadilinin
inceliklerine hakim olamama sonucu oluşan dil
yanılgıları buna yol açmış olabilir.
*Okulda (veya…) yanlış bir içerik ve
bağlam içinde öğretilmiş/öğrenilmiş olabilir
....
örneğin (karşılaştığım örneklerden
seçilmiştir)
*“Osmanlı
Veraset Sistemi’nin;
‘padişahlık, babadan oğla geçer’di” şeklinde tanımlanması
*“Yurttaş” kavramının, bireylerin devlete
karşı görevleri ile tanımlanması
*Sosyal Güvenlik Sistemi”nden polis ve jandarma teşkilatının anlaşılması
*Parlamentonun, Büyük Millet Meclisi ile eş
değer bir anlam içerdiğinin bilinmemesi
*Devlet
başkanı denince akla ABD
başkanının gelmesi, cumhurbaşkanının akla gelmemesi
*Demokrasi ile cumhuriyetin aynı şekilde tanımlanması, eşdeğer tutulması
*Divan-ı Hümayun ile kurultayın aynı şey olduğunun düşünülmesi
*Dört
Halife Devri’ndeki halifelerin şimdiki “seçim”lere
benzer bir şekilde işbaşına geldiğinin zannedilmedi…
kavram
haritası: (Novak, Gowin
1983; concept mapping)
Bir kavram haritası, belli başlık veya tema ile ilişkili kavramların
birbirleriyle ilişkisini gösteren bir
şemadır. Öğrenme, öğrencinin kendi çabası ile oluşur. Öğrenci kendi başına veya
başkalarıyla birlikte kavramları düşünebilmeli ve onları
ilişkilendirebilmelidir. Bu nedenle daha çok etkin öğrenme için kullanıldığı
gibi ölçme ve kavram yanılgılarını saptama da dahil olmak üzere öğrenme süreci
içinde bir çok olanak sağlamaktadır.
Nasıl
oluşturulur?
*Kavramlar
listelenir. Özel adlar gibi kavram olmayan sözcükler listeye alınmaz.
*En
genel, kapsayıcı olan kavram merkeze yerleştirilir veya belirginleştirilir. Bu
bir tematik başlık da olabilir.
*Kavramlar
en kapsayıcı olandan, en az kapsayıcı olana (soyuttan somuta) veya ilişkinin gerektirdiği akışa göre sıralanabilir.
(örnek 2 ve örnek 3)
*Kavramlar,
ilişkiler hiyerarşisine uygun olarak ana başlık etrafına yerleştirilerek şema
oluşturulmaya başlanır.
*Kavramlar
arasındaki ilişki ok ile belirtilir.
*Okların
üstüne ilişkinin niteliğini belirten tamamlayıcı kelimeler yazılabilir. Bunlar
daha çok cümlede yüklem görevini üstlenen kelime ve kelime öbekleridir. Böylece ilişkinin hangi bağlamda kurulduğu
açık bir şekilde belirtilir. Bu sözcüklerle birlikte kavram haritası cümle
cümle okunabilir bir duruma gelir.
20. Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi kitabında bu örnek çalışmanın yapıldığı bölüm, s:2 |
....
Bu çalışma; 20. Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi, "1789'un Dünyası" İçindedir.
NOT: Bu çalışmayı; 20. YÜZYIL DÜNYA VE TÜRKİYE TARİHİ kaynak kitabına ek olarak yazılan Öğretmen Kılavuz Kitabı için hazırlamıştım. Bu kılavuzdaki yazılarımı, kullanmayı kolaylaştırmak amacıyla uygun parçalara bölerek ve biraz da bağımsızlaştırarak bloguma aldım.
*Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz.
Bu çalışma; 20. Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi, "1789'un Dünyası" İçindedir.
NOT: Bu çalışmayı; 20. YÜZYIL DÜNYA VE TÜRKİYE TARİHİ kaynak kitabına ek olarak yazılan Öğretmen Kılavuz Kitabı için hazırlamıştım. Bu kılavuzdaki yazılarımı, kullanmayı kolaylaştırmak amacıyla uygun parçalara bölerek ve biraz da bağımsızlaştırarak bloguma aldım.
*Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder