Dilara Kahyaoğlu
1998
Metinlerin Linkleri
1. Kimlik: Ben/Biz kimiz?
2. Toplumsal Yapıların Tarihsel Serüveni
3. Milli Devletlerin Doğuşu ve Millet Nedir?
4. Bir Ulus Nasıl Yaratılır?
5. İnsanlar Ulusal Bir Kimliğe Sahip Değilken Kendilerini Nasıl Tanımlıyorlardı?
6. Kimlik Penceresinden Eski Türk Toplumlarına Genel Bir Bakış
7. Tanzimat Öncesi Osmanlı Devletinde Türk Kimliği Meselesi
8. Tanzimat Dönemi ve Sonrasında Türk Kimliği Meselsi: Osmanlıcılık, İslamcılık, Türkçülük
9. Cumhuriyet Döneminde Milli Kimlik Meselesi
Kaynakça
1. ve 2. Bölüm İçin
Sözlük İçin Yararlanılan Kaynaklar
Ana Britanica
Anthony Giddens, Sosyoloji, Ayraç Yayınları
Türkçe Sözlük, TDK
M. Nihat Özön, Küçük Osmanlıca Türkçe Sözlük, İnkılap Kitapevi
Ahmet Cevizci, Felsefe Terimleri Sözlüğü, Paradigma Yayınları
Orhan Hançerlioğlu, Toplumbilim Sözlüğü, Remzi Kitapevi
Şakir Atalay, Hukuk ve Sosyal Bilimler Sözlüğü, Bilgi Yayınevi
Özer Ozankaya, Toplumbilim Terimleri Sözlüğü, TDK Yay.
Ali Püsküllüoğlu, Türkçedeki Yabancı Sözcükler Sözlüğü, Arkadaş Yay.
ÖRNEK SINAV SORULARI
1. ve 2. Bölüm İçin
***
1998 yılında bir bölümünü yazdığım "Genel Türk Tarihi Ders Notları"ndan.. Zamanında ders saati fazlalığıyla da dikkat çeken Genel Türk Tarihi böyle de yapılabilirdi. Nitekim yapıldı.
Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz.
1998
Metinlerin Linkleri
1. Kimlik: Ben/Biz kimiz?
2. Toplumsal Yapıların Tarihsel Serüveni
3. Milli Devletlerin Doğuşu ve Millet Nedir?
4. Bir Ulus Nasıl Yaratılır?
5. İnsanlar Ulusal Bir Kimliğe Sahip Değilken Kendilerini Nasıl Tanımlıyorlardı?
6. Kimlik Penceresinden Eski Türk Toplumlarına Genel Bir Bakış
7. Tanzimat Öncesi Osmanlı Devletinde Türk Kimliği Meselesi
8. Tanzimat Dönemi ve Sonrasında Türk Kimliği Meselsi: Osmanlıcılık, İslamcılık, Türkçülük
9. Cumhuriyet Döneminde Milli Kimlik Meselesi
Kaynakça
1. ve 2. Bölüm İçin
* Nuri Bilgin,
Bozkurt Güvenç, Cumhuriyet, demokrasi ve kimlik sempozyumu açış
konuşmaları, 1996.
* Kemal Karpat,
Kimlik sorununun Türkiye’de tarihi, sosyal ve ideolojik gelişmesi, Türk aydını
ve kimlik sorunu (1995).
*Türkiye Günlüğü/
Sayı 50/ Mart-Nisan 1998
* E. J.
Hobsbawm, Milletler ve Milliyetçilik
* Balibar-
Wallerstein, “Irk, Ulus, Sınıf”
* Benedict
Anderson, Hayali Cemaatler
* Türkiye Günlüğü,
50. sayı
* Ernest Gellner, Ulusçuluk ve İdeoloji
* Anthony D. Smith, Milliyetçilik ve
Kültürel Kimlik
* Benedict Anderson, Yurtseverlik ve
Irkçılık
* Milliyetçilik teorileri; Avrasya’da
Siyaset ve İlişkiler
* Umut
Özkırımlı, Milliyetçilik
Kuramları-Eleştirel bir bakış
* Anthony D.
Smith, Milli Kimlik
* E. Gellner,
Ulus ve Ulusalcılık
* Türkiye Günlüğü,
33. sayı
* Toplum ve Bilim,
62. sayı
* Ana Britanica, İlgili Maddeleri
* Anthony
Giddens, Sosyoloji
Diğer Bölümler İçin (yukarıda belirtilenlere ek olarak)
*Türkiye Günlüğü,
50. ve 33. sayılar
*Ana Britannica
*Cumhuriyet Dönemi
Türkiye Ansk.
*Tevfik Çavdar,
Türkiye’nin Demokrasi Tarihi, cilt 1
*Bülent
Tanör, Kuruluş ve Kurtuluş Üzerine 10 konferans
*Erik. J. Zürcher,
Modern Türkiyenin Doğuşu
*Hugh Poulton,
Silindir Şapka, Bozkurt ve Hilal, Sarmal yay.Ana Britanica
Anthony Giddens, Sosyoloji, Ayraç Yayınları
Türkçe Sözlük, TDK
M. Nihat Özön, Küçük Osmanlıca Türkçe Sözlük, İnkılap Kitapevi
Ahmet Cevizci, Felsefe Terimleri Sözlüğü, Paradigma Yayınları
Orhan Hançerlioğlu, Toplumbilim Sözlüğü, Remzi Kitapevi
Şakir Atalay, Hukuk ve Sosyal Bilimler Sözlüğü, Bilgi Yayınevi
Özer Ozankaya, Toplumbilim Terimleri Sözlüğü, TDK Yay.
Ali Püsküllüoğlu, Türkçedeki Yabancı Sözcükler Sözlüğü, Arkadaş Yay.
SÖZLÜK
1. ve 2. Bölümler İçin
Aşiret; (Klan, kabile,
gens) Anne veya baba yoluyla aynı atadan geldiğine inanan, aynı kültürü
paylaşan ve aynı coğrafi alanı kullanan, bu yüzden de aralarında sıkı bir birbirine bağlılık ilişkisi görülen küçük
insan topluluğu.
Sosyo-politik; Hem toplumsal hem
politik alanı ve ikisinin arasındaki ilişkileri ilgilendiren.
Hiyerarşik; Makamların, rütbelerin vb. önem sırası; astlık, üstlük
düzeni; aşama gözetilerek yapılan sıralama.
Asimilasyon; Güçlü bir toplum
veya kültürün daha zayıf kültür, toplum veya bireyleri kendi içinde
dönüştürerek eritmesi, kendine yamaması.
Göreceli; Her türlü bilgi, yasa, ilke ya da açıklama modelinin mutlak olmayıp bir
ilişki içinde, başka şeylere bağlı olarak varolabilmesi, referans noktasına
göre değişken bir nitelik taşıması.
Köleci Toplum; İnsanın mülkiyet
nesnesi kabul edilerek, diğer mal veya varlıklar gibi alınıp, satılabildiği,
yasa ve töreler çerçevesinde vücut ve emeğinden bedel ödenmeksizin
yararlanıldığı toplumsal düzen.
Avcı-Toplayıcı
Toplum; Yerleşik bir örgütlenmeye sahip olmayan, geçimini avlanma ve yenilebilir
bitkileri toplama yoluyla sağlayan toplum modeli.
Haçlı Seferleri; 11. ve 13.
yüzyıllar arasında batılı Hıristiyanların görünür neden olarak “kutsal yerleri
geri alma”yı ileri sürerek başlattıkları ama altında bir çok sosyo- ekonomik ve
siyasi nedenin de bulunduğu, Müslüman
doğu ülkelerine karşı düzenledikleri seferler.
İdeoloji; Siyasi ya da
toplumsal bir öğreti meydana getiren, siyasi ve toplumsal eylemi yönlendiren
düşünce inanç ve görüşler sistemi; bir topluma, bir döneme ya da toplumsal bir
sınıfa özgü inançlar bütünü; bir toplumsal durumu yansıtan düşünceler dizgesi;
insanların kendi varoluş koşulları ve ilişkilerinden doğan yaşam tarzlarıyla
ilgili tasarımların tümü.
Sömürge; Bir devletin;
kendi ülkesi sınırları dışında egemenlik kurarak yönettiği, ekonomik ve siyasal
çıkarlar sağladığı ülke.
Kapitalizm; Bireylerin ve
üretici birimlerin kişisel çıkarları doğrultusunda ve en başta kar amacıyla ekonomik faaliyetlerde
bulunduğu, özel mülkiyet ve hür teşebbüsün esas olduğu, üretimin pazara yönelik
olarak yapıldığı, her tür mal ve hizmetin alım satım konusu olduğu
sosyo-ekonomik ve ideolojik sistem. 15. ve 16. yüzyıldan itibaren feodalizmin
çözülmesiyle beraber onun yerine geçen
18. ve 19.
yüzyılda ise hakim iktisadi örgütlenme haline gelen, sermaye egemenliğine
dayalı toplumsal aşama.
Kapitalist
sistemde ne üretmeli, kimin için üretmeli ve gelir bölüşümü nasıl olmalı gibi
temel iktisadi sorunların piyasa
mekanizması çerçevesinde çözümlenmesi öngörülür.
Coğrafi Keşifler; 15. ve 16.
yüzyıllarda Avrupalılar’ın yeni ticaret
yoları bulmak amacıyla başlattıkları ve önemli sosyo- ekonomik değişimlere neden olan keşifler.
Rönesans; Kelime anlamı
uyanış, yeniden doğuştur. Tarihsel bir terim olarak ise
15. ve 16.yüzyıllarda
önce İtalya’da başlayan daha sonra bütün Avrupa ülkelerine yayılan sanat,
edebiyat, düşünce ve bilim alanındaki yenileşme, dönüşüm, değişim hereketleri
anlatılmaya çalışılmaktadır.
Reform; 16. yüzyıl
başlarında Katolik mezhebinde meydana gelen yenileştirme hareketine denir.
Bunun sonucu Katolik Hıristiyan birliği parçalanmış bir çok yeni mezhep ortaya
çıkmıştır.
Diğer Bölümler İçin
Bozkır; Kurakçıl otsu bitkilerden oluşan, sıcak ve ılıman
iklimlerde geniş bölgelere yayılan, ağaçsız doğal bölge, step.
Özdeş; Her türlü nitelik bakımından eşit olan, ayırt
edilemeyecek kadar benzer olan.
Orhun Yazıtları; Bkz. Türklerde yazılı kültür.
İmparatorluk; Kendi topraklarında oturan çeşitli etnik grupları,
ulusları, egemenliği altında toplayan devlet biçimi.
Olay; Ortaya çıkan, olup biten şey, durum. Bir değişme ortaya
koymakla beraber zaman içinde uzun süre boyunca devam etmeyen hal.
Olgu; Dilden, düşünceden bağımsız olarak ortaya çıkan oluşum.
Tartışılmaz, yadsınmaz olarak kabul
edilen şey.
Özel hayat (alan); Bireye ait olan, bir kimsenin sadece kendisini
ilgilendiren yaşam.
Kamusal alan; Çağcıl toplumlarda tartışma ve görüş alışverişinin
yapılabildiği alan.
Tebaa; Uyruk; bir devlete bağlı olup da yönetime katılmayan
yönetilme durumunda olan insanlar, tabi olanlar, bağlı olanlar…
Taviz; Ödün vermek.
Ümmet; Aynı dili konuşan topluluk, Peygamberin hak dinine
çağırdığı insan topluluğu
Cemaat; Bir imama uyup topluca namaz kılanlar , bir mezhepten
olan ahali,halk.
Tez; Doğru olduğu inancıyla öne sürülen, savunulan düşünce,
iddia, genel fikir ya da önerme.
Laiklik; Hukuk kurallarının dine dayanamadığı, devletin çeşitli
dinler arasında taraf olmadığı, bu anlamda
herkesin aynı muameleye tabi tutulduğu
siyasal çerçeve, yönetim anlayışı.
1. ve 2. Bölüm İçin
1. “‘Tarihi
Kültürel kimlik’ ile , ‘Resmi-ulusal kimlik’ her zaman uyumlu olmuyor diyor
yazar Eliade (Türk kimliği kitabından), ve “özellikle buyurgan yönetimlerden
demokrasiye geçilirken toplum katlarında yeni kimlik arayışlarının ortaya
çıkması doğaldır” diye devam ediyor Bozkurt Güvenç”.
Yukarıda sözü
edilen birbiri ile bağlantılı durumların
nedenleri neler olabilir ve bu durumlar nasıl sonuçlara yol açar açıklayınız.
DİKKAT.. Bu ve bunun gibi DİĞER SORULAR
için kitaptan tek bir yerden alacağınız ve öylece bırakacağınız
alıntılar cevap olarak geçerli olmayacaktır, önemli olan; kitabın ilgili bütün
bölümlerinden bir sentez yaparak kendi
cümleleriniz ve örnekleriniz ile soruyu açmak ve yanıtlamaktır.
[Bu sınav “açık
kitap sınavı” olarak yapılmıştır.]
2. Tarihin tanıdığı
belki de ilk öncü sosyologlardan biri olan İbni Haldun “Yerleşik toplum; yaşam
biçimi nedeniyle barışçı, çoban toplum ise savaşçıdır” diyor. Siz ne düşünüyorsunuz?
İbni Haldun haklı
mıdır, Neden?
Diğer Bölümler İçin
1. “Milli bilincin yayılması büyük ölçüde
eğitim örgütünün yaygınlığı ile
doğru orantılıdır”.
Buna göre, yeni bir
ulus yaratma sürecinde eğitim neden gerekli ve önemli görülmüştür. Özellikle tarih eğitiminin böyle
bir süreçte nasıl bir rolü vardır, açıklayınız.
2. “Modern toplumlarda Milliyetçilik, toplumsal yapışmayı ve bir arada tutmayı
sağlayan siyasal otorite biçimini
meşrulaştıran inanç biçimidir.”
Modern Türk Devleti söz konusu olan bu toplumsal yapışmayı
(uluslaşmayı) hangi temelde sağlamıştır?
3. A- “Dünya ve dış ekonomik güçler; Uluslararası kimliği,
bütünleşmeyi, demokrasiyi ve insan haklarını ve ulusal kimliğe karşı kültürel kimlikleri, ulusal birliğe karşı
kültürel çeşitliliği savunuyor.” (evrensel kimlik/kültürel kimlik)
B- “Ulusal toplum ve devlet,
vatandaşlarından yalnız yasalara uymasını, ülke çıkarlarına hizmet etmesini istemekle yetinmiyor. Ülkenin
resmi tarihine , milli ülküsüne, mitoslarına inanmasını, resmi kimliğini bir üniforma gibi övünç ve inanç ile taşımasını
bekliyor. (ulusal kimlik)”
A ve B
paragraflarındaki görüşleri karşılaştırıp, iki görüş arasındaki farkı bulunuz.
Sizce bu farklılık ne tip sorunlara yol açabilir. Görüşünüzü örneklerle destekleyiniz.
4. Türk
Ulusçuluğunun tarih sahnesine çıkışı
oldukça geç olmuştur. NEDEN?
5. A- “Diline ya da dinine rağmen kendisini bir Türk gibi
hisseden, bir Türk gibi yaşayan ve kendine saygı duyan bir kişi Türk’tür. (Ne mutlu Türküm
diyene)
B- Ulus, aralarında siyasal birlik, dil,
toprak, soy, ve kök birliği, ortak tarih ve ahlaka sahip insan topluluğudur.
A ve B
paragraflarını ULUS (Mili kimlik - Millet) ) tanımı açısından karşılaştırıp farklı
noktaları belirtiniz.
6. “Kardeşime karşı
BEN
Yeğenimize karşı KARDEŞİM VE BEN
Yabancıya karşı YEĞENİMİZ, KARDEŞİM VE BEN”
Bu Arap atasözünün neyi anlatmak istediğini derslerde
öğrendikleriniz çerçevesinde açıklayınız
***
1998 yılında bir bölümünü yazdığım "Genel Türk Tarihi Ders Notları"ndan.. Zamanında ders saati fazlalığıyla da dikkat çeken Genel Türk Tarihi böyle de yapılabilirdi. Nitekim yapıldı.
Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder