Dilara Kahyaoğlu
1997-2004
Kasım 2017
Kasım 2017
* Kaynak için bkz. İlgili kitaptan taradım. |
Yıllar önce taradığım bir harita, kaynağını bulursam buraya işleyeceğim. |
Mısır’ın asıl alanı
çölün içinde yer alan bu nehrin vahasıdır. Etrafının çöllerle ve kuzeyinin
denizle çevrili olması; öteki antik devletlere göre, buraya yapılabilecek
saldırı ve göçlere karşı daha fazla koruma sağlamıştır. Böylece tarih boyunca Mısır’da
dengeli ve sürekli bir siyasi
tarih oluşmuştur.
Tarihçiler Mısır
tarihini, Yukarı Mısır (Güney Mısır) ile Aşağı
Mısır’ı (Kuzey Mısır) birleştiren Kral Menes ile başlatırlar (MÖ 3000). Mısır’ı,
kuruluşundan Büyük İskender egemenliğine kadar geçen sürede yaklaşık
olarak 30 sülale yönetmiştir.
Mısır tarihi üzerine inceleme yapanlar; kendi içinde
çeşitlilik ve ortaklık gösteren binlerce yıllık bu tarihi, çeşitli dönemlere bölmüşlerdir. Kısaca
bunlara değinecek olursak:
1- Erken Krallık Dönemi (hiyeroglif yazısının icat edildiği
dönem)
2- Eski Krallık Dönemi (ünlü Mısır piramitlerinin yapıldığı dönem)
3- Orta Krallık ve Hiksoslar
Dönemi (Hiksos, Mısır dilinde yabancı ülkelerin kralları demekti. Hiksoslar ise
Asyadan gelen yabancı barbar kavimlere verilen isim olmuştur.)
4- Yeni Krallık Devri ( Kadeş Savaşı’nın da yapıldığı bu
dönem de IV. Amenofis tarafından “Aton dini “ denilen tek tanrılı din yerleştirilmeye çalışılmıştır.)
5- Gerileme Dönemi-Geç Dönem (Yabancıların Mısır’ ele geçirmeleri
ile sonuçlanan uzun bir süreçtir.)
a) Habeş Hükümdarlarının
Mısır’a egemen oldukları dönem (MÖ 710 dan
itibaren)
b) Asur Krallarının Mısır’a egemen
oldukları dönem (MÖ 666 -655
)
c) Pers
Krallarının Mısır’a egemen oldukları dönem (MÖ 525 -333)
d) Büyük İskender ve Ptolemaios’lar Dönemi (MÖ
323 -330 )
e) Roma İmparatorluğu’nun
egemen olduğu dönem (MÖ 30’da Kleopatra ile işbirliği
yapan Roma Konsülü Antonius’un
Octavius’a yenilmesi ile Romalılar Mısır’a hakim olmuşlar ve bu tarihten
itibaren de Mısır Roma Eyaleti olmuştur.)
f) Bizans İmparatorluğu Dönemi
UYGARLIK
DEVLET YÖNETİMİ
Mısır’da siyasi yaşantı “Nom”ların
oluşumu ile başlar. Mezopotamya’da tapınak çevresinde yapılanan kentleşme Mısır’da
Nom başkanının etrafında oluşmuştur. Mezopotamya’da üretim fazlası tapınaklarda
Mısır’da ise Kralın sarayında toplanırdı.
Yönetim biçimi tümüyle
dinden kaynaklanan bir hukuk sistemine dayanmaktaydı. Firavun “Dünya düzeninin
efendisi “ olarak zamanda adaletin
kefili idi. Krala tanrı ya da büyük ev anlamına gelen firavun denirdi. Firavunu
veraset yolu ile tahta çıkan mutlak bir hükümdar, aynı zamanda tanrı
Horus’un yeryüzündeki temsilcisi olarak karşımıza çıkaran bu yaklaşım; Mısır Tarihi’nin
akışı içinde değişmiş ve yeni biçimler kazanmıştır. Örneğin, Firavun “yeni krallık”
zamanında tanrısallaştırılırken; karışıklık döneminde tanrısal özelliklerini
yitirmiştir. Firavunun yanında yer alan yöneticilerin en üstünde vezir yer alırdı. Yeni Krallık döneminden
itibaren vezirlerin sayısı ikiye çıkmıştı; biri aşağı Mısır’ın diğeri yukarı Mısır’ın
sorunları ile ilgilenirdi. Vezirlerin emrinde bulunan valiler ise; askere alma, vergi toplama ve firavunların yapılmasını istedikleri tapınakların yapımı ile
uğraşırlardı. Bu işlerin yürütülmesinden katip adı verilen okuma yazma bilen
memurlar sorumluydu .
Mısır halkı antropolojik
açıdan Kuzeydoğu Afrika halkları ile Akdeniz halklarının doğu türlerinin bir
karışımıdır. Toplum yapısında en üste firavun, vezirler sonra memur ve rahipler
en altta ise çiftçiler vardı. Eski devlet yönetiminde mülk ve toprak devlet
malı sayıldığı için çiftçiler devlete bağlıydı. Orta devlet döneminden itibaren
Mısır’da kölelik sistemi yerleşmişti, genellikle savaş esirleri köle olarak
kullanılırdı, ancak ekonomik önemi hiç bir zaman eski Batı’daki gibi olmamıştır. Köleler tarımda, madencilikte
tapınak hizmetlerinde ve inşaatlarda çalıştırılırdı. Toplum yapısının bu
farklılığına rağmen Mısır’da Kast sistemi olmadığını söyleyebiliriz. Basit bir
aileden biri en yüksek makamlara kadar yükselebilirdi.
Ordu teşkilatı
hakkında yeterli yazılı belge bizlere ulaşmadığı için çok
detaylı bilgiye sahip değiliz. Eski krallık devrinde siyasi birliğini kurmayı başarmış
olan bu devletin daha o zamanlardan
düzenli bir orduya sahip olduğunu düşünebiliriz. Firavuna bağlı olan bu daimi
ordunun yanında gerektiğinde ücretli
askerler de kullanılıyordu. Ayrıca
gerektiğinde “Nom”ların başında bulunan valilerin topladığı askerlerden de
yararlanılırdı.
EKONOMİK HAYAT
Mısır ekonomisinin baş
dinamiği tarım olmakla birlikte ticaretinde özel bir yeri vardı. Köylüler
gündelik gereksinimlerini takas yolu ile sağlıyorlardı. Fakat büyük ticaret
işlerinde ölçü birimi olarak gümüş ya da altın kullanıyorlardı. Fenikeliler,
Giritliler, Mezopotamyalılar ile ticari
ilişkilerde bulunmuşlardır. Mısırdaki tapınak ve mezar yapıları ve
saraylarda kullanılmak üzere kereste maden gibi ülkede bulunmayan hammaddeleri
dışarıdan alıyorlar buna karşın tarım ürünleri ve işlenmiş maddeler
satıyorlardı.
** Kaynak için bkz. İlgili kitaptan taradım. |
YAZI
Fikir olarak -muhtemelen- Mezopotamya’daki
Çivi Yazısı’ndan ilham alınan Mısır yazısı MÖ 3000’de kullanılmaya başlanmıştır. “Hiyeroglif” adı verilen bu yazı sayesinde Mısır dili günümüze kadar
ulaşabilmiştir.[1] Mısır yazısı bize üç ayrı biçimde ulaşmıştır.
1- Anıtlarda kullanılan ve resimsel bir yazı olan
hiyeroglif yazı
2- İşlek bir yazı çeşidi olan edebi hukuk ve yönetim konularında kullanılan
hiyeratik yazı
3- Mısır’ın çöküş döneminde halk yazısı olarak kullanılan
hiyeratik yazının daha basite indirilmiş
şekli olan
demotik yazı.
MS III.yy dan itibaren demotik yazının yerine Kopt yazısı
kullanılmıştır. Koptça, geç devir Mısır diline verilen addır. Bu yazı demotik
yazı ile Hellen yazısının karışımıdır. Mısırlılar yazı yazmak için genel olarak
“papirus” adı verilen Nil Deltası’nda yetişen bir tür saz bitkisinden
yararlanıyorlardı. Bu papiruslar günümüze çok fazla ulaşmamıştır.
Çok tanrılı bir din
anlayışının olduğu Mısır toplumunda din her şeyden önce gelirdi.
Mısır dini genel olarak değişik halk gruplarına ait tanrı
kavramlarının ve inanış anlayışlarının zaman ve yere göre değişen ağırlık
noktaları ve genel bir hoş görüye sahip
bir karışım olarak tanımlanabilir. Mısır’ın Jeopolitik yapısı sebebi ile
gök ve Nil tanrıları her devirde önemli bir yer tutmuşlardır. En büyük tanrıları
arasında güneşi simgeleyen Amon-Ra idi. IV. Amenofis döneminde “Aton dini”
denilen tek tanrı anlayışı benimsetilmeye çalışılmışsa da başarısızlıkla
sonuçlanmıştır.
Mumyalama, ölü insan ve
hayvanların bedenlerini yapay olarak koruma yöntemleridir. Mısır’da büyük
piramitlerin yapılması (?) ve içlerine değerli eşyalar konulması da ölümden sonraki
bu yaşama inanmalarıyla ilgilidir.
SANAT
Mimari, heykelcilik
ve resim alanında olağanüstü nitelikte
sanat eserleri vermişlerdir.
Ölen firavun öteki dünyaya uğurlanırken ** bkz. |
Mısır tapınaklarının en ünlüleri ise Karnak ve Luksor
tapınaklarıdır.
Kerpiçten yapılan özel yapılar ve saraylardan ise günümüze fazla bir şey kalmamıştır. Heykeltıraşlıkta insan
tasvirlerinde cepheden görünüş (frontalite) anlayışı vardır. İnsan başlı hayvan vücutlu ve sfenks olarak adlandırılan
heykeller de Mısır sanatında büyük yer tutar. Bunların en ünlüsü Gize
Sfenks’idir. İnsan başının temel öge olarak kullanıldığı portre heykellerde
Mısırda yaygın olarak kullanılan heykeller arasındadır.
Mısır’da resim sanatında perspektifin kullanılmadığını biliyoruz. Özel yaşam ve lüksün vurgulandığı resim örnekleri ile tapınak ve saray duvarlarında hem yönetici sınıfın hem de çiftçilerin yaşantısını anlatan fresklere oldukça fazla rastlanılmıştır.
BİLİM
Mısırda matematik;
pratik problem çözme dışında teorik özellik taşımamaktaydı. Diğer antik
uygarlıklarda olduğu gibi “sıfır” (0) Mısırlılarda da kullanılmamıştır. Ancak
artı, eksi işaretlerini bazı kesirleri ve “Pi Sayısı”nı biliyorlardı. Geometri bilimi de matematikte
olduğu gibi pratik yararlar için kullanılmıştır. Örneğin Nil Nehri’nin
taşmasından dolayı bozulan arazi sınırlarını saptamak için geometriye gereksinim
duymuşlardır. Herodotos, geometrinin Mısır’da başladığını söyler.
Yazının yanında Mısır takvimi de dünya kültür tarihi
açısından önemlidir. Mısır takvimi 365 günden oluşan bir güneş yılına dayanıyor
ve taşkın, ekin, hasat olarak adlandırılan üç mevsimden meydana geliyordu. Bir
yılda 30 gün süren 12 ay mevcuttu. Mısır takvimi önce Jül Sezar zamanında değiştirilerek
artık günlerin eklenmesi ile Jülyen Takvimi adı altında tüm Roma dünyasında kullanıldı (MÖ 45) .
MS 1582 yılında papa
XIII.Gregorius’un çabaları ile
Jülyen takvimindeki artık yıllar
günümüzde olduğu şekilde düzenlenmiş ve
bugün kullandığımız Miladi Takvim” oluşmuştur..
Mısır’da en fazla
ilerleme gösteren alan tıp olmuştur. Dini inanışlarına bağlı olarak mumyacılığın ilerlediği bu
uygarlıkta insan vücudu hakkında daha gelişmiş bilgilerin olması normaldir.
Mısırlılar iyileştirme yöntemleri, ilaç kullanımı ve eczacılık gibi alanlarda
ulaştıkları aşamalarla bir çok uygarlığa da kılavuzluk yapmışlardır.
EK 1
EK 1
Beni Hasan mezar külliyesinin batı duvarındaki resimlerin çizimi Eski Mısır günlük yaşantısına dair çok şey anlatıyor. Kaynak Tıklayarak büyütünüz. |
Görsellerin Kaynakları
*Tarih Öncesi Çağlardan Günümüze Mısır - Ersal Yavi, Necla Yazıcıoğlu Yavi, Yazıcı Basım Yayın, 2001
** Eski Mısır, John Baines ve Jaromir Malek, İletişim Yayınları, 1986
Metnin Kaynakları
** Eski Mısır, John Baines ve Jaromir Malek, İletişim Yayınları, 1986
Metnin Kaynakları
Atlaslı
Uygarlıklar Ansiklopedisi, “Eski Mısır”, İletişim Yayınları, 1986
Bülent
İplikçioğlu, “Eskiçağ Tarihinin Ana Hatları”, Bilim Teknik Yayınevi,1994
Ana Britannica "Mısır" maddesi
Bu konu için şöyle bir plan hazırlamışım...
ÜNİTE / KONU Mısır
ALT BAŞLIKLAR
Mısır
siyasi tarihi, uygarlık: devlet yönetimi, ekonomik hayat, yazı, din, sanat,
bilim
SORUNSAL (ana çerçeveyi
oluşturan temel sorular, etkinlikler bu soruların yanıtlanması üzerinden
tasarlanır)
1. Mısır
uygarlığını doğuran koşullar ile Sümer uygarlığını yaratan koşullar birbirinden
farklı mıydı? Benzer yönler var mıydı?
2. Siyasi
yapıları günümüzdeki bir sisteme benziyor muydu?
3. Sosyo-ekonomik
yapı nasıl şekillenmişti? Bunları nereden biliyoruz?
4. Bıraktıkları
eserlerin anlamı nedir? Onları neden yapmışlar? Günümüz eserleri ile
kıyaslayınca ne tür benzerlik ve farklılıklar buluyoruz?
5. Sümer
ve Mısırlılar günümüz biliminin gelişmesine katkıda bulunmuşlar mıdır? Nasıl?
ÇALIŞMANIN HEDEFİ
OLAN BECERİLER
Analiz
ve eleştirel düşünme
KİLİT KAVRAMLAR
Aşağı
Mısır, Yukarı Mısır, Nom, firavun, kast sistemi, hiyeroglif, papirüs, aton
dini, mastaba, piramit, sfenks, portre, perspektif, Jülyen Takvimi, mumya,
frontal duruş
İSİMLER: KİŞİ,
YER VE DÖNEM İSİMLERİ vb. (kavramlarda
geçmeyenler)
Herodotos,
Şampolyon, Keops, Kefren, Mikerinos, Gize, Akhenaton, Karnak, Luksor, 13.Gregorius
Ölüler
Kitabı
OLAYLAR-OLGULAR-TARİHLER-DÖNEMLER-
KRONOLOJİK BİLGİ / SÜREÇ BİLGİSİ
Siyasi
tarihin ana hatları ile kronolojik dizini, hiyeroglif yazısının çözülüş süreci,
piramitlerin zigguratlardan farkı, Nil’in önemi, hayatı nasıl şekillendirdiği,
Mısır’ın coğrafi konumu ve fiziksel özellikleri ile Mezopotamya’nın
karşılaştırılması,
ETKİNLİKLER /
İŞLEYİŞ AŞAMALARI
1. İkili çalışma: Mısır’ın
coğrafi konumu ve fiziksel yapısı üzerine çalışma yapılır, Mezopotamya ile
karşılaştırılıp sonuçlar çıkarılır. Tartışılır. (ek)
2. İkili çalışma:
İlk uygarlıkların kronolojik açıdan karşılaştırmalı analizi yapılır.
Tartışılır. (ek)
3. PPT sunum,
bireysel çalışma, büyük grup çalışması: Slaytlar üzerinde gözlem yapılır.
Piramitlerin analizi (çizelge kullanılır)
Mumya yapımının analizi nedenleri
(slaytlardan)
Mısır heykellerinin analizi (çizelge
kullanılır)
Ölüler Kitabı ve Mısır resminin analizi
(ek: tanrıların isimleri ve sembolleri tablosu)
Hiyerogliflerin analizi ve çivi yazısı
ile karşılaştırılması
Sosyo-Ekonomik yapıya dair
sonuçlar çıkarılması (slaytlardan ve katılımcı izleme)
Aton dinin ortaya çıkışı ve anlamı
(slaytlardan ve katılımcı izleme)
Takvim, geometri ve
matematik…(slaytlardan ve katılımcı izleme)
DİSİPLİNLER ARASI
İLİŞKİ
Matematik,
coğrafya, sanat tarihi, din
ARAŞTIRMA / EV
ÇALIŞMASI
Yazıların
Esrarını Çözme Sanatı (ders notları) okunur, Şampolyon üzerine araştırma
yapılır…
Gombrich
ve Ders notlarının ilgili bölümleri okunur, sorular yanıtlanır.
Tamamlanamayan
etkinlikler evde tamamlanır.
ÖĞRENCİYİ DEĞERLENDİRME
Ödevler
ve sınıf içi katılım değerlendirilir.
KAYNAKLAR- EK OKUMALAR
Kral
Ölmedi (Ders Notları)
EKLER
Yazı
örnekleri
Mısır
tanrıları
İlk
Uygarlıklar kronolojik analiz çizelgesi
Haritalar
analiz çizelgesi
NOTLAR /
ÇALIŞMANIN DEĞERLENDİRİLMESİ
https://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2016/06/mezopotamya-uygarlklar.html
Bu serinin ilk yayını buydu, önceden yapmıştım.
1.
“...genelde
Mısır dilinin; Sudan dilinin, Berberi dilinin, Sami dillerinin eski ortak bir
dilinden türemiş, bağımsız bir dil grubu olduğu kabul edilmiştir.” Jean
Vercoutter, Eski Mısır, S.27 ;
“17. yy.da P.Kircher isimli bir Cizvit, klasik Mısır dilinin Kıpti dilinde
yaşadığını ispatlamıştı. Bu dil o zamanda Mısırlı keşişlerce hala kullanılmakta
idi. Bu dil 19. yüzyıla kadar keşişlerce kullanılmıştır.” (Jean Vercoutter,
Eski Mısır, S.13)
3 yorum:
Daha fazla resim koyamıyorum o zaman metnin resimler arasında kaybolma ihtimali var.
https://tarihegitimi.blogspot.com.tr/2016/06/mezopotamya-uygarlklar.html
Bu serinin ilk yayını buydu. Önceden yapmıştım.
Başarılı bir çalışma. Faydalı oldu. Teşekkürler
Yorum Gönder