26 Ocak 2017

Küçük Grup Çalışması Yöntemi

Dilara Kahyaoğlu
2007


Sınıfın dört, beş veya altı kişilik (duruma göre daha fazla da olabilir ama ideali dört veya beş kişidir) gruplara bölünerek kısa süreli çalışmalar yapmasıdır.
Eğer bütün sınıfı çalıştırmak ve görüşlerini almak istiyorsak,  kullanışlı bir yöntemdir. Böylelikle öğrencilerin etkileşim içinde çalışmaları sağlanır, grup içinde birbirlerinden öğrenir, birlikte soru oluşturabilir, ürünler ortaya koyabilirler. Ayrıca zamandan tasarruf  sağlanır, grup sunumları ile  görüşlerini birbirlerine anlatır ve hedefi belli  sınıf  tartışmaları yapma olanağı da yaratılmış olur.
 Bu çalışma sırasında grup üyeleri çeşitli yöntemlerle oluşturulabilir.

rastgele oluşturma
Örneğin 30 kişilik bir sınıfta altı kişiden oluşan beş tane grup oluşturulacaksa, öğretmen herhangi bir öğrenciden başlayarak, tek tek her bir öğrenciye birden altıya kadar numara/renk söyler veya kura çektirir. Bu arada sınıfın sıra veya masaları  karşı karşıya gelecek şekilde düzenlenmiş olmalıdır. Sınıf mevcudu altı gruba uygunsa bu durumda grupların çalışması için altı masa veya sıra kümesi bulunmalı, çalışma masalarının kaç numaralı/hangi renk  masa olduğu da belirlenmelidir. Buna göre “1” sayı kendisine düşmüş olan altı tane öğrenci, “1” numaralı masada toplanır, iki numaralı öğrenciler de iki numaralı masada vb.
farklı öğrenen öğrencileri dikkate alarak grup oluşturma
Öğrencilerden bazıları çeşitli nedenlerle grup çalışmalarında aktif rol alamayabilir. Bunların gözlenip, saptanarak uygun tedbirlerin alınması lazımdır.
örneğin:
Akademik ve kişilik özellikleri (vb.) benzer durumda olan öğrenciler bir araya getirilebilir. Bazı öğrenciler; “etkin” bir karaktere sahip veya “bilen” öğrenci(ler)nin bulunduğu  ortamda rahat değillerdir ama kendilerini diğer grup arkadaşları ile eşit durumda gördükleri ortamda çekinmeden birlikte çalışmaktadırlar. Böyle durumlarda grupları öğretmen oluşturur.

               Diğer yandan, birikimi ve ilgisi yüksek öğrencilerin (“etkinler” ve “bilenler”) bir araya gelmesi onları büyük keşiflere doğru sürüklemekte, yaratıcıkları üst düzeye fırlamakta ayrıca bundan büyük zevk de almaktadırlar.
Bazen yalnız çalışmak veya ikili çalışma yapmak isteyenlere izin vermek gerekebilir.
Burada önemli olan bütün bir sene boyunca aynı taktiği uygulamamak, öğrencilerin birlikte çalıştıkları grupları her etkinlikte veya yeni bir tema işlenirken devamlı değiştirmek, öğrencilerin her türlü ortamda deneyim kazanmalarına yardımcı olmaktır.

sorunlar ve taktikler…
Öğrencilerin bazısı kesinlikle yalnız çalışmak ister, grupla çalışmaktan zevk almaz. Veya grubun  bileşimi bazılarının çok çalışmasına, bazılarının hiçbir şey yap(a)mamasına  yol açabilir. Bu durumda sözcünün çalışma sonunda kura ile belirlenmesi yöntemi oldukça işe yaramaktadır. Kimin grup sözcüsü olacağının işin başında bilinmediği bir ortamda daha randımanlı çalışmalar  yapılmaktadır yani gerekiyorsa grup sözcüsünü  öğretmen de saptayabilir.

 Küçük grup çalışması portföyümüzde olması gereken yöntemlerden sadece biri olarak kabul edilmeli ve uygun durumlarda kullanılmalıdır. Bütün etkinlikler sadece küçük grup çalışması yöntemi ile yapılamaz. O zaman bazı bireylerin kaybedilme riski vardır.


Kaynak: 20. Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi için Öğretmen Kitabı, "Kaynak Kitabı Tanıma Çalışmaları" içinde, Tarih Vakfı Yayınları, Ekim 2007, s.3-4

NOT: Bu çalışmayı; 20. YÜZYIL DÜNYA VE TÜRKİYE TARİHİ  kaynak kitabına ek olarak yazılan Öğretmen Kılavuz Kitabı için hazırlamıştım. Bu kılavuzdaki yazılarımı, kullanmayı kolaylaştırmak amacıyla uygun parçalara bölerek ve biraz da bağımsızlaştırarak bloguma aldım.

*Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz.

1 yorum:

Dilara Kahyaoglu dedi ki...

Küçük grup çalışması portföyümüzde olması gereken yöntemlerden sadece biri olarak kabul edilmeli ve uygun durumlarda kullanılmalıdır. Bütün etkinlikler sadece küçük grup çalışması yöntemi ile yapılamaz. O zaman bazı bireylerin kaybedilme riski vardır.