Dilara Kahyaoğlu
2007
Sınıfın dört, beş veya altı kişilik (duruma göre daha fazla da olabilir ama ideali dört veya beş kişidir) gruplara bölünerek kısa süreli çalışmalar yapmasıdır.
Eğer bütün
sınıfı çalıştırmak ve görüşlerini almak istiyorsak, kullanışlı bir yöntemdir. Böylelikle
öğrencilerin etkileşim içinde çalışmaları sağlanır, grup içinde birbirlerinden
öğrenir, birlikte soru oluşturabilir, ürünler ortaya koyabilirler. Ayrıca zamandan
tasarruf sağlanır, grup sunumları
ile görüşlerini birbirlerine anlatır ve
hedefi belli sınıf tartışmaları yapma olanağı da yaratılmış
olur.
Bu çalışma
sırasında grup üyeleri çeşitli yöntemlerle oluşturulabilir.
rastgele oluşturma
Örneğin 30
kişilik bir sınıfta altı kişiden oluşan beş tane grup oluşturulacaksa, öğretmen
herhangi bir öğrenciden başlayarak, tek tek her bir öğrenciye birden altıya
kadar numara/renk söyler veya kura çektirir. Bu arada sınıfın sıra veya masaları karşı karşıya gelecek şekilde düzenlenmiş
olmalıdır. Sınıf mevcudu altı gruba uygunsa bu durumda grupların çalışması için
altı masa veya sıra kümesi bulunmalı, çalışma masalarının kaç numaralı/hangi
renk masa olduğu da belirlenmelidir.
Buna göre “1” sayı kendisine düşmüş olan altı tane öğrenci, “1” numaralı masada
toplanır, iki numaralı öğrenciler de iki numaralı masada vb.
farklı öğrenen öğrencileri dikkate alarak grup
oluşturma
Öğrencilerden
bazıları çeşitli nedenlerle grup çalışmalarında aktif rol alamayabilir.
Bunların gözlenip, saptanarak uygun tedbirlerin alınması lazımdır.
örneğin:
Akademik ve kişilik
özellikleri (vb.) benzer durumda olan öğrenciler bir araya getirilebilir. Bazı
öğrenciler; “etkin” bir karaktere sahip veya “bilen” öğrenci(ler)nin bulunduğu ortamda rahat değillerdir ama kendilerini
diğer grup arkadaşları ile eşit durumda gördükleri ortamda çekinmeden birlikte
çalışmaktadırlar. Böyle durumlarda grupları öğretmen oluşturur.
Diğer yandan,
birikimi ve ilgisi yüksek öğrencilerin (“etkinler” ve “bilenler”) bir araya
gelmesi onları büyük keşiflere doğru sürüklemekte, yaratıcıkları üst düzeye
fırlamakta ayrıca bundan büyük zevk de almaktadırlar.
Bazen yalnız
çalışmak veya ikili çalışma yapmak isteyenlere izin vermek gerekebilir.
Burada önemli
olan bütün bir sene boyunca aynı taktiği
uygulamamak, öğrencilerin birlikte çalıştıkları grupları her etkinlikte veya yeni bir tema işlenirken devamlı değiştirmek, öğrencilerin her
türlü ortamda deneyim kazanmalarına yardımcı olmaktır.
sorunlar ve taktikler…
Öğrencilerin
bazısı kesinlikle yalnız çalışmak ister, grupla çalışmaktan zevk almaz. Veya
grubun bileşimi bazılarının çok
çalışmasına, bazılarının hiçbir şey yap(a)mamasına yol açabilir. Bu durumda sözcünün çalışma
sonunda kura ile belirlenmesi yöntemi oldukça işe yaramaktadır. Kimin grup
sözcüsü olacağının işin başında bilinmediği bir ortamda daha randımanlı
çalışmalar yapılmaktadır yani gerekiyorsa
grup sözcüsünü öğretmen de saptayabilir.
Küçük grup çalışması portföyümüzde olması
gereken yöntemlerden sadece biri olarak kabul edilmeli ve uygun durumlarda
kullanılmalıdır. Bütün etkinlikler sadece küçük grup çalışması yöntemi ile
yapılamaz. O zaman bazı bireylerin kaybedilme riski vardır.
Kaynak: 20. Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi için Öğretmen Kitabı, "Kaynak Kitabı Tanıma Çalışmaları" içinde, Tarih Vakfı Yayınları, Ekim 2007, s.3-4
Kaynak: 20. Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi için Öğretmen Kitabı, "Kaynak Kitabı Tanıma Çalışmaları" içinde, Tarih Vakfı Yayınları, Ekim 2007, s.3-4
NOT: Bu çalışmayı; 20. YÜZYIL DÜNYA VE TÜRKİYE TARİHİ kaynak kitabına ek olarak yazılan Öğretmen Kılavuz Kitabı için hazırlamıştım. Bu kılavuzdaki yazılarımı, kullanmayı kolaylaştırmak amacıyla uygun parçalara bölerek ve biraz da bağımsızlaştırarak bloguma aldım.
*Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz.
1 yorum:
Küçük grup çalışması portföyümüzde olması gereken yöntemlerden sadece biri olarak kabul edilmeli ve uygun durumlarda kullanılmalıdır. Bütün etkinlikler sadece küçük grup çalışması yöntemi ile yapılamaz. O zaman bazı bireylerin kaybedilme riski vardır.
Yorum Gönder