20 Mart 2018

Çalışma: Çizgi Roman Yapıyoruz - Buzul Devrinde İnsan ve Yaşam

Dilara Kahyaoğlu
2004

KAYNAK 1
Yontma Taş Devri’ne (Paleolitik/Paleolithic) ait buluntuları/mağaraları/yaşantıyı gösteren resimler...
Paleolitik Çağ'a ait çeşitli araçlar.
https://www.thoughtco.com/guide-to-the-chatelperronian-173067
..

..
Çizimler ve aşağıdaki açıklama, Resimlerle İnsanlık Tarihi Ansiklopedisinden[1] taranmıştır.
Ülkemizden bir örnek: Sakçagözü Mağarası
Altamira Mağarası
..

KAYNAK 2 /METİN ve KISA NOT

Mağaralarda neler bulundu?
*Genellikle hayvanların ve onları avlamaya çalışan insanların çizildiği mağara resimleri

*Çoğunluğu kadını simgeleyen heykelcikler

* Mikrolit denilen çakmaktaşı yongasından elde edilen çok küçük boyutta aletler. Bunların mızrak uçlarında kullanıldığı veya bıçak gibi kesici bir işlevi olduğu düşünülüyor.

* İnsan ve hayvan kemiklerden yapılmış mızrak, zıpkın, dikiş iğnesi gibi aletler.

*Delikli çubukların ve yarı yuvarlak çubukların ve bazı aletlerin ne işe yaradığı halen bilinmiyor.

*Kemik aletlerin çoğu doğada aşınarak yok olmuştur, tek yok olmayan aletler taş aletlerdir.

*Taş aletler daha çok çakmaktaşlarından,obsidyenden veya camsı maddelerden yapılıyordu.

Dikkat; Yonga ve obsidyen kelimelerine sözlükten bakınız.

Üzerine tıklayarak büyütüniz
Resimlerle İnsanlık Tarihi Ansiklopedisinden[1] taranmıştır.

KAYNAK 3
DÜNYADA SICAK VE SOĞUK (BUZ) DÖNEMLER


KAYNAK 4
TİMES Dünya Tarihi Atlası
İnsanların dünyaya yayılması

KAYNAK 5 / ÖYKÜ
Buzul Devirleri

Geçenlerde arkadaşımla evde ödevimizi yapıyorduk. Ödev konumuz Taş Devri insanının doğal ortamını düşünerek istediğimiz bir temada resimlemekti. Esra, "ben bu insanları biraz farklı resimlemek istiyorum onları mağaralarının dışında yazlık giysileri ile güneşlenirken çizeceğim. Yani benim resmimin teması 'taş devrinde güneş banyosu' olacak" dedi.
Müthiş bir fikirdi, neden böyle orijinal fikirler hep Esra’dan çıkar bilmem ki? Derken biri mi güldü ne? Ben Esra’ya baktım O da bana baktı, sonra ikimiz aynı anda arkamıza döndük... Evet büyükbabam kapıda gülümsüyordu.
"Dünyamızın geçmiş dönemlerde buzullarla kaplı olduğunu bilmiyor musunuz?" diye sordu -bu arada büyük babamın jeolog olduğunu da hatırlatayım. Biz elbette havaların çok soğuk olduğunu biliyorduk ama herhalde yaz diye bir şey o zamanlar da vardı. Esra, "buzulun ne olduğunu öğrenmeden bu konuyu anlayamayız" dedi.
Büyükbabam güldü "haklısın" dedi, "sizinle bu meseleyi konuşabilmemiz için önce gelin birlikte buzul kelimesini çözümlemeye çalışalım". İçeri koşup koca ansiklopedileri yüklenip getirmeye başladım “Sadece buzulun olduğu cilt yeterliydi ” dedi büyükbabam, sonra ansiklopedilerin sırtlarına bakıp “bu işte 5.cilt” dedi. Ansiklopedide özet olarak şunlar yazıyordu:
Buzulların kaynağı kar örtüsüdür. Kar örtüsünün kalınlığı arttıkça biriken kar yavaş yavaş kristalleşir böylece katı buz oluşur. Birikim artıkça da ağırlığa dayanamayan buz hareket etmeye başlar. Bazı buzullar çok yavaş hareket ettikleri halde kimisi saatte beş metre gibi hızlı hareket edebilir.
Buzulu az çok anlamıştık ama buzul devirlerini daha bilmiyorduk. Onu da büyükbabam anlattı.

"Dünya belirli dönemlerde buzul devri dediğimiz devirler geçirmiştir, bunun sebebi tam olarak bilinmiyor en uzun süreli buzul devri günümüzden 2.5 milyon yıl önce yaşanmıştır. Aralıklarla milyonlarca yıl süren bu buzul devri günümüzden sadece 10 bin yıl önce sona ermiş ve havalar ısınmıştır. İşte sizin resmini çizmeye çalıştığını Taş devri insanları bu dönemlerde yaşamıştır. Bu dönemlerde buzullar Avrupa, Asya ve Amerika’nın kuzey bölümlerini sık sık kaplarlardı. Bu dönemlerde sıcaklık ortalama 10 ile 12 derece arasında düşer, okyanuslar 100 metre kadar alçalırdı.

Ben bu konuyla ilgili biraz daha okuduktan sonra temamı belirlemeye karar verdim ama Esra kararlıydı; “benim temam taş devrinde güneş banyosu olacak.."  *

Çalışma Yönergesi
Dikkat! Aynı ödev sizin için de geçerli ama sizler taş devri insanının doğal ortamını düşleyerek (Yukarıdaki kaynaklar ve bilgi birikiminiz size yol gösterecektir) bir çizgi roman yaratacaksınız... Çizgi romanınız bilim kurgu türünde olabilir. Çok da yakışır. Yeter ki  yukarıda sizlere verilen verileri/bilgileri kullanın.
Grupça önce tartışın fikir geliştirin ve çizme, boyama konusunda görev paylaşımı yapınız (güzel resim yapabilmeniz şart değildir, 30 dak.)


*Öyküyü ben yazdım. DK 
Bu çalışma kaynak gösterilmeden kullanılmaz.

ÖRNEK ÇALIŞMALAR
Öğrencilerimin bu konuyla ilgili yaptıkları örnekleri buldum. Onları da ekliyorum. Yalnız fotoğrafları kötü çekmişim üzerinde biraz uğraştım ama ancak bu kadar netleştirebildim.










Bu çalışmanın yapıldığı yıl, 2001-2002 Öğrenim Yılı olmalı
Okulun ilk mezunu olan bu öğrenciler o sırada 6. sınıftaydılar.
Buraya aldığım çalışma planında 2004 ibaresi olduğu için öyle yazmıştım.
Demek daha önceden de yaptığım bir çalışmaymış.


Hiç yorum yok: