Dilara Kahyaoğlu
2005-2018
Bu listenin yayımlandığı orijinal kaynağı bulamadım. Bunu word olarak ben hazırlamıştım ama bir yerden aldığımı hatırlıyorum da nereden? Bulunca yazacağım.
Daha çok bu listeyi ve bunun kendi yarattığım versiyonlarını kullandım. Buradaki becerileri önümüze alıp, program da, etkinlik de hazırlayabiliriz. Ufuk açıcıdır.
Eleştirel Düşünme Becerileri dışında başka beceriler de liste olarak var (mesela yaratıcılık becerileri) onları da bir ara yayımlayacağım. Bu arada orijinal kaynağı da bulmaya çalışacağım :)
Zaman içinde bu konuda yaptığım katkıları örneklendirerek; listeyi açmaya çalışacağım. Esas ihtiyaç; "kuru" listeler yayımlamak değil, bu tür çalışmalardır.
Eleştirel Düşünme Becerileri
1. Tümevarım yapabiliyor.
2. Tümdengelim yapabiliyor.
3. Yanlılığı belirleyebiliyor.
4. Gerçek olanla, görüş olanın farkını ayırt edebiliyor.
Eleştirel Düşünme Becerileri
1. Tümevarım yapabiliyor.
2. Tümdengelim yapabiliyor.
3. Yanlılığı belirleyebiliyor.
4. Gerçek olanla, görüş olanın farkını ayırt edebiliyor.
5. Sunulan bilginin doğru olup olmadığını anlayabiliyor.
6. İlişkiyi belirleyebiliyor.
7. Eksik bilgiyi belirleyebiliyor.
8. Kaynağın güvenirliğini saptayabiliyor.
9. Desteklenen ve desteklenmeyen iddiaları belirleyebiliyor.
10. Varsayımları fark edebiliyor.
11. Yanlışlıkları görebiliyor.
12. Tutarsızlıkları fark edebiliyor.
13. Belirsizlikleri fark edebiliyor.
14. Abartmayı fark edebiliyor.
15. Argümanın gücünü saptayabiliyor.
(MEB'in kullandığı "kazanım" dilinde ifade edersek: yapar, fark eder, belirler, saptar, görür vb. olacak)
Temel Beceri Alanı
|
Alt
Beceri Alanları
|
Performans Göstergeleri
|
3
|
2
|
1
|
BİLİŞSEL GELİŞİM
|
a.Analiz Becerileri
|
1.Karakteristik
özellikleri belirleyebiliyor.
|
|||
2.Nitelikleri
tanıyor.
|
|||||
3.Gözlem yapabiliyor.
|
|||||
4.Benzer ve farklı
öğeleri ayırt edebiliyor.
|
|||||
5.Karşılaştırma yapabiliyor.
|
|||||
6.Gruplandırabiliyor.
|
|||||
7.Sınıflandırabiliyor.
|
|||||
8.Ölçüt
oluşturabiliyor.
|
|||||
9.Dizme, öncelik
belirleme, sıralama yapabiliyor.
|
|||||
10.İlişkileri
görebiliyor.
|
|||||
11.Neden-sonuç
ilişkisi kurabiliyor.
|
|||||
12.Örüntüyü
bulabiliyor.
|
|||||
13.Yordama
yapabiliyor.
|
|||||
14.Analoji kurabiliyor.
|
|||||
b.Zihinsel Örgütleme
Becerileri
|
1.Ezberleyebiliyor.
|
||||
2.Özetleyebiliyor.
|
|||||
3.Zihinsel işlemler
üzerinde düşünebiliyor.
|
|||||
4.Amaç
belirleyebiliyor.
|
|||||
5. Soru
oluşturabiliyor
|
|||||
6.Hipotez
geliştirebiliyor.
|
|||||
7.Genelleme
yapabiliyor.
|
|||||
8.Problem çözebiliyor
|
|||||
9.Karar verebiliyor.
|
|||||
10.Planlama
yapabiliyor.
|
|||||
c.Eleştirel Düşünme
Becerileri
|
1.Tümevarım
yapabiliyor.
|
||||
2.Tümdengelim
yapabiliyor.
|
|||||
3.Yanlılığı
belirleyebiliyor.
|
|||||
4.Gerçek olanla görüş
olanın farkını biliyor.
|
|||||
5.Sunulan bilginin
doğru olup olmadığını anla…
|
|||||
6.İlişkiyi
belirleyebiliyor.
|
|||||
7.Eksik bilgiyi
belirleyebiliyor.
|
|||||
8.Kaynağın
güvenirliğini saptıyor.
|
|||||
9.Desteklenen ve
desteklenmeyen iddiaları belir…
|
|||||
10.Varsayımları fark
edebiliyor.
|
|||||
11.Yanlışlıkları
görebiliyor.
|
|||||
12.Tutarsızlıkları
fark ediyor.
|
|||||
13.Belirsizlikleri
fark ediyor.
|
|||||
14.Abartmayı fark
ediyor
|
|||||
15.Argümanın gücünü
saptayabiliyor.
|
|||||
d.Yaratıcılık Becerileri
|
1.Akıcı
düşünebiliyor.
|
||||
2.Esnek
düşünebiliyor.
|
|||||
3.Özgün
düşünebiliyor.
|
|||||
4.Kapsamlı
düşünebiliyor.
|
|||||
5.İmge geliştirebiliyor.
|
|||||
6.Özellikleri
listeleyebiliyor.
|
|||||
7.Beyin fırtınası
yapabiliyor.
|
|||||
8.Sorunları yaratıcı
bir şekilde çözebiliyor.
|
ÖĞRENCİ TEMEL VE ALT BECERİ ALANLARI İLE GÖSTERGELER
Temel
Beceri Alanı
|
Alt
Beceri Alanları
|
Performans Göstergeleri
|
3
|
2
|
1
|
ARAŞTIRMA
RAPOR
VE
KAYNAK-
LARDAN
YARARLAN-
MA
|
a.Bireysel
veya Küçük Grup Çalışmaları
Yapmak Üzere Hazırlanma
|
1.Sorun belirleme ve
odaklanma becerileri geliştirebiliyor.
|
|||
2.Değişkenleri
belirleyebiliyor.
|
|||||
3.Hipotez
kurabiliyor. Araştırma sorularını belirleyebiliyor.
|
|||||
4.Kaynakları (insan
ve malzeme) belirleyebiliyor.
|
|||||
5.Yürütme planı
yapabiliyor.
|
|||||
6.Zamanı etkili
biçimde kullanabiliyor.
|
|||||
7. Uygun ürün formatı
seçebiliyor
|
|||||
8.Geribildirim
alabiliyor ve gerekli düzeltmeleri yapabiliyor.
|
|||||
9.Uygun hedef kitle
bulup sonuçları paylaşabiliyor.
|
|||||
10.Değerlendirme
planı geliştirebiliyor.
|
|||||
b. Kütüphane
Kullanma Becerileri
c.Çevre
Kaynaklarından Yararlanma Becerileri
|
1.Kütüphane
örgütlenme biçimini anlayabiliyor.
|
||||
2.Bilgi edinme
sistemlerini kullanıyor.
|
|||||
3.Kütüphaneler arası
ödünç alma işleminden yararlanabiliyor.
|
|||||
4.Referans
belgelerini (abstraklar, yıllıklar, endeksler, süreli yayınlar vb.)
anlayabiliyor.
|
|||||
5.Kitap olmayan diğer
referans malzemelerini (sanat baskıları, CD’ler, kasetler vb.) tanıyor.
|
|||||
1.Sanat ve tiyatro
grupları…
|
|||||
2.Kulüpler, hobi ve özel
ilgi grupları
|
|||||
3.Yüksek okulların ve
üniversitelerin sağladığı hizmetler
|
|||||
4.Sivil toplum
kuruluşları, kamu kuruluşları
|
|||||
5.Müzeler, sanat
galerileri, kaynak kişiler, meslek kuruluşları’nın vb. çevresel kaynaklar
olduğunu ve onlardan yararlanabileceğini biliyor.
|
ÖĞRENCİ TEMEL VE ALT BECERİ ALANLARI İLE GÖSTERGELER
Temel Beceri Alanı
|
Alt
Beceri Alanları
|
Performans Göstergeleri
|
3
|
2
|
1
|
DUYUŞSAL GELİŞİM
|
a.Güçlükleri analiz edebiliyor.
|
1.Güçlükleri analiz
edebiliyor.
|
|||
2.Değerleri
netleştirebiliyor.
|
|||||
3.Kişisel bakış açısı
oluşturabiliyor.
|
|||||
4.Mizah anlayışını
geliştirmiş.
|
|||||
5.Etik bir bakış
açısı geliştirmiş.
|
|||||
6.Ahlak anlayışı
geliştirmiş.
|
|||||
7.Dayanıklılık
geliştirmiş.
|
|||||
8.Sorumluluk
geliştirmiş.
|
|||||
9.Kendine yeterlilik
geliştirmiş.
|
|||||
10.Özsaygı
geliştirmiş.
|
|||||
11.Kendine güveniyor.
|
|||||
12.İşe/göreve
bağlılık geliştirmiş.
|
|||||
13.Kendini yönetmeyi
biliyor.
|
|||||
14.Farklı öğrenme
biçemlerini tanıyor.
|
|||||
b.Kişilerarası İlişkiler
|
1.Çevresindekileri
fark ediyor.
|
||||
2.Davranış kurallarına
(etikete) uyuyor ve saygı gösteriyor.
|
|||||
3.Farklı kültürleri
ayırt ediyor.
|
|||||
4.Sosyal becerileri
gelişmiş.
|
|||||
5.Liderlik becerileri
var, geliştiriyor.
|
|||||
6.Uyuşmazlık giderme
becerilerini uyguluyor.
|
|||||
7.Dayanışma ve
işbirliği yapabiliyor.
|
|||||
8.Sözsüz iletişimi
anlıyor.
|
|||||
9.Kalıp yargıları
anlıyor.
|
|||||
10.Hoşgörü
gösterebiliyor, duygudaşlık ve yakınlık kurabiliyor.
|
|||||
c.Kriz Durumlarıyla Başetme
|
1.Kayıpla başa
çıkabiliyor.
|
||||
2.Değişimle baş
edebiliyor.
|
|||||
3.Bakmak zorunda
olduğu kişilerle baş edebiliyor.
|
|||||
4.Başarısızlıka baş
edebiliyor.
|
|||||
5.Gerginlikle baş
edebiliyor.
|
|||||
6.Başarı ile baş
edebiliyor.
|
|||||
7.Seçebiliyor.
|
|||||
8.Geleceğini
planlayabiliyor.
|
|||||
9.Risk alma durumunu
anlayabiliyor.
|
ÖĞRENCİ TEMEL VE ALT BECERİ ALANLARI İLE GÖSTERGELER
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder