Dilara
Kahyaoğlu
Tarih
Öğretmeni
Bu yazı Toplumsal Tarih dergisinin eki olan "Eğitim Bülteni"nin Eylül 2008 sayısında yayımlanmıştı.
Lise 9.sınıf tarih programı 2007 tarihinde
yani gecen sene yayımlanmıştı. Bu
öğrenim yılından itibaren de uygulanmaya başlanacak.[1]
Bu arada 10 sınıfların tarih programı da yayımlandı ama onun uygulanmaya
başlanması ancak önümüzdeki seneden itibaren (2009-2010) olacak [2].
Gecen seneden beri büyük bir hızla devam
eden yüzlerce gönüllünün katıldığı Ders Kitaplarında İnsana Hakları projesi
(DKİH 2) çerçevesinde yeni müfredatlara uygun olarak yazılmış, her ders bazında
onlarca kitap tarandı. Bilindiği üzere bu proje ders kitaplarında insan hakları
projesinin ikinci ayağı. Birincisi
yıllar önce yapılmıştı ve o sırada eski müfredata ait ders kitapları
incelenmiş, taramalar yapılmış, raporlar yayımlanmıştı [3].
Yeni 9.sınıf programının ete kemiğe bürüneceği ders kitapları henüz elimizde
yok. Okullar açıldığında elimize ulaşacağını hayal ediyoruz ama nasıl bir
tabloyla karşılaşacağımızı bilmemiz için müneccim olmaya gerek yok, özellikle
DKİH 2 projesinin sonuçları ders kitaplarının nasıl olacağına dair önemli
ipuçları veriyor. DKİH 2 sonuçları, “yeni müfredat”a uygun olarak yazılan sosyal
bilgiler ders kitaplarının, beklentinin aksine paradigmatik bir değişim geçirmediğini
göstermiştir.
Yeni tarih 9. ve 10. sınıf program taslaklarının gündeme gelişlerinin iki
senelik bir geçmişi var. Nitekim, 3 Haziran 2006 tarihinde Darphane’de bir
araya gelen sosyal bilimler öğretmen platformu üyesi öğretmenler taslak
programları değerlendirmiş ve bu konuda bir rapor hazırlayarak MEB’e
göndermişti [4].
Yine aynı platformun üyesi bir çok arkadaş MEB’in taslak programları tartışmak
amacıyla düzenlediği bir çok toplantıya da katıldı, fikirlerini söyledi ama
görünen o ki değişen bir şey olmamış, yapılan eleştiri ve öneriler eser
miktarda bile dikkate alınmamış. Bu durumda insan; yapılan toplantıların,
“görüşlerinizi bildirin” önerilerinin, “yapılmış olmak için yapıldığı”
izlenimine kapılıyor ister istemez. Çünkü programların sunumu ve tanıtımı
yapılırken, şu kadar toplantı yapıldı, bu
toplantılara şu kadar kişi katıldı, şu kadar kuruluştan görüş alındı,
deniyor. Yani bilmeyen birisinin edindiği izlenim; bütün bu programlar kamuoyuna, ilgili kişilere sunulmuş ve görüşleri
alınarak revize edilmiştir, şeklinde oluyor ki bu oldukça yanıltıcı bir
izlenimdir. Bu tür uygulamalar, programlara meşruiyet kazandırmanın bir yolu
olsa gerek. Daha önce uygulamaya konulan ilköğretim programlarında da aynı
süreç yaşanmıştı. Nitekim bugünden bakıldığında yapılan eleştiri ve önerilerin
neredeyse hiç dikkate alınmamış olduğu söylenebilir.
Yeni lise tarih müfredatıyla ilgili birkaç
ayrıntıya değinecek olursak; 9.sınıf konularında gerçekten de özü itibariyle
değişen bir şey yok. Değişen dört şey var: Davranışlar “kazanım” olarak ifade
edilmiş, ölçme ve değerlendirmeye çeşitlilik getirilmiş, ilk iki ünitenin
program içindeki payı yükseltilmiş ve derslerin etkinlik temelli yürütüleceği
varsayılmış… Varsayılmıştır, sözcüğü
gayet bilinçli olarak kullanılmıştır, çünkü bu kadar yoğun bir içerikle ve ÖSS
gerçeğiyle birlikte bütün bu konuların haftada iki 40 dakikalık bir sürede, etkinliklerle
yürütülmesine imkan ve ihtimal yoktur. Tarih öğretmelerinin diline pelesenk olmuş
“yoğun program” eleştirisini bir kenara bırakırsak, diğer temel problemler açısından
şunlar söylenebilir:
I. Yeni 9. sınıf programında konular Türk ve İslam tarihi ağırlıktadır. Dünya tarihi özellikle
de Avrupa tarihi eskiden olduğu gibi neredeyse hiç yoktur. Aslında tablodan da
görüleceği gibi eski ve yeni programlar karşılaştırıldığında konular/içerik
açısından da değişen bir şey yoktur, sadece ünitelerin adı değişmiştir (1. ve
2. tablolar).
II. Yine yeni 9.sınıf programında ilkçağ tarihi için
ayrılan süre %14’ken, Türk-İslam tarihine ayrılan süre, %66’dır. Yalnız eski programa kıyasla bu
konuda bir iyileştirme yapıldığını belirtmek gerekir ki eski programda bu
ağırlık %85’di. Bu arada yeni programda, “tarih bilimi” konusunun da yüzdesi
ciddi oranda arttırılmıştır ama sonuç olarak ağırlık Türk-İslam tarihindedir (1.
ve 2. tablolar).
Tablo
1
*YENİ… TARİH DERSİ (9.
SINIF) ÖĞRETİM PROGRAMI ÜNİTELERİ, KAZANIM SAYILARI, SÜRELERİ VE ORANLARI
|
|||
ÜNİTE
|
KAZANIM SAYISI
|
SÜRE/DERS SAATİ
|
ORANI (%)
|
Tarih Bilimi
|
9
|
14
|
20
|
Uygarlığın Doğuşu ve İlk Uygarlıklar
|
6
|
10
|
14
|
İlk Türk Devletleri
|
8
|
12
|
18
|
İslam Tarihi ve Uygarlığı (13. Yüzyıla Kadar)
|
7
|
10
|
16
|
Türk-İslam Devletleri (10-13. Yüzyıllar)
|
8
|
12
|
18
|
Türkiye Tarihi (11-13. Yüzyıl)
|
6
|
14
|
14
|
Toplam
|
44
|
72
|
100
|
Tablo
2
*ESKİ… TARİH - 1 DERS PROGRAMININ ÜNİTELERİYLE
İLGİLİ AÇIKLAMALAR
|
||||
Ünitenin
|
||||
Ünitenin Numarası
|
ÜNİTENİN ADI
|
Program İçindeki Payı
|
Siyasi Tarih Kısmı
|
Kültür Tarihi Kısmı
|
1. Ünite
|
Tarih Bilimine Giriş
|
% 6
|
-
|
% 100
|
2. Ünite
|
Eskiçağlarda Türkiye ve Çevresi
|
% 9
|
% 31
|
% 70
|
3. Ünite
|
Türklerin Tarih Sahnesine Çıkışları
|
% 17
|
% 41
|
% 60
|
4. Ünite
|
İslam Tarihi ve Medeniyeti
|
% 12
|
% 51
|
% 50
|
5. Ünite
|
Türk Dünyası - I
|
% 15
|
% 51
|
% 50
|
6. Ünite
|
Türk Dünyası - II
|
% 18
|
% 61
|
% 40
|
7. Ünite
|
Türkiye Tarihi
|
% 23
|
% 51
|
% 50
|
TOPLAM
|
% 100
|
-
|
-
|
III. Yeni tarih 10. sınıf
programında konular eskiden olduğu gibi Osmanlı tarihi ağırlıktadır. Ünitelerin
isimleri değişmiş ama aynı içerik neredeyse tıpatıp yeni programa
aktarılmıştır. Eski programda bir ünite adı olarak geçen “Avrupa Tarihi”
konularına (Coğrafi Keşifler, Rönesans gibi) yeni programın kazanımlarında yer
verilmiş, Osmanlı kültür ve uygarlığına ait konular eski programda ismen yer
almışken yeni programda ilk anda görünmese de kaybolmamış, kazanımlarda yerini
bulmuştur. İlk elden bakıldığında konu sayısında azalma var gibi görünse de bu da
yanıltıcıdır. Bütün konular kazanımlarda ve özellikle de açıklamalar bölümünde
birebir mevcuttur (3. ve 4. tablolar). Bu durumda 10.sınıf tarihine Osmanlı
Tarihi, 9.sınıf tarihine Türk –İslam tarihi ismi verilirse daha anlamlı bir adlandırma
olacak, taşlar yerine oturacaktır [5].
Tablo 3
*YENİ… TARİH DERSİ (10. SINIF) ÖĞRETİM PROGRAMI ÜNİTELERİ,
KAZANIM SAYILARI,
SÜRELERİ VE ORANLARI
|
|||
ÜNİTE
|
KAZANIM
SAYISI
|
SÜRE/DERS
SAATİ
|
ORANI
(%)
|
1. BEYLİKTEN DEVLETE (1300–1453)
|
9
|
12
|
17
|
2. DÜNYA GÜCÜ: OSMANLI DEVLETİ (1453–1600)
|
16
|
18
|
25
|
3. ARAYIŞ YILLARI (XVII. YÜZYIL)
|
11
|
11
|
15
|
4. DİPLOMASİ VE DEĞİŞİM (XVIII. YÜZYIL)
|
11
|
11
|
15
|
5. EN UZUN YÜZYIL (1800–1922)
|
17
|
20
|
28
|
TOPLAM
|
64
|
72
|
100
|
Tablo
4
*ESKİ… TARİH -
2 DERS PROGRAMININ ÜNİTELERİYLE İLGİLİ AÇIKLAMALAR
|
||
Ünitenin Numarası
|
ÜNİTENİN ADI
|
Ünitenin
Program İçindeki Payı
|
1. Ünite
|
Osmanlı Siyasi Tarihi - I
|
% 12
|
2. Ünite
|
Avrupa Tarihi - I
|
% 5
|
3. Ünite
|
Osmanlı Siyasi Tarihi - II
|
% 12
|
4. Ünite
|
Avrupa Tarihi - II
|
% 5
|
5. Ünite
|
Osmanlılarda Devlet Yönetimi
|
% 18
|
6. Ünite
|
Osmanlı Toplumu
|
% 12
|
7. Ünite
|
Osmanlı Ekonomisi
|
% 12
|
8. Ünite
|
Osmanlılarda Kültür ve Sanat
|
% 12
|
9. Ünite
|
Osmanlılarda Eğitim ve Öğretim
|
% 12
|
TOPLAM
|
% 100
|
IV. 10. sınıf programın
sonuna eklenen bölüm ise şimdiye kadar çok eleştirilmiş olan, tarih derslerine doğrudan ideolojik bir hüviyet
kazandıran yaklaşım ve içeriktir. Sözü edilen ek şöyle bir notla başlamaktadır:
“EK: 14.06.2002 tarih ve 272 sayılı Kurul kararı ile
kabul edilen ve 2538 sayılı Tebliğler Dergisinde yayımlanan “Ermeniler,
Yunan-Pontus ve Süryaniler ile İlgili Konular”ın 10. Sınıf Tarih Dersi Öğretim
Programında aşağıdaki şekliyle yer alacaktır.” Bu açıklamadan
sonra sekiz sayfalık çizelgeler başlıyor ve hangi “davranış”ın[6]
hangi konu/kazanım içinde yer alacağı tek tek belirtiliyor. Bu yazıda sadece
bir kaç örneğe yer verilebildi. Aşağıdaki örneklerin hepsi de yeni programda “5. ÜNİTE: EN UZUN YÜZYIL (1800-1922)”
içine yerleştirilecek olanlardır. Ekte bu amaçların (davranışların) hangi
kazanımla ilgili olduğu da ayrıca belirtilmiştir (5. tablo).
Tablo 5
Amaç
10. Ermeni mezalimine karşı alınan önlemleri kavrayabilme.
1.
Ermenilere karşı önlem alınmasının nedenlerini açıklama.
Amaç 11. Tehcir kararının alınma gerekçesini
kavrayabilme.
1.
Tehcir kararının alınma nedenlerini açıklama.
2.
Tehcir kararının kimlere yönelik olduğunu açıklama.
3.
Tehcir sırasında Anadolu’daki Ermeni nüfusunu ve ne kadarının tehcir edildiğini
söyleme.
4.
Tehcir kararının insani boyutunu açıklama
Amaç
12. Tehcir kararının uygulama esaslarını kavrayabilme.
1.
Zorunlu göçe tabi tutulanların nakledildiği yerlerin özelliğini söyleme.
2.
Nakil ihtiyaçlarının nasıl karşılandığını açıklama.
3.
Osmanlı Devleti’nin tehcir sırasında karşılaştığı güçlükleri açıklama.
4.
Uygulama sırasında karşılaşılan güçlüklere karşı alınan tedbirleri açıklama.
5.
Tehcir sırasında meydana gelen kayıpların nedenlerini açıklama.
6.
Kayıpların rakamsal boyutlarını açıklama.
7.
Tehcir sırasında yasa dışı uygulama yapanlara karşı Osmanlı Devleti’nin tutumunu
açıklama.
Amaç
15. 1945’ten günümüze Ermenilerin asılsız soykırım iddialarını kavrayabilme.
1.
Ermeni soykırım iddialarının yeniden gündeme getirilmesinin nedenlerini
açıklama.
5.
Ermeni terör örgütü ASALA’nın cinayetlerinin amacını açıklama (1973–1994).
6.
Ermenistan Bağımsızlık Bildirge’sinde Türkiye aleyhinde yer alan iddiaları
açıklama.
10.
Soykırım iddialarının Amerika ve Avrupa devletlerinin bazılarının
meclislerinden ve uluslar arası kuruluşlardan geçirilmesi çalışmalarının
nedenlerini açıklama.
12.
Soykırım iddialarının ABD okullarında neden okutulduğunu açıklama.
13.
Soykırım iddialarında ABD’nin önemini açıklama.
14.
Ermenilerin soykırım iddialarına karşı Türkiye’nin izlediği politikaları
açıklama.
Amaç
1. Yunanistan’ın Anadolu’ya yönelik yayılmacı emellerini ve Megali İdea
politikasını kavrayabilme.
1.
Yunanistan’ın Megali İdea politikasının Anadolu’ya yönelik hedeflerini
açıklama.
2.
Yunanistan’ın Megali İdea politikasında Doğu Karadeniz Bölgesi’nin yerini
açıklama.
V. 12 Eylül’ün Atatürkçülük konsepti de
aynen devam etmektedir. 12 Eylül döneminde yayımlanan uzun listeler, güya uygun
olan kazanımların içine
yerleştirilmiştir. Bu eklerle birlikte özellikle 10.sınıf programı hem içerik
hem de anlayış açısından muazzam “yüklü” bir program haline gelmiştir.
Programlardaki kazanım ve açıklama cümlelerinin
gerçekte ne anlama geldiğini somut olarak görebildiğimiz araçlar elbette ders
kitaplarıdır. DKİH 2 projesi, sosyal bilgiler dersleri söz konusu olduğunda, bu derse yaklaşım açısından ciddi bir değişim
olmadığını göstermiştir. Bu ders yine eskiden olduğu gibi bir endoktrinasyon
aracı olarak görülmekte, programın başında yazılan “Öğrencileri düşünmeye, araştırmaya, soru sormaya ve görüş
alışverişi yapmaya özendirir.” Veya “Barış, hoşgörü, karşılıklı anlayış,
demokrasi ve insan hakları gibi temel değerlerin önemini kavratarak bunların
korunması ve geliştirilmesi konusunda duyarlı olmalarını sağlamak,” şeklindeki ifadeler maalesef birer süs cümlesi, bir imaj sunumu olarak kalmaktadır.
Sonuç olarak, yeni programın
bizlerde uyandırdığı ilk izlenim hayal kırıklığı olmuştur. Büyük bir eğitim
reformundan bahsedilen bu dönemde neredeyse hiç değiştirilmemiş eski programı
karşımızda görmek bizleri şaşırtmış ve üzmüştür. İncelediğimiz programlar,
tıpkı eski programlar gibi, "Türk-İslam sentezci" yaklaşımdan derin
izler taşımaktadır. Bu durumda bu programların; evrensel değerlere özen
gösteren, insan haklarına dayalı, barışçı, Türkiye toplumunun çokkültürlü
yapısını kucaklayan, çeşitliliğe açık, demokrasi bilincini ve eleştirel
düşünmeyi geliştiren, cinsiyetçilik ve toplumsal adalet konularında
duyarlı bir yaklaşıma sahip olmadığını belirtmek, yerinde bir eleştiri olacaktır [7].
[1] Programları bu linkten
bulabilirsiniz: http://ttkb.meb.gov.tr/ogretmen/modules.php?name=downloads&d_op=viewdownload&cid=75&min=10&orderby=titleA&show=10
[2] 03.06.2008 tarih, 138
sayılı Talim ve Terbiye Kurulu kararı gereğince…
[3] http://www.tarihvakfi.org.tr/icerik.asp?IcerikId=219
[4] http://www.kurumsalhaberler.com/tarihvakfi/bultenler/tarih-vakfi-9-ve-10-sinif-tarih-dersi-taslak-ogretim-programini-degerlendirdi
[5]
Bundan iki yıl önce MEB’ gönderdiğimiz raporda şunları yazmışız… “Avrupa ve
Dünya tarihi ile ilgili konulara ise sadece aralarda değinilmiş.
Karşılaştırmalı bir tarih anlayışından bahsetmek olanaksız. Dünyanın diğer
bölümlerinde meydana gelen gelişmeleri anlamadan Osmanlı’nın kuruluşunu, devlet
ve toplum yapısını ya da 16. yüzyıldaki gelişmeleri gerçekten anlamanın
olanaksız olduğunu sanırız hepimiz kabul ederiz. Bu tez Orta Asya Türk tarihi
için de İslam tarihi için de geçerlidir.” Tarih Dersi 9 ve
10. Sınıf Taslak Öğretim Programı Değerlendirme Raporu, Sosyal Bilimler Öğretmenleri Platformu Üyeleri
[6] Bu arada bu ek
bölümle ana program arasında, eğitime yaklaşım açışından da bir çelişki var,
oluşturmacılıktan tekrar davranışçılığa dönülmüş…
[7] Son paragraf, Tarih Dersi 9
ve 10. Sınıf Taslak Öğretim Programı Değerlendirme Raporu’ndan bazı değişiklikler yapılarak buraya alınmıştır.
NOT:
NOT:
[Bu rapor görece eski bir döneme aittir ama burada yer alan eleştirel hala birebir geçerlidir.
Aradan geçen zamana rağmen değişen bir şey olmamıştır. 2016]
Yazar adı belirtilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz, alıntılanamaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder