22 Şubat 2016

Tarih Dersi Böyle de İşlenebilir



Dilara Kahyaoğlu
2007

Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi derslerinden bahsettiğim yazımda derslerimizi anlatma ve dinleme üzerine kurmuyorsak demiştim…
20. Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi kitabının bazı bölümlerini kullanarak bu bağlamda iki örnek vermek istiyorum.

Birinci örnek, sayfa 3’te bulunan “19.Yüzyılın Mirası” metni kullanılarak yapılan zihin haritasıdır. Öğrenciler de bu yöntemi kısa zamanda öğrenip çok iyi ürünler ortaya çıkarıyorlar. Böylelikle gerçek bir analitik okuma gerçekleştirme mümkün oluyor. Yalnız burada yer alan örneğin, sözü edilen konuya ait etkinliklerin sadece ilk aşaması olduğunu hatırlatayım. Aşağıdaki haritayı bilgisayarda kendim çizerek yaptım ama zihin haritası yapmak için birçok program da var. Öğrenciler renkli kalemler getirerek  elleriyle çiziyor. Çok da zevk alıyorlar.


II. Dünya Savaşı başlarken…



İkinci örnek, sayfa 100-109 arasında bulunan “Büyük Bunalım”  bölümüne aittir. Çalışmaya önce bölümün sorunsalını ve kilit kavramlarını çıkararak başlamakta yarar vardır. Bu, konuya sınırlama getirilmesini, kavramsal çerçeve çizilmesini sağlıyor.  Örnek verdiğim etkinlik, büyük bunalım bölümünü analiz eden yedi etkinlikten dördüncüsüdür ve üç aşamadan oluşmaktadır. Yer darlığından ötürü burada tüm bölüm etkinliklerine yer veremiyoruz ama bunlar ayrıntılı bir şekilde öğretmen kitabında yer alıyor.  


büyük bunalım

sorunsal
Yerel olarak başlayan ekonomik bunalım (New York Borsası) “nasıl olup da bütün dünyayı etkileyebilmiştir” sorusunu yanıtlayacak şekilde etkinlikler düzenlenir.

kilit kavramlar
Büyük Bunalım
Ekonomik daralma
Ekonomik Büyüme
Taylorizm
Spekülasyon
Yeni Düzen (New Deal)

Etkinlikler

Okuma ve karşılaştırmalı metin analizi:

I. aşama

Kitapta, Gazap Üzümleri’nden alıntılanan bölüm ev çalışması olarak verilir veya sınıfta okunur. Aşağıdaki yönerge kullanılarak analizi yapılır. Çalışma bireysel veya grup çalışması olarak organize edilebilir.

yönerge: “Anlatılan dönemde insanlar gündelik hayatlarını sürdürürken, ne tür sorunlarla karşılaşmaktalar? Listeleyin.”

Sonuç olarak aşağıdakine benzer bir tablo ortaya çıkar… Ben buraya örnek olarak aşağıdaki saptamaları yazdım.

sorunlar
İşsizlik
Göç
İş yüzünden çıkan kavga ve  çatışmalar
Emek sömürüsü, ücretlerde büyük düşüş, boğaz tokluğuna çalışma, bir tür köleliğe düşüş
Perişan, hasta, sefil çocuklar
Malların yüksek fiyata satılması
Çok ucuz hammadde
Tarım arazilerinin yok oluşu
Fabrikaların, şirketlerin açgözlülüğü, dolu dizgin yükselişi
İnsanların sosyal statülerini kaybetmeleri
Eski toplumsal ilişkilerin yok oluşu, yalnızlaşan, her şeyini kaybeden insan


II. Aşama

“Yeni Düzen” (mercek) bölümü ev çalışması olarak verilir veya sınıfta okunur. Aşağıdaki yönerge kullanılarak analizi yapılır. Çalışma bireysel veya grup çalışması olarak organize edilebilir.

yönerge:Yeni Düzen” (mercek) yazısında anlatılan dönemde meydana gelen problemleri çözmek için ne gibi tedbirler alınmıştır. Listeleyin. Bu listeyi Gazap Üzümleri’nde çıkarttığınız liste ile karşılaştırın. Roosevelt’in bunlara ilişkin doğrudan veya dolaylı çözümleri var mı? Varsa neler? Sorunlar tablosunun sağına bunları yazınız.”

Sonuç olarak aşağıdakine benzer bir tablo ortaya çıkar…
(sadece bazı örnekler verilmiştir)

Sorunlar (Gazap Üzümleri)
Roosevelt’in çözümleri
İşsizlik
İnşaat ve orman işletmeleri alanında geçici veya sürekli iş olanakları yaratıldı. İşsizlik sigortası…
Göç
İş bulununca göç sorunu da çözümlenmiş olur (olması varsayılır).
İş yüzünden çıkan kavga ve  çatışmalar


Emek sömürüsü, ücretlerde büyük düşüş, boğaz tokluğuna çalışma, bir tür köleliğe düşüş
Ücretler, çalışma saatleri, toplu pazarlık konuları yeni yasalarla yeniden düzenlenir. Sendikalar güçlenir.
Perişan, hasta, sefil çocuklar
Devlet eliyle yapılan okul, hastane yapımı, hem iş olanağı yaratır hem de sağlık ve eğitim işleri düzenlenir
Malların yüksek fiyata satılması


Çok ucuz hammadde


Tarım arazilerinin yok oluşu


Fabrikaların, şirketlerin açgözlülüğü, dolu dizgin yükselişi

İnsanların sosyal statülerini kaybetmeleri


Eski toplumsal ilişkilerin yok oluşu, yalnızlaşan, her şeyini kaybeden insan



III. Aşama

Sınıf tartışması: Aşağıdaki sorular çerçevesinde sınıf tartışması yapılır ve bu etkinlik sonlandırılıp diğer etkinliğe geçilir.

1. Gazap Üzümleri’ne göre sözü edilen durumların ana nedeni nedir? Yazar çözüm önerisinde bulunuyor mu? Düşüncenizi örneklerle destekleyiniz.

2. Yeni Düzen’e göre problemlerin kaynağı nedir? Alınan çözümler ana nedeni ortadan kaldırmaya dönük tedbirler midir? Düşüncenizi örneklerle destekleyiniz.

3. Sonuç olarak: İki metne birlikte bakarsak ikisi de problemlerin esas nedeni konusunda hemfikirler mi? Düşüncenizi örneklerle destekleyiniz.



Yazar adı belirtilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz, alıntılanamaz.





Hiç yorum yok: