Dilara Kahyaoğlu
(öğrencilerin
ilgili bir konuda, topluluk karşısında bir konuyu aktarırken; uyması gereken
kriterler, göstergeler ve
derecelendirilmiş puan cetveli)
Lütfen aşağıdaki notlarıma da bkz. Önemlidir.
KRİTERLER
|
GÖSTERGELER
|
HİÇ
(0)
|
ORTA
(1)
|
TAM
(2)
|
|
ZAMANA UYMA
Zamanı
doğru kullanma ve içeriği verilen zamanı kullanarak aktarma
|
Verilen süreye uyar.
Sunumunu zamanında bitirir. Verilen süreyi eksik kullanarak içeriğin ve
anlamanın eksik kalmasına yol açmaz.
(DİKKAT! Verilen süre eğer
10 dakika ise; o sürenin
tamamını kullanmak ve doğru kullanarak sunum
yapmak önemlidir. 10 dakika veya konuya göre 5 dakika veya yine konuya göre
yarım saat boyunca konuşmak ve anlatmak, içeriği tam olarak iletmek; ancak
iyi bir araştırma, planlı çalışma ile yapılabilir. Ne
eksik ne fazla esas kural budur.)
|
0
|
1
|
2
|
|
Süreyi 5 dakika ve daha fazla aştı.
Veya sunumu, verilen
sürenin yarısı kadar bir sürede tamamladı. İçerik çok eksik kaldı.
|
Süreyi 1-4 dakika kadar aştı. Veya sunumu verilen sürenin
¼ gibi bir sürede eksik
tamamladı. İçerik eksik kaldı.
|
Zamanında bitirdi. Süreyi
doğru kullandı. İçeriğin verilen süre içerisinde tam olarak aktarımını sağladı.
|
|||
KAYNAK KULLANMA
|
Aynen aldıklarının
(alıntıladıklarının) referansını verir.
Yararlandığı
kaynakları gösterir.
|
0
|
1
|
2
|
|
Hiç Kaynak göstermedi.
|
Bir tane kaynak gösterdi.
|
||||
SUNMA / İFADE ETME
YARATICILIK / ÖZGÜNLÜK
|
Yönergelere ve beklentilere
uygun olarak sunumunu yapar, ifadeler kendi ifadesidir, ezber değildir, anlamlı bilgilerdir.
|
0
|
1
|
2
|
|
Cümleler
kendi ifadesi değil. Bir yerden ezberlenmiş.
Kendisi de anlamamış, kendi cümleleriyle ifade
edemiyor.
|
Cümlelerin bir kısmı kendi
ifadesi değil. Bazılarını bir yerden ezberlemiş. Kendisi de tam olarak
anlamamış, kendi cümleleriyle yeterince iyi ifade edemiyor.
|
Kendi
cümleleriyle anlattı. Ezberlenmiş bir sunum izlenimi HİÇ yaratmadı.
|
|||
Belli bir planı vardır.
|
0
|
1
|
2
|
||
Planı HİÇ yok. Karışık bir sunum
oldu.
|
Belli bir planı var ama üzerinde çok düşünülmüş
izlenimi yaratmadı. Sunum yer yer karıştı.
|
Planı var. Ve sunum sırasında bu plana uyarak
ilerlediği açık bir şekilde bellidir.
|
|||
İzleyenlere
kendini dinlettirir.
Dinleyenlerle iletişim
kurar, göz temasını kaybetmez.
Sesinin
yüksekliği ortama uygun olarak
ayarlanmıştır. Vurgulara dikkat ederek konuşur. Sunum sırasında bedenini ve mimiklerini uygun biçimde
kullanmayı bilir.
|
0
|
1
|
2
|
||
İzleyenlere kendini HİÇ
dinlettiremedi. Belirtilen göstergelerin hiç biri gerçekleşmedi.
|
Dinleyenler zaman zaman
ilgisini kaybetti. Belirtilen göstergelerin belli bir kısmı gerçekleşmedi
|
Belirtilen
göstergelerin
hepsini başarılı bir şekilde TAM olarak uyguladı.
Dinleyenlerin
ilgisi sunumun her anında sürdü.
|
|||
Sorulara
uygun yanıtlar verir.
|
0
|
1
|
2
|
||
Sorulara hiç yanıt veremedi.
|
Soruların bir kısmına yanıt veremedi ve tam olarak
açıklayamadı. Tam olarak
anlamamış.
|
Bütün
sorulara açıklayıcı yanıtlar verdi.
|
|||
Çalışmaları
orijinaldir. Üzerinde düşünülmüş, emek harcanmış, kaynaklardan birebir
alınmamış, özgün denilebilecek güçte islerdir. Örneğin; konuya uygun
olarak görseller,
grafikler, harita benzeri malzemelerle sunumunu güçlendirmiştir. Sıradan bir
sunumdan farklı, özgün hale
getirmiştir. Özgün bir sunumda plan da
farklı olabilir, hiç tahmin edilmeyen bir kurgu
ile sunumunu yapar. Veya içerik veya sunumun
içeriğindeki sorular veya tezler sıra dışı bir
algılayışı da gösterebilir.
|
0
|
1
|
2
|
||
Sadece
metinlerden anlattı.
Veya ppt sunuma yazdığı
cümleleri tekrarladı. Hiçbir özgünlük, yaratıcılık yok.
|
Çalışmasını özgün hale
getirecek çaba var ama birçok malzemeyi sadece kullanmak için kullanmış.
İçeriği etkileyici buluşlar değil.
|
Belirtilen göstergelere tam olarak uymuş.
İzleyenlerde belli bir
estetik duygusu, merak, heyecan uyandırıyor.
Çarpıcı ve tahmin edilmeyen yaklaşım ve
kurgu söz konusudur.
|
|||
AKADEMİK İÇERİK
|
Türkçe yazım kurallarına dikkat edilerek, temiz
/düzenli bir şekilde yazılmıştır (eğer yazılı bir malzeme de kullanıyorsa
örneğin slayt yazıları).
|
0
|
1
|
2
|
|
HİÇ uyulmamış.
|
Zaman
zaman hatalar göze çarpıyor.
|
HİÇ
hata yok.
|
|||
Anlatım bozukluğu yoktur.
|
0
|
1
|
2
|
||
Gerek sözel ifade de
gerekse yazımda anlatım bozuklukları çok fazla. Anlaşılmıyor veya çok zor
anlaşılıyor.
|
Gerek sözel ifade de
gerekse yazımda anlatım bozuklukları var. Bazı kısımları anlamak zor
olabiliyor.
|
Anlatım
bozukluğu HİÇ yoktur.
|
|||
Fikirsel bir bütünlük vardır. Neden sonuç
ilişkileri kurulmuştur. Tezini (varsa) temellendiriyor.
Argümanlarla
destekliyor.
|
0
|
1
|
2
|
||
Fikirsel bütünlük HİÇ yok. Neden – Sonuç
ilişkileri kurulmamış. Varsa tezini
destekleyen HİÇ bir argüman sunmuyor.
|
Fikirsel bütünlük çok az. Dağınık. Neden sonuç
ilişkileri zaman zaman kurulmuş. Varsa tezini
destekleyecek argümanlar
yok veya bu argümanlar zayıf, tezini desteleyecek
nitelikte
değildir.
|
Fikirsel bir bütünlük
vardır.
Neden sonuç ilişkileri
kurulmuştur. Tezini (varsa) temellendiriyor.
Argümanlarla destekliyor. Dinleyenleri ikna edecek
güçlü argümanlar sundu.
|
Yani şöyle düşünüyorlardı, kalkar ezberlediğim bir şeyi PPT ile anlatırım zaten slaytlarda da yazıyor, onları okusam yeterli. Sırf sınıfın önüne çıktıkları için ortalamalarını yükseltecek bir not beklentisi içindeydiler. Örnek veriyorum: 100 gibi.
Ben de; peki, kriterleri daha bir netleştirip sizlere vereceğim ona göre hazırlanın demiş bu ayrıntılı çizelgeyi hazırlamış, tam olarak buna göre değerlendireceğimi de söylemiştim.
O dönemden itibaren bunu kullandım çok işe yaradı. En önemli yararı da şudur: Bir sunumun nasıl yapılması gerektiğini, nelere dikkat edilmesi gerektiğini öğretir. Bunun önemli bir kazanç olduğunu düşünüyorum hele bir de deneyip buna göre hazırlandılarsa...
Yalnız şu konu çok ÖNEMLİDİR
* Eğer öğrenci karakter olarak çekingen ve sınıf önünde konuşmaktan rahatsız oluyorsa (vb.) bu durum kesinlikle dikkate alınmalıdır. Sunum yapmayabilir, sadece öğretmene yapabilir, küçük grup önünde yapabilir, ona başka bir rubrik hazırlanabilir ya da bu rubrikteki bazı kriterler dikkate alınmaz, puanlar yeniden dağıtılır. Öğrencilerin burada belirtilen türden bireysel farklılıklarını dikkate almak ve onu desteklemek gerekir. Aksi durumda öğrenci kaybedilir.
Kaynak göstermeden kullanılamaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder