Dilara Kahyaoğlu
Aşağıda
örnek olarak verdiğim soruyu geçen dönem final sınavında kullandım.
Öğrencilerin bu tip soruları yapabilmesi için gerekli olan iki temel girdiden
biri, işlenen konuyla ilgili tarihsel arka plan bilgisidir. Neler oldu? Nasıl oldu? Hangi tarih veya
tarihlerde? Nerede veya nerelerde? Neden oldu? Nasıl sonuçlandı? Öne çıkan
kişiler kimler? Diğer girdi ise görsel
okuma becerisidir.
Birinci aşamayı şu şekilde yapılandırdım (Bu yazının amacından sapmamak için ayrıntılara girmiyor, kısaca belirtmekle yetiniyorum.).
*Öncelikle 20. Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi kaynak kitabında[1] “Diktatörlükler ve II.Dünya Savaşı” başlığı altında bulunan metinleri ve görselleri bireysel ve grup etkinlikleri ile inceledik.
*Sosyalizm ve Toplumsal Mücadeleler Ansiklopedisi’nden[2] “totaliter rejimler” başlığını altında derlediğim bilgi metnini sınıfta birlikte okuduk ve tartıştık.
- Soykırımın Modern Toplum
İçindeki Kökleri… [4]
- Kavgam Ne
Demektir? [5]
- Zenofobi [6]
- 1929- 1938 kronolojisi[7]
- Zola’nın Dreyfus Davası[8]
- Kahramanlığın sıradanlığı [9]
- “Aydınlanma Nedir?” Sorusuna Yanıt (1784)[10]
İkinci
aşamayı yani görsel okuma becerisini geliştirmek için de şöyle bir etkinlik
yaptık.
Bu
çalışmalardan sonra; sınavda, aşağıdaki fotoğrafı ve soruları vererek analiz
etmelerini istedim.
Polonya’nın Krakow Gettosu’ndaki Yahudiler, sürgüne giderken…[11]
TARİHSEL FOTOĞRAFLARIN ANALİZİ[12]
I. AŞAMA
*Bu
fotoğrafta neler oluyor?
*İnsanlar
ya da nesneler kim? Ne?
*Bu
fotoğraf yaklaşık olarak ne zaman çekilmiş olabilir?
Yılın hangi dönemi? Hangi yıl?
İpucu var mı?
*Bu doğal
bir fotoğraf mı, yoksa özellikle mi poz verilmiş? İpucu nedir?
*Fotoğrafın
türü ne?
Ne fotoğrafı? Sanat, reklam, haber…
*Bu
fotoğraftaki sahneyi yaratan olaylar hakkında neler biliyorsunuz? Bağlama uygun ve kısaca…
*Bu
fotoğrafa ilişkin vardığınız sonuçları kontrol etmenize yaracak tarihsel kaynaklar neler olabilir?
II. AŞAMA
*Fotoğraf
sizde ne tür duyguların oluşmasına
yol açtı?
*Fotoğraf
size neler düşündürdü?
*Bu fotoğraf cevabını bulmak isteyeceğiniz başka soruları gündeme getirdi mi? Evet veya hayır ise neden? Varsa, gündeme gelen sorular nedir?
Görsel okuma için analiz sorularını Stradling’in kitabından yararlanarak hazırlamıştım. Bu ve benzeri çalışmalar 20. Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi Öğretmen Kitabı içinde de yer aldı.
Sınavda bunun dışında sekiz soru daha vardı. Bütün sorular süreç içinde oluşturmaya çalıştığımız; bilgi ve kavramlar bilgisini ile bunların uygulamada nasıl kullanıldığını ölçmeye yönelik sorulardı. Sınav sonuçları ve örnek olarak verdiğim soruya verilen yanıtlar öğrenme sürecinin amaca ulaştığını göstermesi açısından; benim için olduğu kadar öğrencilerim için de sevindirici oldu. Yukarıdaki görsel üzerinde sınavdan sonra çok konuştuk. Etkilenmişlerdi… Özellikle son soruya verdikleri yanıtlarda (“akla gelen sorular”) bunu net olarak saptadım. Sınav sonrası, o zamana kadar gündeme gelmemiş bir çok soru sordular. Bir kere daha sınavların ölçme ve değerlendirmeye hizmet ettiği kadar öğrenme sürecine de etkisi olduğunu görmüş oldum. Bu avantajın sınavların ihmal edilmemesi gereken bir yönü olduğunu düşünüyor, sınavları bu konuyu ihmal etmeden yapılandırmamız gerektiğine inanıyorum.
Dilara Kahyaoğlu
Şubat 2008
Bu yazı Eğitim Bülteninde yayımlanmıştır.
Notlar, Kaynaklar
[1] GÖKÇEN
ve FARUK ALPKAYA.. 20.Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi, İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları, 2005,
s:110-129
[2] Sosyalizm ve
Toplumsal Mücadeleler Ansiklopedisi. İstanbul: İletişim Yayınları, 1988
[3] “Penguen
Haritaları” olarak bilinen bu haritalar,
Sabancı Yayınlarından Türkçe olarak da yayımlanmıştır.
[6] Vikipedi, özgür
ansiklopedi
[7] 20. Yüzyıl Dünya ve
Türkiye Tarihi Öğretmen Kitabı. İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları, 2008, s:121-125
[8] YAŞAR ATAN.
http://www.evrenselbasim.com/ek/yazi.asp?id=2175
[10] İMMANUEL KANT. http://www.felsefeekibi.com/site/default.asp?PG=1419,
Türkçe’si: Nejat Bozkurt –Felsefe
Yazıları-1983
[11] http://www.eilatgordinlevitan.com/krakow/krkw_pages/krkw_ghetto.html
[12] Stradling, Robert.
20.Yüzyıl Avrupa Tarihi Nasıl Öğretilmeli, İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları,
2003
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder