03 Ekim 2019

Çizgi Romanla Fransız Devrimi'nin Öyküsü



Yıllar önce bir eğitim çalışmasında gayet kötü bir fotokopi olarak basılmış aşağıdaki çizgi öyküyü buldum. O sıralarda görece daha küçük öğrencilere ders veriyordum ve bu kaynağın; konuyu anlamak, tartışmak için iyi bir araç olduğunu düşündüm. Baskısı daha iyi çıksın diye fotokopiyi boyadım, yazıların eksik olduğunu düşündüğüm yerlere yeni küçük bölümler yazdım. Aşağıya koyduğum işte o benim hazırladığım kaynaktır.

Çok aramama rağmen kaynağının ne olduğunu bulamadım, bugün baskısı kalmayan eski bir kitap olduğunu düşündüm. Sonra bir kitap fuarında bulduğum bir çeşit çocuk ansiklopedisinin içinde birden bire karşıma çıktı. Kaynağı aşağıya yazdım ve resimlerle gösterdim.

Bu hazırladığım sayfaları büyük sınıflarda da kullandım. Her zaman için ilgi çekti, her zaman başarılı bir ders geçirmemize katkıda bulundu.

1. Görsellerin üzerine tıklayarak veya elinizle genişleterek büyütünüz.
 Soru
Görselde yer alan yedi kişinin beden dillerini inceleyin. Bize ne anlatıyor? Tek tek yazınız.


2.
 Soru
Soyluların ve din adamlarının vergi ödememesinin nedenlerini tartışınız. Bu düzen nasıl, neden ortaya çıkmış, bu zamana kadar nasıl sürdürülmüş olabilir? Düşüncelerinizi argümanlarla destekleyiniz.

Günümüzde vergiden muaf bir kesim var mı? Araştırınız.

3.
 Soru
Ormanda avlanmanın köylülere yasak olmasının nedeni nedir? Araştırınız.

Köylülere, sıradan halka karşı uygulanan çok fazla yasak ve kısıtlama var. Neden sorusunun cevabını kısmen yukarıdaki soruda vermeniz bekleniyor. Fakat belki de şunu düşünmek daha da önemli olabilir. Böyle bir düzen yüzlerce yıl nasıl devam etmiş olabilir? Unutmayalım ki köylüler ve diğer halk kesimi çok daha kalabalıktı. Neden çok daha önceden isyan edip; kendilerini ezen, sömüren bu sistemi ortadan kaldırmadılar? Araştırın ve tartışın. Düşüncelerinizi argümanlarla destekleyiniz.

4.
Soru
Bireylerin değil sınıfların oy kullanma hakkı var. Bunun anlamını, nedenini, sonuçlarının neler olabileceğini tartışınız. Düşüncelerinizi argümanlarla destekleyiniz.

5.
 Soru
O sırada Bastil'de çok az mahkum olmasına ve buna bağlı olarak çok da iyi korunmamasına rağmen bu baskın; Fransız Devrimi'nin başlangıcı sayılır. Bir dönüm noktasıdır. Neden?  Düşünün, tartışın. Düşüncelerinizi argümanlarla destekleyiniz.

6.
7.
Soru
Özgürlük, eşitlik, kardeşlik sloganı kadınları da kapsıyor mu? Araştırıp tartışınız. Düşüncelerinizi argümanlarla destekleyiniz.

8.
Soru
Sınıfların vergi muafiyetinin kaldırılması önemli bir gelişme midir? Neden? Bu olgunun günümüzü etkileyen sonuçlarını açıklayınız.

9.
Soru
Bilindiği üzre İngiltere'de de krallığa (monarşi) karşı; devrimler, ayaklanmalar olmuştur (1640 Devrimi mesela). Ama onlar krallığı kaldırmak yerine haklarını kısıtlayarak, varlığını koruyarak (meşrutiyet veya meşruti monarşi) günümüze kadar geldiler.  Fransa'da böyle bir durum neden gerçekleşmemiş (onlar cumhuriyeti ilan ettiler) olabilir. Araştırtıp, tartışırız. Düşüncelerinizi argümanlarla destekleyiniz.

10.
Soru
Bölümün başındaki 212 yıl önce cümlesi doğru mu? Bu ne olmalıdır?

11.
Soru
Kral ve kraliçe idam ediliyor. Çeşitli dönemlerde ve dünyanın başka yerlerinde; kralın ve/veya kraliçenin öldürüldüğü başka benzer olaylar var mı? Araştırınız, bulgularınızı kısaca yazınız.

12.
Soru
Kral "suçsuzum" diyor. Kral ve kraliçe gerçekten de suçsuz yere mi idam edildiler? Siz ne düşünüyorsunuz. Tartışınız.  Düşüncelerinizi argümanlarla destekleyiniz.

13.

Soru
Şu kavramların anlamını bilmiyorsanız araştırınız: Monarşi, Meşruti Monarşi, Cumhuriyet, Demokrasi..

Görselin başlığı: Avrupa Tarihinde Yeni Bir Çağ... Neden yeni bir çağ? Bu başlık bize ne anlatıyor? 
Peki bu başlık; Fransız Devrimi'nin sonucunu göstermek açısından yeterli mi? Size eksik veya yanlış gelen yönleri var mı? Tartışınız. Düşüncelerinizi argümanlarla destekleyiniz.

.................

Çizgi Romanın Kaynağı: Çocuklar İçin Dünya Tarihi, Christer Öhman, Ayrıntı Çocuk, 2011
ayrıca bkz. https://tarihegitimi.blogspot.com/2019/10/cizgi-romanla-abdnin-bagmszlk-oykusu.html

Bu ansiklopedinin  altı ayrı cilt olarak farklı bir yayınevi (Kırmızı Kalem) tarafından yayımlanmış daha eski bir baskısı da vardır. Bugün sadece sahaflarda bulunuyor. Benim kullandığım fotokopinin kaynağı aşağıda görülen "Devrimler ve Buhar Makinesi" olmalı. Çünkü 13 numaralı  "yaşasın cumhuriyet" görselini yeni baskı kitapta bulamadım.

Hiç yorum yok: