Dilara Kahyaoğlu
2007
GİRİŞ
Zihin Haritası
Tekniği ile (Bir) Kitabın Genel Hatlarının Keşfedilmesi
Bölüm, alt bölüm,
ana metin ve yan metin başlıkları dikkate
alınarak kitabın zihin haritası oluşturulur ve harita üzerinde çeşitli
çalışmalar yapılır.
I. Adım (sınıf çalışması, bütün sınıf üyeleriyle birlikte yapılır )
Zihin Haritası Nedir?
Öğretmen birkaç örnek dağıtarak ve/veya tahtaya
yaparak; zihin haritasının ne olduğunu, amacını kısaca anlatır.
zihin haritası tekniği ( mind map/ mind mapping)
İngiliz psikolog Tony Buzan tarafından 1960’lı yıllarda yaratılmış bir tekniktir. Zihin haritasında, birbiriyle ilişkili, belli bir ağ ve akış içinde bulunan “bilgi”ler tek bir sayfa üzerinde grafiksel bir tasarım olarak gösterilmeye çalışılır. Kavram haritasından farklı olarak; sadece kavramları, ilke ve genellemeleri kullanma zorunluluğu yoktur. Kavram, olgu, özel isim vb., arasındaki ilişkiler öncelikli olanlardan başlayarak belli bir hiyerarşi içinde gösterilir. Ana başlıklar, onlara bağlı alt başlıklar, onlara bağlı örnekler gibi….
|
II. Adım (bireysel çalışma)
Zihin Haritası Tekniğiyle 20.
Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi Kitabı’ndaki Tematik Akışın Belirlenmesi (örnek 1)
yönerge
“Kitabın
içindekiler bölümünde yer alan bölüm ve onlara bağlı alt bölüm, ana metin ve yan metin başlıklarını kullanarak bir zihin haritası yapınız.
Bunun için “içindekiler” bölümünden yararlanabilirsiniz.”
malzeme
*Büyük boy
kağıt (saman veya beyaz A4 kağıtları birbirlerine yapıştırılarak da yapılabilir).
*Renkli kalem
veya boyalar
dikkat!
*Burada
öğrencinin değil, kitabın zihin haritasını yapıyoruz.
*örnek 1’de
bulunan zihin haritasının tamamını
öğrenciye göstermemek gerekir. Ama başlangıç için küçük bir bölümünü, yol göstermek, tekniği öğretmek amacıyla tahtaya
yapmak gerekebilir. Özellikle ilk kez zihin haritası yapılıyorsa.
*Öğrencinin işi
yarım kalırsa geri kalan bölümü evde de tamamlayıp getirebilir.
örnek 1: 20.
Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi Kitabı’nın
Tematik Akışı
III. Adım (küçük grup çalışması)
Sorular Yardımıyla
Zihin Haritasının Analizi
Gruplar
oluşturulur. Herkes hazırladığı zihin haritalarını ortaya koyar, soruları birlikte
tartışır ve ortak bir yanıt listesi hazırlar.
soru önerileri
*“Kitabın
yazarları, 20.Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi kitabını neden 19.Yüzyıl ile
başlatmış olabilirler?” Hazırladığınız zihin haritasında kullanılan başlık
ve alt başlıklardan yaralanarak fikir yürütmeye çalışınız.
*Türkiye ile ilgili olan bölümleri
inceleyiniz. Sadece başlıklardan yola çıkarak düşününüz: “Türkiye ile ilgili olarak hangi konular üzerinde durulmuştur?” Fikir
yürütmeye çalışınız…
|
IV. Adım: (sınıf çalışması)
Sunumlar… Gruplar sunumlarını yapar,
vardıkları sonucu açıklar.
V. Adım: (bireysel çalışma)
Zihin Haritasıyla
Bireysel Birikimin Ölçülmesi
Aşağıdaki
gibi veya benzer sorular yardımıyla öğrenciler hazırladıkları zihin haritası
üzerinde çalışırlar, böylelikle sınıfın ve bireylerin birikimi ölçülür aynı zamanda içerikle ilgili farkındalık yaratılır. (örnek 2)
soru önerileri ve
yönergeler
*“Başlıklara
bakınız: Bunlardan hangilerini daha
önceden hiç duymamıştınız? Bir renk seçerek
o başlıkların/sözcüklerin etrafını çerçeveleyiniz.”
*“Hangilerini çok iyi bildiğinizi
düşünüyorsunuz?.” Başka renk bir kalemle o sözcüklerin/başlıkların etrafını
çerçeveleyiniz.
*“Hangilerini daha önceden şöyle-böyle duymuştunuz?
Başka renk bir kalemle o sözcüklerin/başlıkların etrafını çerçeveleyiniz.”
*“Bölüm başlıkları ve onlara bağlı alt
başlıklar size neler çağrıştırdı veya neleri hatırlattı? Aklınıza gelen
sözcükleri/temaları ilgili bölüme zihin haritasını tamamlayacak şekilde dallar
çıkartarak, farklı renkte bir kalemle
işleyiniz.”
*“Sizin
ekledikleriniz de dahil, zihin haritasında yer alan her şeyi inceleyiniz. Bunlardan hangilerini en çok merak ediyor,
öğrenmek ve araştırmak istiyorsunuz? Farklı renkte bir kalemle etraflarını
çerçeveleyiniz.”
*“Zihin
haritasının altına, renklerin ne anlama geldiğini açıklayan bir harita kılavuzu
(lejant) hazırlayınız.”
Örnek 2 Zihin Haritası Üzerinde Özel Çalışmalar…
çalışmanın amacı
Yukarıdaki çalışmanın ürünü olan üzerinde çalışılmış zihin haritalarının ya orijinalleri ya da
fotokopileri öğrencilerden toplanıp incelenmeli hatta saklanmalıdır. Çünkü:
*Öncelikle öğretmenin sonucu
görmesi ve değerlendirmesi önemlidir. Sınıf neler biliyor? Kim ne biliyor?
Neleri az biliyor veya hiç
bilmiyor(lar). Kimler nelere meraklı? Neleri öğrenmek, araştırmak istiyor(lar)?
Sınıfın, en çok merak ettiği konular neler? Veya belki hiçbir şey… Bütün bunlar
sınıfın öncelikle “bilgi” birikimini sonra da merak konusundaki durumunu ölçmek
için işe yarayacak, bundan sonraki çalışmalar için öğretmene yol gösterecektir.
Sınıfın ve bireylerin ihtiyacına uygun planlar yapmak için bu tür çalışmalar
çözüm olabilir.
*Ayrıca burada bireysel
farklılıklara dikkat edilmesi de önemlidir. Kimileri çok az bilecektir ve hiç
meraklı olmayacaktır. O zaman o öğrencilerle özel çalışma yapılabilir veya
sınıf çalışmalarında belli bir taktik izlenebilir. Kimisi diğerlerinden ileri
olacaktır. Onların da yolunu açmak
gerekir.
*Bir diğer önemli konu, zihin
haritalarının saklanması ve dönem dönem özellikle de sene sonunda yeniden ele
alınmasıdır. Sene sonunda yapılacak yeni bir zihin haritası ile bu ilk
haritanın karşılaştırılması sonucu elde edilecek bulgular ile; öğrenci kendini,
öğretmen tek tek öğrencilerini ve sınıfın genel durumunu, ayrıca kendini de
değerlendirebilir. Ne biliyormuşum, şimdi
ne biliyorum? Bu seneki kazancım şunlar olmuş veya sınıfın genel kazancı şunlar
olmuş. Öğretmen olarak katkım neler olmuş? …
öğretmene notlar
Bu tip
haritalar, bilgisayarda da yapılabilir. Ama sınıflarda elle yapılacaktır diye
tahmin ediyorum. Bence doğrusu da, kolayı da bu. Böylelikle öğrenci; elleriyle çalışarak,
renkli kalemler kullanarak, zevk alarak bu işleri yapıyor. Eğer bireysel olarak
işin içine gömülüyorsa, kitapla gerçekten baş başa kalıyor demektir. Bunun
sonucu olarak; yavaş yavaş hiç duymadığı sözcükleri fark etmeye başlar veya bildiği
sözcüklerle karşılaşır. Örneğin: Türkiye
bölümünde karşısına Yeşilçam, minibüs gibi
sözcükler çıkacaktır. Lise öğrencisinin bunlara dair bir fikrinin olmaması
mümkün değildir. Hatta bunların burada ne aradığını düşünecek, belki de
öncelikle o bölümleri şöyle bir karıştıracaktır. Bu tür çalışmalar -yukarıda
yazılanlar dışında– kitaba/konulara karşı belli bir yakınlık yaratıp, merak
uyandırabilir.
Ben de örnek haritayı yukarıdaki gibi elle hazırlamayı tercih
ettim. Sınıflarda büyük kağıtlara yaptırmakta yarar var, örneklerden de
anlaşılacağı gibi her şeyin birbirine karışma ihtimali çok yüksek ve küçük
kağıtların üstünde
rahat çalışılmıyor.
Kaynak: 20. Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi için Öğretmen Kitabı, Tarih Vakfı Yayınları, Ekim 2007, s. 1-6
Kaynak: 20. Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi için Öğretmen Kitabı, Tarih Vakfı Yayınları, Ekim 2007, s. 1-6
NOT: Bu çalışmayı; 20. YÜZYIL DÜNYA VE TÜRKİYE TARİHİ kaynak kitabına ek olarak yazılan Öğretmen Kılavuz Kitabı için hazırlamıştım. Bu kılavuzdaki yazılarımı, kullanmayı kolaylaştırmak amacıyla uygun parçalara bölerek ve biraz da bağımsızlaştırarak bloguma aldım.
*Kaynak gösterilmeden, aktif link verilmeden kullanılamaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder